XLR naar RCA

Gestart door Brutus, april 25, 2017, 16:08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maus

XLR zorgt in theorie voor een iets hogere ruisverhouding, en op lange afstanden tegen storingen van buitenaf.

xander32

... maar of dat hoorbaar is  :roll:.

In mijn keten heb ik de mogelijkheid om de bron middels xlr op de versterker aan te sluiten, dat heb ik dan ook maar gedaan. Maar of dat kwalitatief iets heeft gebracht; ik heb werkelijk geen idee :-).


Het is veel meer een gevoelskwestie dat wanneer in theorie iets beter is, ik de neiging heb om dan ook daarvoor te gaan. Daarin zal ik vast niet uniek zijn.


Citaat van: Maus op mei 14, 2017, 09:52:13
XLR zorgt in theorie voor een iets hogere ruisverhouding, en op lange afstanden tegen storingen van buitenaf.

Maus

Ik doe dat ook. Ik heb echter ook een 'in theorie' stroomvoorziening verbetert gisteren wat gelukkig goed heeft geholpen.
Ik had last van ruis en brom via de draaitafel. De buizen preamp ruist en de DT bromt...

Na wat knutselen had ik een zeer degelijk verlengblok met 2.5mm2 draad en degelijke stekker.

Daarna heb ik alle audio apparaten op 2 degelijke blokken kunnen aansluiten en de rest van de 'troep' via een apart kantoor stekkerblok, ook degelijk.
Die rest bestaat vooral uit geschakelde voedingen van het modem, router, nas, tv kastje etc.

Eerst zat alles door elkaar, nu pas komt het in de muur weer bij elkaar... Resultaat, veel minder ruis/brom.

* ik heb geen aarde voor de set... Dit hielp ook wel met geaard verlengsnoer naar de keuken maar dat geeft ongevallen zo'n losse kabel ;)

Brutus

Ik heb al jaar en dag een stekker blok van Monster, deze is voorzien van ruisfilter en beveiligd tegen overbelasting wanneer er een flinke spanningspiek is.  Voor de rest zijn de 2 RCA kabels die ik nog over heb om aan te sluiten op de versterker 1 en 2 meter lang dus niet iets waar ik me zorgen om hoef te maken.

Citaat van: xander32 op mei 14, 2017, 08:15:37
Armoedig, rca. Nu zal je zien dat de PM11 helemaal niet uit de verf komt  :-D.



Ik denk dat het gewoon weggegooid geld is  :-D :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Maus

Ik kan filteren wat ik wil maar dit gaat niet helpen in het probleem van bron aangezien deze in de aardlijn zit.

Brutus

Maus ik heb echt geen idee, ik heb dit ding ooit een keer bij de BCC gekocht en daar hadden ze zo'n apparaatje er tussen zodat je de "ruis" kon horen en hoe dit gereduceerd werd met dit blok.

Waar of niet waar, hij werkt in ieder geval tegen spanningspieken en was ook niet duur t.o.v. sommige andere merken/fabrikanten.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

Betreffende filters willen nogal eens (een deel van) de dynamiek uit een set halen. Maar indien het baasje tevree is, is het goed.

Citaat van: Brutus op mei 16, 2017, 02:40:05
Maus ik heb echt geen idee, ik heb dit ding ooit een keer bij de BCC gekocht en daar hadden ze zo'n apparaatje er tussen zodat je de "ruis" kon horen en hoe dit gereduceerd werd met dit blok.

Waar of niet waar, hij werkt in ieder geval tegen spanningspieken en was ook niet duur t.o.v. sommige andere merken/fabrikanten.

Maus

Citaat van: Brutus op mei 16, 2017, 02:40:05
Maus ik heb echt geen idee, ik heb dit ding ooit een keer bij de BCC gekocht en daar hadden ze zo'n apparaatje er tussen zodat je de "ruis" kon horen en hoe dit gereduceerd werd met dit blok.

Waar of niet waar, hij werkt in ieder geval tegen spanningspieken en was ook niet duur t.o.v. sommige andere merken/fabrikanten.

Dat het werkt wil ik best geloven hoor, mijn reactie was niet 'tegen' jouw oplossing bedoeld mocht je dat interpreteren, maar slechts dat mijn probleem heel anders is.  :-)

Brutus

Citaat van: Maus op mei 16, 2017, 07:13:34
Dat het werkt wil ik best geloven hoor, mijn reactie was niet 'tegen' jouw oplossing bedoeld mocht je dat interpreteren, maar slechts dat mijn probleem heel anders is.  :-)

Aha..........ik dacht idd dat je het tegen mij had  :oops:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

211

Wat is je doel ? Als jouw streamer een RCA uitgang heeft is het volstrekt zinloos om te proberen die op de XLR ingang van PM aan te sluiten.

Sterker nog : Je gaat er op achteruit....!!

Zonder actieve electronica lukt het sowieso niet om weer een tegengestelde fase te krijgen wat het kenmerk van XLR is. Daarnaast verwacht XLR een potentiaal welke 2x hoger is dan jouw RCA uitgang.

Kortom : RCA-RCA
Zolang je maar geniet....

Brutus

Citaat van: Brutus op mei 04, 2017, 17:01:34
Ik ga ook niks lopen klooien......koop gewoon een nieuwe RCA naar RCA kabel. Ga geen risico nemen  :roll:

Was er op 4 mei al uit dat het gewoon RCA naar RCA werd.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

CBdicX

Citaat van: Brutus op juli 29, 2017, 19:04:02
Was er op 4 mei al uit dat het gewoon RCA naar RCA werd.
Heb eens een set gehad waarbij je beide simultaan kon aansluiten en dmv een druk op de knop kon kiezen voor XLR of RCA.
Geen enkel verschil waar te nemen !
Wel vind ik de aansluiting van XLR lekker stevig zitten, maar dat is in een huiselijke omgeving minder van belang.
Ook nog eens prijzig, die XLR (goede) kabels, maar met RCA kan je ook lekker gek doen, AudioQuest bijvoorbeeld, die 72 volt versies  :wink: