DAC(s)

Gestart door Rob46, maart 23, 2017, 20:59:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

DAC's...

Juist het meest spannende stuk op audio gebied anno 2017. Versterking e.d. daar is weinig innovatie in te vinden al decennia lang.

Er zijn best grote verschillen in dac's. Maar er zijn er ook heel veel die gewoon maar hetzelfde klinken omdat ze dezelfde manier van omzetten gebruiken.

Ik heb een Schiit Yggdrasil, een closed-form multibit DAC en dat ding is de basis en deel van mijn hoofdbron samen met een DIY raspberry pi based streamer en een Mac Mini. Speelt op zeer hoog niveau en ik zou voor het geld niks beters kunnen verzinnen.. qua dac zou ik zelfs richting 5 cijfers moeten gaan ben ik bang.

Dus ja er is veel gaande op DAC gebied. Persoonlijk icm een mooie streamer, die niet duur hoeft te zijn, zie mijn RPi oplossing, de beste oplossing om muziek af te spelen.

Vinyl is leuk maar zeer kostbaar om het goed te doen. CD is een beperkt medium en elk album moet je los kopen. Ik maak gebruik van Tidal/Qobuz en stream in hogere kwaliteit dan CD voor €20,-/maand. Oftewel 12 cd's per jaar alle muziek denkbaar!

KayaRahnee

Hier een Eastern Electric MiniMax Tube DAC bezitter.
Deze DAC kan op 3 manieren worden ingezet:
1) buisje ingeschakeld
2) buisje uitgeschakeld
3) buisje eruit

Het rare/ vreemde is dat er ook verschil in weergave hoorbaar is tussen 2 en 3.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Crooijmaster

#17
Citaat van: xander32 op maart 24, 2017, 12:55:55
... ik had een hele lijst met DAC's waarvan ik er meerdere van wou testen/beluisteren, maar daar is het nooit van gekomen toen de NA11s1 voorbij kwam. Die voldoet (understatement).
100% eens Xander
De NA11S1 is imho een aanrader, echt een geweldige DAC.
Heb de HD-DAC1, NAD M12, Stello, en wat losse (SA-)CD DACs voorbij horen komen maar de NA11S1 verslaat ze stuk voor stuk.
Mensen die hem kochten voor streaming zullen mss verder kijken, doe je voordeel ermee op marktplaats e.d.
De volgende bottlenecks in je keten zullen voor een hele lange tijd je bronmateriaal, stroomvoorziening, amp, speakers en kabels betreffen.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Paul

Citaat van: Crooijmaster op april 09, 2017, 16:15:11
100% eens Xander
De NA11S1 is imho een aanrader, echt een geweldige DAC.
Heb de HD-DAC1, NAD M12, Stello, en wat losse (SA-)CD DACs voorbij horen komen maar de NA11S1 verslaat ze stuk voor stuk.
Mensen die hem kochten voor streaming zullen mss verder kijken, doe je voordeel ermee op marktplaats e.d.
De volgende bottlenecks in je keten zullen voor een hele lange tijd je bronmateriaal, stroomvoorziening, amp, speakers en kabels betreffen.
Veel succes.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Matt

Tijdens een luistersessie eens een losse dac gehoord en ik ben sindsdien dan ook overtuigd  :yes:
Ondertussen voor een nette prijs de node2 in huis, met op zich geen slechte DAC. Heb die al eens mogen beluisteren met een Chord tussen en dat klonk nog beter.

Momenteel is het wel de enige vergelijk die ik heb gedaan. Mettertijd zou ik wel verschillende losse DAC's willen vergelijken. In hoeverre dat het mogelijk is om ze zomaar om en om te wisselen.
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

TurboMarco

 Waarom losse dac's vergelijken ,hoe wil je dat doen dan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Joh dat vinden sommige nou eenmaal een leuke dag besteding.

Paul

Citaat van: marvin op april 10, 2017, 18:09:11
Joh dat vinden sommige nou eenmaal een leuke dag besteding.
Met een soort van toto  uitslag.

0-0
0-1
1-0
1-1

Met of zonder verlenging / blessure tijd.     :-P    :-D            clown1
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thanatos

Citaat van: TurboMarco op april 10, 2017, 01:06:14
Waarom losse dac's vergelijken ,hoe wil je dat doen dan ?

Nou aansluiten en luisteren maar  8-)

Ik was ook ooit van de school bij goed geen verschil. Helaas is dit echt niet zo. Wel zijn er wat randvoorwaarden en zijn soms verschillen kleiner dan men wil laten geloven.

Er zijn veel relatief goedkope tot middenmoters aan DAC die allemaal dezelfde chipset en implementatie toepassen. Dan krijg je inderdaad flinke eenheids worst met weinig tot geen verschil. Maar pak een mooie Multibit of NOS dac en je hebt andere koek.

