Ls kabel test- meetbare verschillen?

Gestart door xander32, april 21, 2017, 10:05:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

xander32

https://www.lifewire.com/speaker-cable-differences-3134603


Een recente test (febr. 2017) aangaande ls kabels; of er meetbare verschillen zijn.

thanatos

Ik vind het geen representatief artikel. Geen goede lab omstandigheden en zomaar even wat meetwerk.

Als ik 5x een speaker meet op dezelfde plek onder dezelfde omstandigheden heb ik ook telkens kleine variaties.

Wel ben ik het eens met de conclusies en redenering. Er kunnen subtiele verschillen optreden als je kabel een beperkende factor is.

Zorg voor een mooie en goede geleider. Zorg voor optimaal contact tussen de verbindingen. Eventueel opletten dat je niet tussen 230V snoeren of andere storende bronnen doorgaat en je hebt een van de best mogelijke kabels.

Dus ja een goede speakerkabel verdiend wat aandacht. Maar dit kan betaalbaar en hoef je niet in de high-end hoek te zoeken.

xander32

Dan heb ik nog wat werk te verzetten; m'n huidige ls kabels zijn te lang, liggen zelfs deels opgerold en lopen langs/onder het stekkerblok en netsnoeren door  :-o.

Begin dit jaar het geheel al ietwat weten te 'on-kluwen', maar optimaal is het zeker nog niet. Gaat ook niet lukken (met huidige kabels, kortere zijn in aantocht).


Citaat van: thanatos op april 21, 2017, 10:17:39
Ik vind het geen representatief artikel. Geen goede lab omstandigheden en zomaar even wat meetwerk.

Als ik 5x een speaker meet op dezelfde plek onder dezelfde omstandigheden heb ik ook telkens kleine variaties.

Wel ben ik het eens met de conclusies en redenering. Er kunnen subtiele verschillen optreden als je kabel een beperkende factor is.

Zorg voor een mooie en goede geleider. Zorg voor optimaal contact tussen de verbindingen. Eventueel opletten dat je niet tussen 230V snoeren of andere storende bronnen doorgaat en je hebt een van de best mogelijke kabels.

Dus ja een goede speakerkabel verdiend wat aandacht. Maar dit kan betaalbaar en hoef je niet in de high-end hoek te zoeken.

thanatos

Bij mij thuis is het na een paar maanden ook altijd weer chaos :)))

Maar optimaal zijn ze netjes op lengte (gelijk hoeft niet eens) en liggen ze netjes vrij van 230V snoeren en zaken als TV's, routers, voedingen etc.

xander32

... ben er gelukkig niet uniek mee. M'n huidige kabels (ls) gaan al zo'n zes jaar mee, doen wat ze doen moeten. Deze hebben deel uit gemaakt van verschillende ketens en verhuizen steevast mee. Maar nu toe aan wat nieuws en meer op maat voor de huidige situatie. Ze gaan korter worden waardoor ik ze ook strakker kan (moet) gaan leggen, zover mogelijk weg van spanningskabels en meer in rechte lijn.

Ga ik het verschil merken; ja - betreft mijn banksaldo, aangaande het geluid - waarschijnlijk niet. Maar 't oogt zo mooi  :yes:.

NB

Toen ik destijds mijn PM80 nieuw aanschafte heb ik er gelijk wat bekabeling , welke toen bij de audioboer werd aangeraden,
(pc monitor) bij gekocht. Er was toen, meen ik, ook niet zo veel keuze in kabel exotica.
Ik heb af en toe wat anders geprobeerd zoals monster bijv. Maar ik blijf mijn oude kabels nog steeds het prettigst vinden/klinken.
Geen oxidatie of slijtage te bekennen. Dus ik houd het lekker zo. Besteed mijn schaarse geld liever aan cd's of sad's.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Brutus

Citaat van: xander32 op april 21, 2017, 10:57:57
... ben er gelukkig niet uniek mee. M'n huidige kabels (ls) gaan al zo'n zes jaar mee, doen wat ze doen moeten. Deze hebben deel uit gemaakt van verschillende ketens en verhuizen steevast mee. Maar nu toe aan wat nieuws en meer op maat voor de huidige situatie. Ze gaan korter worden waardoor ik ze ook strakker kan (moet) gaan leggen, zover mogelijk weg van spanningskabels en meer in rechte lijn.

Ga ik het verschil merken; ja - betreft mijn banksaldo, aangaande het geluid - waarschijnlijk niet. Maar 't oogt zo mooi  :yes:.

Waarschijnlijk omdat je een kant-en-klaar kabel hebt en nu moet je er een kopen die korter is. Hoe vaak gaan de kabel los van bijv. de versterker?

Kort de kant van de versterker in en verbind deze gewoon met het koperdraad zelf, klaar is kees, toch?
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

xander32

 nonono

... aan de huidige (bi-wire) kabel zitten aan beide kanten dure QED Airlocks.
Die kabel blijft zoals die is en gaat een reserve kabel worden, of in de verkoop. Hoogstwaarschijnlijk dat laatste :yes:.


Citaat van: Brutus op april 21, 2017, 13:24:57
Waarschijnlijk omdat je een kant-en-klaar kabel hebt en nu moet je er een kopen die korter is. Hoe vaak gaan de kabel los van bijv. de versterker?

Kort de kant van de versterker in en verbind deze gewoon met het koperdraad zelf, klaar is kees, toch?

