SR6006 problemen

Gestart door scilpat, april 07, 2017, 00:35:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

scilpat

Dag allen,

Mijn SR6006 doet plots raar. Hij schakelt zichzelf in en uit terwijl ik er TV mee kijk. Ik heb de kabels als eens heraangesloten, maar geen verandering. Voorlopig ook enkel bij het TV kijken (radio spelen doet hij nu al een uur constant, maar switch is terug naar TV, dan schakelt hij zichzelf weer in en uit. Soms zitten er enkele minuten tussen, maar soms doet hij het ook een paar keer kort na elkaar.

Opstelling: setupbox naar SR6006 en TV gekoppeld met SR6006. Geluid niet via TV, maar via SR6006 en de speakers van de set.

Ik dacht dat het misschien aan de kabel of de uitgangen lag die de TV met de SR koppelt, maar ik heb al een andere kabel gebruikt alsook verschillende uitgangen getest zowel op TV als SR6006 (HDMI out1 en 2). Het ging even beter met die andere kabel en uitgangen, maar na 15 min was het er weer.
Als ik de TV los koppel van de SR6006 blijkt het voorlopig wel te werken (het geluid van de setupbox komt uit de speakers via de SR6006) en hij blijft spelen.

2 jaar geleden is het HDMI board al eens vervangen omdat hij vanaf het begin regelmatig "klikgeluiden" te horen waren en het systeem wat interne circuits uitschakelde. Daarna 2 jaar zonder problemen en nu plots zonder verklaarbare reden terug (andere) problemen.

Iemand een idee?

Alvast bedankt voor jullie input!


Stadium III

Fabriek reset en dan onderdeel voor onderdeel testen
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

pdufrenne

Daarna de HDMI kabel vervangen of omruilen. Te beginnen met die tussen de Receiver en de TV.

Persoonlijk heb ik vreemde dingen meegemaakt met "goedkope" en slechte kabels.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

scilpat

Update: reset gedaan van microprocessor en terug naar begininstellingen. Dan alles terug getest. Alle niet HDMI kanalen werken perfect (tuner, phone), maar van zodra ik schakel naar een HDMI apparaat via source en daarna ook dat apparaat aanzet, beginnen de problemen (digicorder en de UD7006). Ook andere kabels geprobeerd en de apparaten gekoppeld op HDMI ingangen die ik anders niet gebruik, maar de problemen blijven. Het enige wat wel vlot werkt is de verbinding TV - SR6006 (als ik het configuratiescherm van de sr6006 oproep op het TV scherm zijn er geen problemen).

Het HDMI bord waarschijnlijk? Al het 2de (het eerste was vanaf dag 1 niet goed - lees: problemen). Van toch een duurder product verwacht ik betere onderdelen. Bij de eerste vervanging hebben ze laten weten dat zo'n bord + herstelling zo'n €550 kost. Voor dat geld heb je al nieuw materiaal. Misschien toch maar eens naar een ander merk kijken...

Nog mensen die dergelijke hardware problemen hebben met Marantz producten?

Stadium III

Ik ben bang HDMI bord ja
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

 :|  ... Marantz receivers zijn geen toonbeeld van kwaliteit lijkt 't.

Stadium III

Idd

Ik heb ff afkloppen nog geen probleem  :-)
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

pdufrenne

Het HDMI bord is u eenmaal de zwakste schakel vanwege de lage spanningen en grote bandbreedte, en is daarmee gevoelig voor statische elektriciteit. Alle merken kennen dit euvel, dus niet alleen Marantz.

Statische ontlading kun jezelf introduceren, als je statisch geladen bent en aan het jongleren met de kabels rondom je receiver, maar kan ook van buiten komen.

Voorbeeld:
Je receiver hangt via de settop-box aan de kabel, via de voeding aan het lichtnet, en via een internet-modem aan het telefoonnetwerk. All deze kabels lopen via een ander traject door de wijk heen, en fungeren als een grote inductielus bij een bliksemontlading, en komen dan bij elkaar op het HDMI bord, die de volle laag krijgt.
Problemen kun je direct merken, maar kunnen zich ook op een later tijdstip openbaren.

De ontwerpers van de AV-Receiver en die van de chips die daarin zitten hebben veel gedaan om de gevoeligheid voor ESD te verkleinen. Daarom gaat het heel vaak goed. Maar ESD kun je nooit altijd voorkomen.

Daarom ga ik er van uit dat mijn SR6007 hierdoor nooit de vintage status zal bereiken.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Frits Denon

Is het eigenlijk de processor die erin zit dat die niet tegen statische elektriciteit kan net als een PC?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

pdufrenne

Ik moet de terminologie goed gebruiken: Electronica is gevoelig voor overspanning. Statische elektriciteit is daar een heel venneinige vorm van.

Ook een PC is gevoelig voor overspanning, maar de processor zit vaak afgeschermd achter de chips die de input/output verzorgen. Zo heb ik zelf een keer meegemaakt dat, een paar maanden na blikseminslag elders in de straat, de seriële bus van m'n PC problemen begon te geven. Het is dan lastig om de relatie tussen die twee te leggen. De rest van de PC bleef gewoon goed werken.

Bij een AV-Receiver wordt de I/O verzorgd door de chips die de HDMI schakelen. HDMI omvat een protocol waarbij de zender (b.v. de receiver) en de ontvanger (TV) met elkaar onderhandelen hoe ze het beste met elkaar kunnen samenwerken. Zo wordt gepoogd om de beste resolutie en kleurdiepte te gebruiken die beide kanten ondersteund. Gaat dit fout, indien de HDMI chip beschadigt is, dan weet de processor ook niet meer wat hij moet doen.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Frits Denon

Geen plus dat dit zo gevoelig is.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.