Classe CAP-80 reparatie

Gestart door thanatos, april 22, 2017, 11:34:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Via dit forum kreeg ik een tijd terug wat pm vragen over een Classe CAP-80. Na een paar weken de melding dat de versterker nu helemaal defect was.

Ik had beloofd de versterker tussendoor te boordelen en indien makkelijk te herstellen dit gelijk te doen.

Bij ontvangst bleek dat er in de Classe al flink gesleuteld was. Loodbitumen op elco's een zekeringhouder vervangen voor een chassis mount type. En bij nadere inspectie bleek 1 kanaal al eens defect te zijn geweest en wat slordig hersteld.

Onderstaande beelden zijn niet geschikt voor gevoelige kijkers. Viewer discretion advised  clown1 clown1

Aangezicht toen ik de kap er af nam. Modificatie zie je wel vaker en kan weinig kwaad, maar brengt ook niet altijd wat positiefs.



Onderzijde versterker module. Hier komen de eerste clue's al binnen. aantekeningen en slagveld sporen.



Dubbele laagse printplaten vragen ook om goede desoldeertools en technieken..



Ok deze transistor moet thermisch gekoppeld zijn.. maar als ge 't niet meer wit, pur en kit hoorde ik wel eens in de tijd dat ik nog in Brabant woonde  notworthy



Puin ruimen begonnen. Het nog originele kanaal was defect. Hiervoor mooie originele transistoren kunnen vinden. Matched pair is noodzakelijk hier.



Met een beetje IPA en Flux off kom je een heel eind om oude flux resten weg te krijgen.



Nieuwe componenten eindelijk binnen en we kunnen gaan opbouwen



Nieuwe transistoren geplaatst. Nieuwe padjes voor onder de transistoren.



Eerste test. Het kanaal door mij hersteld functioneerde prima. Het andere kanaal gaf een flinke DC pulse met inschakelen en DC offset van ±600mV.



Aan de input zitten deze dual J-Fets. Na wat zoeken bleek dit de dader te zijn. Waarschijnlijk is er bij de vorige herstel poging niks gemeten of verder gekeken en dit defect blijven zitten.



Deze IC's zijn 2 fetjes in 1 behuizing om ze zo maximaal thermisch te koppelen. Een voor een getest en voila voor de helft defect.



Gelukkig bij een NL leverancier een originele van het juiste type kunnen vinden. Zijn wat lastiger te vinden componenten en Ebay bestellen kan soms weken duren. Maar in dit geval binnen 24h in huis  8-)



En een mooie nette output als resultaat.

Ik heb de versterker een frequentie response test gegeven, vermogens test, quare wave test en netjes bias afgeregeld op 15mV per kanaal. Deze waren ook meer dan 300% verlopen  :-D

Leuke versterkers, goed aan te werken. Maar zoals je ziet bij een defect laat het goed herstellen bij een vertrouwd adres anders kun je 2x werk laten uitvoeren.

xander32

Mooi werk  :yes:.

Echter heb ik geen idee waar ik naar kijk als ik zo'n versterker open zie liggen, geen idee waar 't allemaal voor dient  :?.

thanatos

Bij deze is het juist mooi ingedeeld en overzichtelijk. Maar idd je moet wel enige basiskennis hebben van electronica om de functie te zien.

xander32

Ik herken een trafo, elko's en koelribben, maar dan is het al over  redface.

SB_Marantz

Lekker aan het puinruimen geweest zie ik.
Wat een zooitje idd.
Ziet er zeer ordentelijk uit kewl.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MO

Superblij met het resultaat!
Klink weer prima.
Bedankt voor de service en het leuke verslag (ook tijdens de revisie).
pompom
bla

Cornelis1921

Goed werk, John; ziet er weer top uit. hello :yes: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *