DAC(s)

Gestart door Rob46, maart 23, 2017, 20:59:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Top!

Ik woon in Arnhem .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Hmmz ik in in het uiterste puntje van Zuid-holland aan zee  :-D

Maar met 1,5 uur dieselen staan we in Arnhem.

Als er wat animo is dan moesten we maar eens afspreken  :-D

TurboMarco

Lijkt mij geweldig  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Citaat van: thanatos op april 11, 2017, 08:41:30
Ik zou DAC's zeker niet in de catagorie zekeringen/stekkerblokken en kabeltjes zetten..

In mijn set is mijn DAC hoofdonderdeel van mijn bron. Ik stream dmv Mac Mini of DIY Raspberry Pi based streamer. Hier een simpele DAC tussen zetten zou een grote compromis zijn. Ja er komt geluid uit maar alleen al de USB input via Mac Mini is al zo belangrijk.

Het verschil tussen mijn Schiit Gungnir MB en de Yggdrasil MB was groot.. Meer detail in het laag, Stemmen realistisch echt en heel mooi diep en breed stereobeeld.


Oke, ik begrijp dat wanneer je bekabeld vanaf je pc/mac speelt je een goede dac nodig hebt en ik ga niet vertellen wat jij wel of niet hoort, vraag me alleen af of de prijsfactor van ruim 2.5 tussen je eerst genoemde dac en de tweede geen psychologisch effect heeft op je gehoor/waarneming?

Maar als jij het hoort vind ik het prima  :wink: Ik zou zelf nooit zo'n bedrag aan een dac uitgeven omdat ik de D naar A omzetting van mijn cd-speler en streamer gewoon goed vind.

Ik heb nog een cd-speler in de kast staan en heb een RPI met dac gehad en kan niet zeggen dat de ene beter of slechter is dan de andere maar misschien heb ik een minder goed gehoor dat dit mij niet opvalt....in dat geval heb ik geluk  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

Het verschil was voor mij dusdanig groot dat ik die prijs gerechtvaardigd vind.

En zo ken ik er meer die na horen van deze DAC hem gekocht hebben.

En nee de prijs speelt geen psychologische factor. Ik ben heel nuchter in dit soort dingen en heb ook met een DAC gespeeld die het 10 voudige van mijn huidige DAC gekost heeft (Burmester Reference DAC).

Ik ben voornamelijk gevallen voor wat ik hoorde en de toegepaste techniek speelde een overtuigende factor.

Brutus

Ik vind het prima hoor als het voor jou zo groot verschil uitmaakt en jij dat hoort ben je natuurlijk geheel vrij te doen wat je wilt. Misschien zou ik het ook wel horen op mijn set maar ik heb daar mijn prioriteit niet liggen omdat ik mijn geluid meer dan oke vind. Zou ik ooit voor geluidsverandering gaan zou ik het in de hoek zoeken van andere speakers of het verbeteren van de akoestiek hier in de huiskamer (en stiekum ben ik niet zo'n dac-gelover  :-D :-D)

Wat m.i. nog steeds 2 van de grootste bepalende factoren zijn voor de kwaliteit van de klank ((er van uitgaande dat de bron (opname) van goede kwaliteit is)).

Maar zo zie je dat we allemaal van muziek houden van hoge kwaliteit en een ieder dit weer op zijn eigen manier benaderd en dat geeft niets, het is een hobby waar binnen een ieder doen mag wat hij goed of leuk vind  :wink:.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

ow maar op het punt van akoestiek en luidsprekers treffen wij elkaar hoor. Zonder deze 2 in orde te hebben kan je dacs en bronnen plaatsen wat je wilt maar daarmee ga je geen grote stappen maken.

Mijn akoestiek is met de beperkingen van een woonkamer behandeld met panelen en vloerkleden en diffusers. Mijn speakers zijn dik in orde. Na omzwervingen van Adam tot Wilson Audio nu op DIY Tannoy.

