Jamo Concert II

Gestart door geoffreyvanvugt, mei 03, 2017, 22:45:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

geoffreyvanvugt

Ik wil tzt 1 van mijn 4 (over) Jamo Concert II speakers gaan aanpassen. Het zijn eigenlijk gewone vintage stereo speakers uit '89 geloof ik. 1 van die Concert II heb ik "als" centerspeaker opgesteld. Nou heb ik me laten vertellen dat dit niet ideaal is (ik hoor niks raars) omdat de tweeter niet recht in het midden zit. Ik wil dus van 2 Concert II als het ware 1 maken. Concert II is 8ohm. Als ik dus een woofer van een ander Concert II er op bij aansluit en misschien nog een tweeter dan wordt het totaal plaatje 4ohm. Toch? Mijn vraag is heel simpel eigenlijk. Bestaat er ook een filter of iets dergelijks om dit totaal plaatje (2 tweeters/2woofers) naar 6ohm te brengen? Dit omdat verder alle speakers 6ohm zijn. Bekisting is geen probleem. Dat gaat wel lukken.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Maus

Als je niks raars hoort zou ik er vooral niks aan doen :D

geoffreyvanvugt

Citaat van: Maus op mei 04, 2017, 00:57:44
Als je niks raars hoort zou ik er vooral niks aan doen :D

Tja.. Dat is ook weer zo.. Maar dat is een tik van me redface. Ik heb alle speakers van 6ohm behalve de center.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

TurboMarco

Ik heb zelf nog een center die bij Speakerland te Oss gebouwd is ,deze heeft ook maar 1 woofer en 1 tweeter en klinkt erg goed .
Die mensen daar ,bij Speakerland dus weten echt wel wat ze doen  :yes:

Dus als het in jouw geval goed klinkt dan niks aan veranderen  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

NB

Citaat van: Maus op mei 04, 2017, 00:57:44
Als je niks raars hoort zou ik er vooral niks aan doen :D

:gp:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Citaat van: geoffreyvanvugt op mei 04, 2017, 01:47:14
Tja.. Dat is ook weer zo.. Maar dat is een tik van me redface. Ik heb alle speakers van 6ohm behalve de center.

Wat maakt dat uit? Het is maar een sticker op de achterkant, een speaker is nooit 'strak' 6ohm. Dat varieert.

geoffreyvanvugt

Citaat van: Maus op mei 04, 2017, 11:49:42
Wat maakt dat uit? Het is maar een sticker op de achterkant, een speaker is nooit 'strak' 6ohm. Dat varieert.

Je hebt gelijk.. Maar het is en blijft een tik van mij...
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Maus

Je weet alleen de impedantie van 1 complete speaker, niet van de losse woofer of tweeter. Die staat er waarschijnlijk ook niet op.

Je zou dan een kast gaan bouwen met (hopelijk) dezelfde eigenschappen als de originele, maar dan met één extra tweeter. Het gevolg is dat je teveel hoge tonen krijgt.
Zou je de extra woofer plaatsen ipv de tweeter, krijg je teveel mid/laag. Bovendien moet je de kast opnieuw gaan berekenen.
En hoe sluit je het geheel aan? Er zit een filter in de kast geschikt voor één woofer en één tweeter, niet voor 2 van een soort.

Indien het probleem is dat de tweeter uit het midden zit, ik neem altijd de 'middellijn' tussen de woofer en tweeter als midden van de speaker. Zowel in hoogte als links/rechts danwel center.
Hoogte is naar mijn idee belangrijker dan de tweeter aan de linker of rechterkant van de kast.

geoffreyvanvugt

Citaat van: Maus op mei 04, 2017, 12:20:09
Je weet alleen de impedantie van 1 complete speaker, niet van de losse woofer of tweeter. Die staat er waarschijnlijk ook niet op.

Je zou dan een kast gaan bouwen met (hopelijk) dezelfde eigenschappen als de originele, maar dan met één extra tweeter. Het gevolg is dat je teveel hoge tonen krijgt.
Zou je de extra woofer plaatsen ipv de tweeter, krijg je teveel mid/laag. Bovendien moet je de kast opnieuw gaan berekenen.
En hoe sluit je het geheel aan? Er zit een filter in de kast geschikt voor één woofer en één tweeter, niet voor 2 van een soort.

Indien het probleem is dat de tweeter uit het midden zit, ik neem altijd de 'middellijn' tussen de woofer en tweeter als midden van de speaker. Zowel in hoogte als links/rechts danwel center.
Hoogte is naar mijn idee belangrijker dan de tweeter aan de linker of rechterkant van de kast.

