Ervaring met toonarmkabels (vervanging voor platenspeler)?

Gestart door markdebes, mei 01, 2017, 12:59:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

markdebes

Ik heb een vraag over mijn Lenco-platenspeler die ik al een paar jaar heb. De klankkwaliteit is slechter geworden en na wat zoeken op internet ben ik erachter gekomen dat ik waarschijnlijk de toonarm bedrading moet vervangen omdat deze te oud is en stoort. Ik wil dus een nieuwe kopen en deze vervangen, maar de prijsklasse van die kabels verschilt daarin enorm. Je hebt ze voor een paar tientjes, of voor een paar honderd euro. Ik zit te denken aan een variant rond de €100 zoals deze van Audioquest (https://hdphns.com/audioquest-tonearm-wildcat.html). Iemand hier ervaring met vervanging van toonarm kabels die weet of de verschillende prijsklassen uitmaken voor de kwaliteit van het geluid?


pietjepc

Weet je zeker dat het element/de naald nog goed is?
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

sjoek

Citaat van: pietjepc op mei 01, 2017, 14:04:25
Weet je zeker dat het element/de naald nog goed is?

:gp: wanneer is de naald voor het laatst vervangen? Hoeveel draaiuren heeft de naald?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

markdebes

Pfoe nee dat weet ik niet. Ik heb de naald/element ook nog nooit vervangen. Hoe weet ik of die niet meer naar behoren functioneren of dat het aan de toonarm kabel ligt? Totale aantal speeluren durf ik ook niet te zeggen eigenlijk.. Heb de platenspeler weer gekregen van een vriend

sjoek

Citaat van: markdebes op mei 01, 2017, 17:16:47
Pfoe nee dat weet ik niet. Ik heb de naald/element ook nog nooit vervangen. Hoe weet ik of die niet meer naar behoren functioneren of dat het aan de toonarm kabel ligt? Totale aantal speeluren durf ik ook niet te zeggen eigenlijk.. Heb de platenspeler weer gekregen van een vriend

Uit je reactie durf ik al bijna wel te stellen dat het de naald is die zit er waarschijnlijk al mooi lang op. Welk element heb je? Soms heb je al een vervangingsnaald voor pak m beet 2 tientjes zou ik dat eerst proberen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

NB

Citaat van: sjoek op mei 01, 2017, 15:56:48
:gp: wanneer is de naald voor het laatst vervangen? Hoeveel draaiuren heeft de naald?

Je kunt misschien een elementje lenen om het te proberen. Ik had in mijn platen tijd, altijd meerdere exemplaren. Je sloopt n.l.ook je platen met een rottige naald.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Een kabel gaat nooit* zomaar kapot. Als je slecht geluid hebt met vinyl kan dit aan diverse dingen liggen.
-Staat de tafel waterpas?
-Is de naalddruk (gewichtje achterop de arm) goed ingesteld?
-Staat de anti skating goed?
-Zit het element goed gemonteerd?
-Zijn je platen niet vuil?

en natuurlijk de al genoemde naald welke versleten kan zijn. Een nieuw elementje/naald kan veel goedkoper zijn dan die kabels. AT95 is een leuk instap elementje welke vele van tafel veegt van 100 euro.
Die WildCat kabel is overigens prima, ik hem hem zelf net gekocht, wel aan beide kanten tulpstekkers. Ik heb deze gebruikt tussen de platendraaier en de versterker in, omdat ik last had van storingen van buitenaf. Dit is hiermee verholpen. Doet niets aan de geluidskwaliteit.

*Uitzonderingen door slechte omstandigheden dan....