DAC(s)

Gestart door Rob46, maart 23, 2017, 20:59:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Met de komst van stream(en)ing was er veel te doen over de omzetters. Daarvoor was er ook wel zo nu en dan discussie en nieuws te lezen over dit onderwerp, ook op dit forum. Het is rustig omtrent de DAC....................of niet?

lo

Dat valt wel mee toch?
Ik heb er hier toch wel een aantal in gebruik.  :-D

Maar je hebt gelijk er wordt op dit moment niet zoveel over geschreven. Zal met dit topic weer veranderen.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Ik heb hier een stuk of zeven apparaten met een dac in gebruik ,ik vind er eigenlijk niets spannends aan ,ze doen wat ze moeten doen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sjoek

Ik heb er wel vaker over zitten denken een losse dac voor de pc er bij te kopen maar elke keer als ik via de koptelefoonuitgang van de pc luister klinkt het mij toch ook wel weer goed genoeg en vind ik het zonde van het geld.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

TurboMarco

Zelfde is hier ook het geval  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Eens...nog nooit het verschil kunnen horen in de onderlinge interne dac's, geloof ook niet dat een externe veel verandering gaat opleveren dus dat geld steek ik liever in een andere onderdeel van de hobby  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Rob46

Dus DAC's doen wat ze moeten doen, en verschillen zijn er niet. Dat is kort door de bocht. Zijn er mensen die wel verschillen hebben waargenomen (of nog steeds horen)?

Ik in ieder geval wel. Zo heb ik ooit een T&A DAC 8 in huis gehad, dat was een behoorlijk verschil t.o.v. De DAC van een Marantz SACD 17S1, of Mentrum.

TurboMarco

Een DAC an sich die enige vorm van toonregeling heeft waar ik als gebruiker geen invloed op uit kan oefenen heb ik liever niet ,dan liever een DAC met EQ en DSP waar ik naar smaak en behoefte wel wat mee kan .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Citaat van: Rob46 op maart 24, 2017, 09:19:07
Dus DAC's doen wat ze moeten doen, en verschillen zijn er niet. Dat is kort door de bocht. Zijn er mensen die wel verschillen hebben waargenomen (of nog steeds horen)?


Misschien zijn ze er wel maar ik hoor het (gelukkig) niet  :wink: Mocht ik toch ooit een keer verschil horen als ik dit uitgebreider zou testen dan is het me niet de prijs waard waar menig "audiofiele" externe dac voor over de toonbank gaat.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

... ik had een hele lijst met DAC's waarvan ik er meerdere van wou testen/beluisteren, maar daar is het nooit van gekomen toen de NA11s1 voorbij kwam. Die voldoet (understatement).

Citaat van: Brutus op maart 24, 2017, 12:49:09
Misschien zijn ze er wel maar ik hoor het (gelukkig) niet  :wink: Mocht ik toch ooit een keer verschil horen als ik dit uitgebreider zou testen dan is het me niet de prijs waard waar menig "audiofiele" externe dac voor over de toonbank gaat.

sjoek

Er zullen uiteraard grote verschillen zijn. Echter is het zo dat ik de muziek zelf het allerbelangrijkste blijf vinden. En mijn muziek collectie bestaat voor het grootste gedeelte uit "standaard" opgenomen muziek en of de kwaliteit daarvan nu zoveel opgepoetst gaat worden door nog duurdere apparatuur weet ik niet. En ik ben bang dat de prijs kwaliteit verhouding zal ik maar zeggen een beetje zoek raakt
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

NB

Citaat van: sjoek op maart 24, 2017, 14:08:58
Er zullen uiteraard grote verschillen zijn. Echter is het zo dat ik de muziek zelf het allerbelangrijkste blijf vinden. En mijn muziek collectie bestaat voor het grootste gedeelte uit "standaard" opgenomen muziek en of de kwaliteit daarvan nu zoveel opgepoetst gaat worden door nog duurdere apparatuur weet ik niet. En ik ben bang dat de prijs kwaliteit verhouding zal ik maar zeggen een beetje zoek raakt

Dat idee heb ik nou ook. Misschien een MF Vdac2 een keer als er ooit wat penningen echt over zijn.
Die is redelijk geprijst en schijnt wel goed te zijn.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Brutus

Geruime tijd geleden zat ik op de Alpha Audio site, daar werd toen de Pavane DAC beoordeeld. Er was iemand die direct besloot deze DAC aan te schaffen (€4500,=). Enkele maanden later werd er een stuk goedkoper DAC van Metrum onder de loep genomen (de Musette a € 1250,=) en ik zag een reactie van dezelfde man (direct kopen was zijn advies) die eerder de Pavane had aangeschaft.

Ik kwam online met hem in gesprek. Hij vertelde dat hij naast de Pavane nog een DAC (merk is me even ontschoten) had die ooit minder dan 1/5 van de prijs van de Pavane had gekost. "Op sommige dagen hoor ik het verschil, andere dagen totaal niet, ligt er maar net aan in wat voor bui ik ben" vertelde hij. "Als je waarde hecht aan een DAC van 43cm breed en een AB dan moet je de Pavana kopen, anders kun je net zo goed de Musette kopen".

Zo zie je maar dat dit per persoon allemaal heel verschillend uitpakt.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Rob46

Ik denk dat je een belangrijk punt hebt Brutus  :yes:

Marvin

Nou je maakt ook uit dit verhaal op dat het nogal te maken heeft met gemoedsrust hoe je de zintuigelijkeprikkelingen van dit moment ervaart en omzet in emotie. (Lange zin).
En dat kan je uit vele ervaringen van dit soort waanzin aankopen zuiveren.