Subwoofer erbij

Gestart door PMBenny, maart 15, 2017, 00:39:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PMBenny

Hallo allemaal,

Ik ben al zo'n 30 jaren in t bezit van Marantz PM80 MKII versterker en hij doet 't nog redelijk, afgezien van enige Relais-perikelen.
Maar ik wilde nu graag de Bowers & Wilkins ASW610 Subwoofer erbij naast de  Yamaha NS10 Studio speakers .

Nu vraag ik me af, of 't bij actieve speakers de impedantie wat uitmaakt, want deze speakers hebben toch hun eigen voeding.

Dit, omdat de PM80 alleen speakers  van 16 ohm aankan bij gebruik van de beide systemen A en B [staat er in de handleiding]. En de Yamaha NS10 past nu al prima in systeem A, want hij is 8 ohm.
Dus als er nog wat bijkomt in systeem B, kan t dus fout gaan, denk ik dan als een niet-technicus.

Heeft iemand misschien wat deskundig advies?
Alvast bedankt.



Stadium III

Actieve subwoofer is alleen maar signiaal aanbieden ,zit er pre out op ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Maus

Je kunt hem zonder problemen aansluiten.

De weerstand halveert als je een extra set speakers van 8 ohm aan zou sluiten.
8ohm set op Speaker A + 8 ohm set speaker B = 4 ohm totaal.
Ik zie op de PM80 (google) staan dat er 8-16ohm staat bij 2 sets speakers.

Echter die subwoofer heeft een heel hoogohmige ingang, de versterker 'ziet' dat niet. Je kunt hem veilig op kanaal B prikken of samen met A gebruiken. Heb 't zelf ook ;)

Maus

Citaat van: Stadium III op maart 15, 2017, 17:04:46
Actieve subwoofer is alleen maar signiaal aanbieden ,zit er pre out op ?

Pm80 heeft geen Pre out dacht ik. Wel processor out maar dan zul je moeten gaan werken met splitters.

PMBenny

Stadium en Maus, bedankt voor de reakties.
Mijn PM80 MKII heeft inderdaad geen pre out.
Zie hier een foto van de achterkant/interface met impedantie-info.

https://www.fein-hifi.de/Verstaerker/Marantz/Marantz-PM-80-MK2-High-End-Class-A-Versaetrker-13kg-Bolide::1729.html#&gid=2&pid=6

Oke, dan prik 'm gewoon in systeem B. Fijn dat 't kan.


Marvin

Om de geruststelling nog even extra te strelen, geen enkel probleem. Je kan er zelfs zonder probleem eentje links en eentje rechts bij prikken. Ter illustratie; Ik heb een 5.0 opstelling. Daar heb ik aan links en rechts een aparte subwoofer. Mn centerspeaker staat ook op één kanaal van de linker subwoofer. Dan heb ik op de surroundspeakers, op dezelfde manier als jij nu van plan bent, ook nog een subwoofer aangesloten. Geen enkel probleem dus.

Maus

In niet technische taal hopelijk ook begrijpelijk:

De versterker kan geen 'stroom sturen' naar de subwoofer, de sub gebruikt dit niet, die kijkt alleen hoe het signaal eruit ziet en maakt dit zelf na met zijn ingebouwde versterker.

Gewone speakers zijn 'dom' en doen precies wat de versterker ze verteld, laten makkelijk stroom door en als je er dus teveel aansluit kan er in totaal teveel stroom gaan lopen. De Marantz kan dit niet aan en gaat misschien stuk.

PMBenny

Zulke niet technische taal vind ik echt aanvullend, Maus.

En mijn geruststelling
is nu wel vergroot, Marvin,
waardoor mijn aankoop is geraakt in
een versnelling.


PMBenny

Even melden, dat de verkoper zei dat 't beter is om ze samen met één systeem gebruiken.
Dus NS10 + Sub aansluiten op A, wat Maus ook als 2e keuze voorstelde.

Wel vreemd ....

Marvin

Ja het maakt volgens mij niets uit, maar het kan dus zonder probleem zoals je het nu aangeeft.

Maus

Maakt volgens mij ook niet uit. Met een surround versterker is dat anders, die stuur de achterkanalen (B) anders aan.