Daarnaast, hoe cliché deze opmerking ook is, is een goede set in een goede akoestiek wel noodzaak. Soms zitten de verschillen in ruimtelijke afbeelding of zijn ze zo subtiel dat een hoge waarneembaarheid wel van belang is. Goede versterking, goede luidsprekers en opstelling/akoestiek komen dan wel om de hoek kijken.

TurboMarco

Citaat van: thanatos op april 10, 2017, 20:09:25
Nou aansluiten en luisteren maar  8-)


Ja duh ,dat snap ik ook nog wel .
Maar hoe ga je ze vergelijken ,ga je dan zeg maar twee verschillende dac's op de versterker aansluiten met voor de dac's twee identieke bronnen ?
Hoe weet je of de ene dac een hogere of lagere uitgangsspanning heeft ?

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Daar gaan we weer  :-P ...

Citaat van: TurboMarco op april 10, 2017, 22:55:11
Ja duh ,dat snap ik ook nog wel .
Maar hoe ga je ze vergelijken ,ga je dan zeg maar twee verschillende dac's op de versterker aansluiten met voor de dac's twee identieke bronnen ?
Hoe weet je of de ene dac een hogere of lagere uitgangsspanning heeft ?


... maar je hebt het iig. voordien aangekondigd  :-) ...

Citaat van: TurboMarco op april 10, 2017, 01:06:14
Waarom losse dac's vergelijken ,hoe wil je dat doen dan ?


Ik ben benieuwd naar de uitkomst  :yes:.

Brutus

Ach, is allemaal niet zo spannend, het is op basis van, of voorkeur (optisch) en/of verschil wat men hoort of meent te horen. That's it. Het zelfde geldt voor kabels, welke dan ook, spanningsdozen, audiofiele zekeringen en ga zo nog maar poosje door..... :wink: Allemaal items die misschien invloed hebben op de laatste 2% van het geluid c.q. klank.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

thanatos

Citaat van: Brutus op april 11, 2017, 08:22:17
Ach, is allemaal niet zo spannend, het is op basis van, of voorkeur (optisch) en/of verschil wat men hoort of meent te horen. That's it. Het zelfde geldt voor kabels, welke dan ook, spanningsdozen, audiofiele zekeringen en ga zo nog maar poosje door..... :wink: Allemaal items die misschien invloed hebben op de laatste 2% van het geluid c.q. klank.

Ik zou DAC's zeker niet in de catagorie zekeringen/stekkerblokken en kabeltjes zetten..

In mijn set is mijn DAC hoofdonderdeel van mijn bron. Ik stream dmv Mac Mini of DIY Raspberry Pi based streamer. Hier een simpele DAC tussen zetten zou een grote compromis zijn. Ja er komt geluid uit maar alleen al de USB input via Mac Mini is al zo belangrijk.

Het verschil tussen mijn Schiit Gungnir MB en de Yggdrasil MB was groot.. Meer detail in het laag, Stemmen realistisch echt en heel mooi diep en breed stereobeeld.

Citaat van: TurboMarco op april 10, 2017, 22:55:11
Ja duh ,dat snap ik ook nog wel .
Maar hoe ga je ze vergelijken ,ga je dan zeg maar twee verschillende dac's op de versterker aansluiten met voor de dac's twee identieke bronnen ?
Hoe weet je of de ene dac een hogere of lagere uitgangsspanning heeft ?



Ik leef niet in een lab omgeving. Dus aansluiten en luisteren maar. Pure subjectieve waarneming waar niks mis mee is.

Wil je het echt goed doen dan zul je inderdaad identieke transporten moeten nemen. Uitgangsniveau matchen en dan blind testen. Maar aangezien dat nergens echt te realiseren is gewoon met een goed glas erbij luisteren en wisselen, Verschillen kun je snel aanwijzen. Ook als die er bijna tot niet zijn hoor je dat snel.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op april 11, 2017, 06:26:56
Daar gaan we weer  :-P ...en hee

... maar je hebt het iig. voordien aangekondigd  :-) ...


Ik ben benieuwd naar de uitkomst  :yes:.
Vragen stellen is toch iets anders dan iets aankondigen  :wink:

Maar ik ben er al uit hoor ,ik kan een 2e Onkyo 809 speler bemachtigen ,dus twee identieke spelers zijn er al .Verder beschikt mijn versterker over een dac en heeft deze genoeg analoge inputs vrij .
Nu hoeft er enkel nog maar iemand een losse dac ter beschikking te stellen  :-) ,vergelijken met een paar clicks op de afstandbediening en een team met gouden oortjes mag het zeggen  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Waar woon je ergens ?

Ik ben wel bereid om mijn Schiit Yggdrasil een paar uurtjes zijn kunsten elders te laten vertonen ;-)