Brutus

Haha, ik begrijp je standpunt maar ik geloof dat die dure QED airlocks geen betere verbinding maken dan de koper of deels zilver draad die direct aan je versterker verbonden wordt.

Ik ken de verleiding om de LS kabel te voorzien van mooi afgewerkt spades maar als het nuchtere verstand weer terug is en ik bedenk dat deze volledig uit het zicht zijn, dan denk ik laat maar, jammer van het geld.

Maar ieder zijn ding  :wink: :-)
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

Je hebt bij een goede spade of banaan stekker meer raakvlak dan bij een stukje getwist draad. Dus in theorie een betere verbinding.

Nadeel is dat je dus een 2e overgang hebt van LS draad naar spade naar versterker.

Zelf vind ik Rhodium koper connectoren het mooist

xander32

#11
Citaat van: thanatos op april 21, 2017, 15:00:47
Je hebt bij een goede spade of banaan stekker meer raakvlak dan bij een stukje getwist draad. Dus in theorie een betere verbinding.

Nadeel is dat je dus een 2e overgang hebt van LS draad naar spade naar versterker.

Zelf vind ik Rhodium koper connectoren het mooist

:gp:


Plus dat een stukje gestripte koper kabel snel zal oxideren, hetgeen de geleiding ook geen goed zal doen.


Overigens zijn rhodium connectoren en Marantz versterkers in mijn keten geen vriendjes  :no:. Heb dat al meerdere keren ervaren, zowel met een ic als een netsnoer (Kemp Reference Sota). Rhodium geeft veel transparantie, gooit het hoog open. Maar voor mijn smaak te veel van het goede. M'n netsnoeren zijn allen voorzien van Gold connectoren (IEgo en Furutech). Dat is voor mijn smaak en in mijn keten, een goed compromis van het wat meer warme koper en het transparante rhodium.

Brutus

Citaat van: thanatos op april 21, 2017, 15:00:47
Je hebt bij een goede spade of banaan stekker meer raakvlak dan bij een stukje getwist draad. Dus in theorie een betere verbinding.

Nadeel is dat je dus een 2e overgang hebt van LS draad naar spade naar versterker.

Zelf vind ik Rhodium koper connectoren het mooist

Alleen jammer dat Rhodium een hogere weerstand heeft dan goud en zilver. Daarbij zal het koper eerst behandeld moet worden met een "primer" om Rhodium te laten hechten. Rhodium kan namelijk alleen direct verwerkt worden op zilver. (Vriend van me is goudsmid vandaar dat ik dat weet). Daarbij speelt nog het feit hoe meer soorten edelmetalen er verwerkt worden of beter gezegd zitten tussen de versterker en de LS hoe hoger de weerstand.

Rhodium is leuk vanwege de slijtvastheid maar dat is dan ook de enige reden om voor Rhodium te kiezen.
Dit buiten de mooie commerciele verhalen die de ronde doen over Rhodium.

Het raakvlak vind ik persoonlijk een verhaal waar ik mijn bedenking bij heb want hoe is de verbinding tussen de banaan en/of spade.
Schroef de kap eens open van een versterker en kijk eens hoe dik de draad is die naar de binnenkant van de LS connector loopt, die is vast geen 4mm2.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

Rhodium connectoren worden gebruikt bij high-end meetapparatuur. Goede geleider, slijtvast en niet gevoelig voor oxidatie.

Een stuk getwist draad heeft minder raak oppervlak in een schroef terminal dan een spade. Op zich ook geen raketwetenschap ;-)

Extreem dikke bedrading is ook BS. Voldoende volstaat. En ja in goede versterkers zijn koperbanen of bedrading van de output naar de LS terminals ook van substantieel formaat.

Brutus

#14
Citaat van: xander32 op april 21, 2017, 15:23:53
:gp:


Plus dat een stukje gestripte koper kabel snel zal oxideren, hetgeen de geleiding ook geen goed zal doen.


Overigens zijn rhodium connectoren en Marantz versterkers in mijn keten geen vriendjes  :no:. Heb dat al meerdere keren ervaren, zowel met een ic als een netsnoer (Kemp Reference Sota). Rhodium geeft veel transparantie, gooit het hoog open. Maar voor mijn smaak te veel van het goede. M'n netsnoeren zijn allen voorzien van Gold connectoren (IEgo en Furutech). Dat is voor mijn smaak en in mijn keten, een goed compromis van het wat meer warme koper en het transparante rhodium.

Valt in praktijk erg mee in een huiskamer, na ca. 6 jaar de boel eens geheel los gemaakt om een stukje kabel te strippen. Oxidatie nagenoeg niet waarneembaar. Ook niet in het geluid na het strippen.

Even geleend van het blauwe forum:

Dan de rhodium pluggen. Leuk dat je een edelmetaal gebruikt, maar je kent de eigenschappen van metalen? Geen 2 verschillende metaal soorten op elkaar gebruiken? Oftewel, als de contraconnector verguld is, vooral vergulde pluggen gebruiken, en vooral geen rhodium.

Soortelijke weerstand:

rhodium: 43.3 nΩ·m (at 0 °C) (dus meer bij 20 °C)
koper: 16.78 nΩ·m (at 20 °C)
goud: 22.14 nΩ·m (at 20 °C)

Kortom, ook hier geen enkele reden om rhodium te gebruiken.


Wat ik bedoel is dat menig kant en klaar kabel voorzien is van een plug die ook gewoon aangedraaid is met 1 of 2 schroefjes, een stuk krimpkous er over heen en niemand ziet het, hoe groot is dan het raakvlak?
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20