Akai AM-2800 reparatie / recap / restauratie

Gestart door thanatos, maart 14, 2017, 16:33:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Een tijdje terug kon ik een Akai AM-2800 overnemen. Wel een met defecte eindtrap en gestarte herstel poging.

Ik heb voorliefde voor deze modellen omdat dit mijn eerste echte versterker was in mijn jeugd :-)



Bij inspectie bleek dat de versterker nog wel origineel was maar helaas defecte output. Misschien sluiting gehad of niet goed werkende beveiliging.

Gezien de leeftijd maar besloten om deze Akai helemaal te beet te pakken.

Recap, output en driver stage vervangen, klein signaal transistoren vervangen voor mooie audio grade en ruisarme types, relais vervangen en schoonmaken van alle potmeters en schakelaars.

Aangezicht origineel :





Hier het EQ board met oa selector switch.



Klein signaal transisitoren 2SC1312 vervangen voor KSC1845,  wel even hfE matchen voor nette gelijke paartjes



Nu we er toch goed bij kunnen maar even de selector switch er uit gehaald en goed gereinigd



En zo ziet het er weer uit na vervangen transistoren en elco's.



En het eind resultaat. De voeding elco's zijn vervangen door 15.000uF BHC 63V, origineel 10.000uF. Nieuwe bleeder weerstanden gemonteerd.

Relais is vervangen voor een ander 24V exemplaar.

Aangezien het defecte kanaal ook echt goed doorgebrand was alles in de pre driver stage ook maar vervangen. Output is MJ21193G en MJ21194G. Drivers door MJE15030 en MJE15031. Dit in beide kanalen om geen ongelijkheden te krijgen tussen L en R.



Het enige wat nu nog moet zijn de bias trimpotjes. Ze werken goed maar de open types kunnen nog wel eens oxideren.

Mooie klankmatige versterker geworden en in 4 ohm load blaas ik eerder de zekeringen nu er uit dan dat ik hem laat klippen  :evil:

Hoop nog een keer een Akai AM-2950 te vinden  :angel: :angel:

NB

Mooie versterker. Ook nog zwart, zo mag ik ze graag zien.
Toen was Akai ook nog best in orde. Bij welke types begon de neergang eigenlijk??
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Ik heb of had een 2950, geen idee waar die gebleven is. Misschien nog ergens op zolder.
Was ook een zwarte..

thanatos

Citaat van: Nb op maart 14, 2017, 17:08:51
Mooie versterker. Ook nog zwart, zo mag ik ze graag zien.
Toen was Akai ook nog best in orde. Bij welke types begon de neergang eigenlijk??

Akai heeft mooie spullen gemaakt. Ook de latere AM-95 en zo zijn goede versterkers.

Eigenlijk kun je zeggen dat vanaf midden '85 af de kwaliteit in het algemeen sterk is afgenomen, bij alle merken hoor.

Citaat van: Maus op maart 14, 2017, 17:20:12
Ik heb of had een 2950, geen idee waar die gebleven is. Misschien nog ergens op zolder.
Was ook een zwarte..

:-)

Mocht je hem ooit terugvinden en er vanaf willen ;-))

Die serie is meende ik DC coupled en kunnen in goede staat mooi klinken. Je komt ze alleen niet zoveel tegen.

sjoek

Mooie versterker... mooi verslag ook weer hello
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Die had je toch al lang?
Nu toch gerepareerd....nice!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Ik heb een zilveren AM-2800 en een AM-2600. Die laatste had een euveltje met protectie circuit, maar inmiddels kan ik deze types dromen en is ook gefixt  :-)

De AM-2600 is zo goed als identiek kwa opzet als de 2800 alleen iets andere output, lagere werkspanning en kleinere voeding.

NB

Heb tegenwoordig een Akai AM-a101 in mijn slaapkamer. Uit 80 meen ik.
Lag nog in een doos in hobbyruimte.
Die vervangt de Arcam daar, die ik verkocht heb. Ik kan niet echt veel verschil merken.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Citaat van: thanatos op maart 14, 2017, 18:00:03
Mocht je hem ooit terugvinden en er vanaf willen ;-))

Die serie is meende ik DC coupled en kunnen in goede staat mooi klinken. Je komt ze alleen niet zoveel tegen.

Zal even voor je zoeken binnenkort. Staat bij m'n ouders allemaal, daar ben ik niet dagelijks. Of hij er nog staat, moet haast wel maar ik heb ook veel opgeruimd.

455W30

Hey leuk! Ik heb er hier ook nog 2 staan, zilveren variant. Inderdaad leuke versterkers en fijn om aan te werken vind ik. Een zwarte zie je niet zo vaak, bij de 2600 weer wel gek genoeg. Een 2950 is wel helemaal gaaf, zou mij benieuwen hoe dat klinkt.

Vakwerk weer, ziet er weer super uit!

Maus

Citaat van: Nb op maart 15, 2017, 12:32:23
Heb tegenwoordig een Akai AM-a101 in mijn slaapkamer. Uit 80 meen ik.
Lag nog in een doos in hobbyruimte.
Die vervangt de Arcam daar, die ik verkocht heb. Ik kan niet echt veel verschil merken.

Ik heb nog gezocht maar niet meer gevonden. Maar ik onthou je... Weet er nog een te staan (dagelijks in gebruik, iemand die niet weet wat ze heeft).