Dus op dat vlak zijn voor mij geen verbeteringen meer te halen. De bron is altijd digitaal geweest na opgave van analoog. Daarin ook stappen gemaakt en met Mac Mini gaat het erg goed icm Audirvana. Mijn huidige Raspberry Pi DIY project gaat nog een stap verder. Er zit wel een hele zelfbouw constructie aan voedingen en aanpassingen omheen.


TurboMarco

Citaat van: thanatos op april 11, 2017, 15:05:26
ow maar op het punt van akoestiek en luidsprekers treffen wij elkaar hoor. Zonder deze 2 in orde te hebben kan je dacs en bronnen plaatsen wat je wilt maar daarmee ga je geen grote stappen maken.


Wanneer je de akoestiek niet op orde hebt .....of simpel gezegd k u t is maakt het niks meer uit welke luidsprekers je er neer zet ,het blijft dan ook k u t .
Daar zijn we het denk allemaal wel over eens .
Echter wat luidsprekers aangaat niet ,want wat voor jou prettig in het gehoor ligt kan voor de ander behelpen zijn ......of nog erger .

Daar helpt geen dac tegenop ,of je maakt gebruik van ruime EQ om het eerste punt te beïnvloeden  :-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

#38
Nu ben ik toch wel een beetje nieuwsgierig of zo'n dac dan toch bij mij zo'n hoorbaar verschil zou opleveren  :-D :-D :-D

Maar mijn versterker tikt dit jaar de 9 aan en ik kijk toch stiekem om me heen of ik iets moois tegen kom, het tegen komen is niet het probleem maar wat ook voor mij haalbaar is (zonder echtscheiding  :-D :-D).

Maar er staat ook nog een TV op de verlanglijst en een nieuwe Yamaha soundbar YSP2500/2700  :-o

M.a.w........geld tekort  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

Ik vond de stap naar een PMA-2000IVR tov de de PMA-1500 al een mooie. De 2000 kun je ook heel mooi als eindtrap gebruiken (de pre is zijn zwakke schakel). Daar heb ik een tijdje mee gespeeld met een Audio Research LS7 die ik had gemodificeerd met wat zinnige tweaks.

xander32

.... dan val ik af, rode oortjes  :|

:-D

Citaat van: TurboMarco op april 11, 2017, 10:58:16
Vragen stellen is toch iets anders dan iets aankondigen  :wink:

Maar ik ben er al uit hoor ,ik kan een 2e Onkyo 809 speler bemachtigen ,dus twee identieke spelers zijn er al .Verder beschikt mijn versterker over een dac en heeft deze genoeg analoge inputs vrij .
Nu hoeft er enkel nog maar iemand een losse dac ter beschikking te stellen  :-) ,vergelijken met een paar clicks op de afstandbediening en een team met gouden oortjes mag het zeggen  :-D

Brutus

Citaat van: thanatos op april 11, 2017, 17:49:46
Ik vond de stap naar een PMA-2000IVR tov de de PMA-1500 al een mooie. De 2000 kun je ook heel mooi als eindtrap gebruiken (de pre is zijn zwakke schakel). Daar heb ik een tijdje mee gespeeld met een Audio Research LS7 die ik had gemodificeerd met wat zinnige tweaks.

Mocht ik bij Denon blijven dan zal het waarschijnlijk toch de PMA1600NE gaan worden. A-omdat het verschil met de 2500 niet geheel groot is. B-Ik het al jaren ongelofelijke vind dat Denon haar vlagschip alleen maar uitbrengt in premium zilver en ik wil perse zwart.

Maar als ik heel eerlijk ben wil ik gewoon een PM11s3 maar hik behoorlijk tegen de prijs aan gezien wat er nog op de verlanglijst staat.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

rich-audio

Over het algemeen gebruiken ze dezelfde dac's bij hifi, maar het zegt zo weinig over het eindresultaat en ik heb studio/dj gear, met ingebouwde dsp's, dus je kunt veel meer instellen qua geluid, want hij belast de cpu niet extra en door de externe voeding, kom ik geen vermogen te kort, zoals de dragonfly(hype), welke ik ook gekocht had voor de fun. Leuk de sabre dac, maar niet echt een toevoeging, als de rest van circuit niet deugt.