Cassettedeck anno 2017

Gestart door xander32, mei 01, 2017, 09:58:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoek

Citaat van: Maus op mei 02, 2017, 11:40:20
Ik heb nog een (volgens mij) 5030 staan. In ieder geval een oude Marantz met 3 koppen.



Staat bij m'n ouders, maar eens ophalen om mee te spelen binnenkort :P

Mooi deck  hello
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pdufrenne

In dit kader wil ik jullie attenderen op de vlogger "Techmoan".
Specifiek over dit onderwerp heeft hij een vlog gemaakt die je hier kunt zien:


https://www.youtube.com/watch?v=jVoSQP2yUYA

"Techmoan" is een must-see voor iedereen die van Vintage Hifi houdt en een feest der herkenning voor wie het vroeger zelf allemaal heeft meegemaakt. Op een onderhoudende wijze en met beide benen op de grond, brengt deze Engelsman oude technologie weer tot leven.
Een echte aanrader.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Brutus

Cassettedeck anno 2017 is als mijn eerste auto die je moest starten met een choke (weet niet of ik het goed schrijf), die wil je ook niet meer terug  :wink:  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Maus

Ik heb er 3 met choke en die doen het prima :P

xander32

... vooral de techniek dus en voor de wat rijpere jeugd ook sentimenten uit het verleden.

Citaat van: xander32 op mei 02, 2017, 06:53:16
Nog genoeg liefhebbers van het concept bandrecorder :yes:.

Wat is daarvan de charme? Kan iemand mij dat uitleggen?

Ik zie machines met allerlei lampjes en knopjes, in het algemeen zaken waar veel mannen blij van worden, maar klinkt het ook nog een beetje? En waar haal je de content vandaan anno 2017? Of gaat het niet om de muziek maar juist om de techniek?

Paul

En op een goed afgeregeld deck klinkt het prima Xander, maar de meeste zijn kuddedieren en lopen met de meute mee en daar is ook niks mis mee ieder zo z,n ding.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

WilliamB

#36
Ik heb nog een JVC-DD9 staan, en een doos vol TDK MA-R. Dit waren toen erg dure tapes die een metalen behuizing hebben.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Ik zie de charmes wel van zo'n apparaat  :yes:, maar dat is dan puur op basis van sentimenten, het verleden. Ik begrijp goed dat er liefhebbers voor zijn en vind het mooi dat men betreffende aparatuur koestert en draaiende weet te houden.

'Klinkt prima', d.w.z.? Kan je dat iets meer concretiseren? Prima; gelijkwaardig aan een analoge tuner, of internetradio of een cd, of anders namelijk ...? Of moet ik het gewoon een keer ergens zelf beleven?


Citaat van: Paul op mei 02, 2017, 22:15:57
En op een goed afgeregeld deck klinkt het prima Xander, maar de meeste zijn kuddedieren en lopen met de meute mee en daar is ook niks mis mee ieder zo z,n ding.

Paul

Als eerste denk ik dat er ook een stukje sentiment bij zit net als bij de vinyl liefhebbers, de techniek is natuurlijk ook verbeterd t.o.v. de eerste spelers.



Ja hoe klinkt het, de opname bepaald het eindresultaat voor mij te te vergelijken met analoge radio.

Verder heeft een deck onderhoud nodig, koppen reinigen / demagnetiseren en de snaren gaan ook geen eeuwigheid mee.

Een leuke aanvulling op onze hobby maar niet dagelijks gebruikt wordt.

Zoals Maus ook al aangaf als je op bv marktplaats zoekt op het merk Nakamichi  dan durven ze daar flinke prijzen voor te vragen, het is maar net wat de gek er voor over heeft.



Citaat van: xander32 op mei 03, 2017, 06:38:19
Ik zie de charmes wel van zo'n apparaat  :yes:, maar dat is dan puur op basis van sentimenten, het verleden. Ik begrijp goed dat er liefhebbers voor zijn en vind het mooi dat men betreffende apparatuur koestert en draaiende weet te houden.

'Klinkt prima', d.w.z.? Kan je dat iets meer concretiseren? Prima; gelijkwaardig aan een analoge tuner, of internetradio of een cd, of anders namelijk ...? Of moet ik het gewoon een keer ergens zelf beleven?


Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Citaat van: xander32 op mei 03, 2017, 06:38:19
'Klinkt prima', d.w.z.? Kan je dat iets meer concretiseren? Prima; gelijkwaardig aan een analoge tuner, of internetradio of een cd, of anders namelijk ...? Of moet ik het gewoon een keer ergens zelf beleven?

Als je een goede bron gebruikt dwz een draaitafel die beter klinkt dan een cd speler, klinkt je opname ook beter.

Citaat van: Paul op mei 03, 2017, 10:53:41
Als eerste denk ik dat er ook een stukje sentiment bij zit net als bij de vinyl liefhebbers, de techniek is natuurlijk ook verbeterd t.o.v. de eerste spelers.



Ja hoe klinkt het, de opname bepaald het eindresultaat voor mij te te vergelijken met analoge radio

Ik weet niet wat je precies bedoelt met analoge radio, maar zoals ik al aangaf worden nog vele opnames analoog gemasterd in de studio...

Paul

Citaat van: Maus op mei 03, 2017, 11:03:47
Als je een goede bron gebruikt dwz een draaitafel die beter klinkt dan een cd speler, klinkt je opname ook beter.

Ik weet niet wat je precies bedoelt met analoge radio, maar zoals ik al aangaf worden nog vele opnames analoog gemasterd in de studio...
Analoog FM kwaliteit de volgende info heb ik van het internet.

De analoge versie (het welbekende cassettebandje) schrijft de informatie analoog weg. De signalen komen overeen met de muziekpatronen in de muziek.
De beperking werd veelal gemerkt in de dynamiek en het vast kunnen leggen van hoge tonen. Dolby B en C ruisonderdrukking systemen waren daarop een verbetering en zo wat meer varianten. Op zijn best gaven de cassettes een analoog frequentiebereik van 20 Hz - 17 kHz met de juiste tape (Metal) en met een daarvoor geschikt cassette deck.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Oh, informatie van internet. Sja zo kan ik ook oordelen..

Paul

Citaat van: Maus op mei 03, 2017, 11:17:24
Oh, informatie van internet. Sja zo kan ik ook oordelen..
Het gaat over een cassettebandje met een snelheid van 4.75 cm en niet om twee sporen 38 cm recorder die in studio,s gebruikt worden.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Ik snap het, maar je kunt mi. niet oordelen vanaf de specificaties van internet. Vergelijken met radio lijkt me helemaal niet juist gezien het feit dat daar altijd compressors worden gebruikt.

Paul

Citaat van: Maus op mei 03, 2017, 11:30:29
Ik snap het, maar je kunt mi. niet oordelen vanaf de specificaties van internet. Vergelijken met radio lijkt me helemaal niet juist gezien het feit dat daar altijd compressors worden gebruikt.
Dan ben ik benieuwd naar jouw oordeel, cd kwaliteit ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site