Thnx.. Ik begrijp het al... :wink: Ik laat het zo..
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

TurboMarco

De drivers die Jamo voor deze serie gebruikt komen van Seas ,de woofers zijn 8 Ohm nominaal ,en de tweeters zijn 6 Ohm nominaal .
Het idee van de twee tweeters gaat het hem nooit worden ,want het word dan 12 Ohm in serie of 3 Ohm parallel.
Twee van die woofers kan dan wel weer heel goed ,maar dan dien je een compleet nieuw filter te ontwerpen + dat je de kastinhoud dient te verdubbelen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

NB

Er wordt vaak zeer onterecht badinerend over Jamo gedaan. Ik had ooit ook ls uit de concert serie, ik weet niet meer welke, (ouderdom & gebreken enzo)  op mijn toenmalige pm 80. Dat klonk uitstekend.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

geoffreyvanvugt

Citaat van: Nb op mei 04, 2017, 15:11:14
Er wordt vaak zeer onterecht badinerend over Jamo gedaan. Ik had ooit ook ls uit de concert serie, ik weet niet meer welke, (ouderdom & gebreken enzo)  op mijn toenmalige pm 80. Dat klonk uitstekend.

:gp:

Ik zweer bij mijn Jamo's. Ik vind ze heerlijk klinken. En dat voor +- 27 jaar oud. Volgens mij komen ze uit '89/'90.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Cornelis1921

Citaat van: Nb op mei 04, 2017, 15:11:14
Er wordt vaak zeer onterecht badinerend over Jamo gedaan. Ik had ooit ook ls uit de concert serie, ik weet niet meer welke, (ouderdom & gebreken enzo)  op mijn toenmalige pm 80. Dat klonk uitstekend.
Een gemiddelde Jamo-speaker komt er in een professionele test meestal beter af dan zijn publiekelijke reputatie wil doen laten geloven. 8-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Citaat van: geoffreyvanvugt op mei 04, 2017, 15:50:12
:gp:

Volgens mij komen ze uit '89/'90.

Dat zou best eens kunnen. Ik heb na een paar jaar de pm80 en de Jamo's weggedaan, wegens het ontbreken van een ab. :oops: Daar heb ik nog een tijd spijt van gehad.
Diverse conguraties bleken hoewel nieuwer & duurder toch minder goed te klinken.
Nu heb ik na tijden weer een samenhangend geluid, wat niet de hoofdprijs heeft gekost.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

geoffreyvanvugt

Citaat van: Nb op mei 04, 2017, 16:04:30
Dat zou best eens kunnen. Ik heb na een paar jaar de pm80 en de Jamo's weggedaan, wegens het ontbreken van een ab. :oops: Daar heb ik nog een tijd spijt van gehad.
Diverse conguraties bleken hoewel nieuwer & duurder toch minder goed te klinken.
Nu heb ik na tijden weer een samenhangend geluid, wat niet de hoofdprijs heeft gekost.

Vorig jaar had ik een M&G met iemand van dvdnl en die had het niet verwacht dat er zo'n geluid uit mijn Jamo's kwamen. Dit is een klein stukje van zijn M&G verslag. Dit was nog de Onkyo 3008 tijd. Met die Marantz is de
helderheid  :roll: helder... Dus met de Marantz klinken ze nog veel strakker. Dat hoorde ik gelijk al toen ik even
een muziekje had opgezet. Nog niet eens ingeregeld.

"Wat is dan het verschil tussen mijn en Geoffrey zijn installatie, we hebben immers beiden een 9 kanaals
receiver en zijn receiver is wat gewichtiger als de mijne, misschien zelfs wat meer vermogen, maar
iets minder precies in het detail, ook in het hoog mis ik iets bij Geoffrey, maar dat mist hij denk ik zelf ook
na bij mij op bezoek te zijn geweest. De speakers moeten het wel weer kunnen geven en als ik eerlijk ben,
ik heb Jamo speakers gehoord uit het huidige tijdperk en daar werd ik niet echt vrolijk van, maar Geoffrey
heeft nog wat Jamo's uit het goede Jamo tijdperk, ze klinken echt fijn maar wel iets minder helder dan
ik van mijn eigen speakers gewend ben terwijl ik bij hem toch wel zijn setup als 1 van de betere surround
setups ervaar. Alles was zeer goed in evenwicht, uit de fronts kwam echt het hoofdgeluid en de rest sloot
er perfect op aan, zijn sub werkt net als bij mij, het lijkt bij hem ook alsof het laag uit alle speakers komt terwijl
we weten dat het uit de sub komt, maar dat kun je niet horen... zeer goed afgesteld dus"
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360