Advies nodig voor speakers voor een Marantz 1030

Gestart door RockNRoll66, april 25, 2017, 15:57:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RockNRoll66

Hallo mensen!

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb sinds kort van een familielid een Marantz 1030 versterker gekregen en ik heb zelf heel weinig verstand van audio apparatuur. Dit is mijn eerste echte versterker en ik heb nog helemaal geen goede speakers die ik hier op kan aansluiten. Dus ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden:

1. Hoeveel Ohms speakers kan deze versterker aan, ik las ergens dat deze versterker per kanaal 8 Ohms had, maar betekent dit dat je dan 2x 8 Ohms speakers kan gebruiken of 2x 4 Ohms speakers?

2. Wat voor speakers zijn goed voor deze versterker en zijn makkelijk verkrijgbaar? Ik heb een niet al te groot budget dus ik kan tot ongeveer 150 Euro gaan, maar het liefst onder de 100 Euro. Ik zat te denken aan bookshelf speakers, omdat ik een niet al te grote kamer heb en ik wil de versterker met de luidsprekers op mijn bureau zetten.

3. Is een subwoofer noodzakelijk? Ik luister vooral veel rock muziek, denk aan Alice in Chains en Radiohead en af en toe metal, denk aan Deftones en Tool, en niet zozeer muziek waar de bass super essentieel is. Zo ja, hoe sluit je eigenlijk een subwoofer aan op een versterker zonder sub output?

4. Ik heb gehoord van sommige mensen dat je de preamps van integrated amps niet moet gebruiken maar een aparte preamp moet kopen, is dit waar?

In iedergeval bedankt,

RockNRoll66

Matt

Hoi, welkom hier.

1. best 8 ohm, 6 of 4 kan maar gaat meer vermogen van je versterker vragen (denk ik  :angel: )

2. je kan altijd 2de hands zoeken. De beste manier is om thuis te luisteren naar de speakers aangesloten op je eigen versterker.
Dali en Monitor-Audio vind ik heel betaalbare speakers die veel voor hun geld geven.
Je budget zal wel nog iets te laag zijn om deze nieuw te kopen, dus even verder sparen of 2de hands zoeken?

Ik heb zelf een 1090 gehad en heel eerlijk gezegd vond ik de Dali niet echt een goede combinatie met de 1090.
Misschien te wijten aan de impedantie van de Dali (6ohm), op een pm5005 kwam hun ware aard dan wel boven (dali zensor 3 heb ik gehad).

3 subwoofer is niet noodzakelijk. Gewoon de juiste speaker kiezen. Met de zensor 1 en 3 is er nog steeds voldoende laag om te genieten van rock. In de muziek die je noemt is de bass toch vrij aanwezig, drum, bass gitaar  HB
Het is gewoon de kunst om het gecontroleerd uit te speakers te laten klinken zonder dat heel de kamer aan het trillen is  :-D

4 als je een integrated koopt is het wel nog zo handig om de pre ook te gebruiken. Dus het moet zeker niet, maar de mogelijkheid is er wel.
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Maus

De ingebouwde pre van de versterker voldoet prima, zeker bij die. Dat is pas (misschien) van belang als je veel luisterervaring hebt en hele dure speakers/versterkers. Dan nog zijn er altijd gewone versterkers die goed of beter zijn.

@ speakers, ik heb voor wel 40 euro de Wharfedale 504 gekocht op MP, ze staan er nu voor het dubbele https://link.marktplaats.nl/m1147540985

Geweldige dingetjes voor het geld. Heb vele speakers gehad, vooral iets groter, nu staan deze er en voorlopig blijven ze.

SB_Marantz

#3
Citaat van: RockNRoll66 op april 25, 2017, 15:57:44
Hallo mensen!

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb sinds kort van een familielid een Marantz 1030 versterker gekregen en ik heb zelf heel weinig verstand van audio apparatuur. Dit is mijn eerste echte versterker en ik heb nog helemaal geen goede speakers die ik hier op kan aansluiten. Dus ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden:

1. Hoeveel Ohms speakers kan deze versterker aan, ik las ergens dat deze versterker per kanaal 8 Ohms had, maar betekent dit dat je dan 2x 8 Ohms speakers kan gebruiken of 2x 4 Ohms speakers?

2. Wat voor speakers zijn goed voor deze versterker en zijn makkelijk verkrijgbaar? Ik heb een niet al te groot budget dus ik kan tot ongeveer 150 Euro gaan, maar het liefst onder de 100 Euro. Ik zat te denken aan bookshelf speakers, omdat ik een niet al te grote kamer heb en ik wil de versterker met de luidsprekers op mijn bureau zetten.

3. Is een subwoofer noodzakelijk? Ik luister vooral veel rock muziek, denk aan Alice in Chains en Radiohead en af en toe metal, denk aan Deftones en Tool, en niet zozeer muziek waar de bass super essentieel is. Zo ja, hoe sluit je eigenlijk een subwoofer aan op een versterker zonder sub output?

4. Ik heb gehoord van sommige mensen dat je de preamps van integrated amps niet moet gebruiken maar een aparte preamp moet kopen, is dit waar?

In iedergeval bedankt,

RockNRoll66



Ik zal het je uitleggen:

De 1030 levert max 2 x 15 Watt aan een belasting van 8 Ohm.
Speakers zijn nooit 8 , 4 of 2 Ohm en Ohm is ook een verkeerde benaming, het moet impedantie zijn en deze fluctueert zo'n beetje tussen de 3 a4 in de lage regionen tot 30 Ohm in de hogere frequenties.
De versterker kan genoemde belastingen, want dat is een speaker voor een versterker makkelijk aan.

Neem een speaker met een beetje hoge gevoeligheid: 90 Db of hoger
En een set natuurlijk die JIJ mooi vindt klinken.

Punt 4 is complete onzin.

Mocht je meerdere vragen hebben just shoot!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Frits Denon

Qua speakers is er op MP veel goeds  en moois te vinden.

Dus worden het jouw oren die bepalen wat je mooi vindt klinken. Kijk in jouw omgeving wat er te koop is en ga luisteren als dat kan, dan krijg je vanzelf een beeld wat goed bij jouw oren past.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4