Over klassieke MUZIEK en ZO

Gestart door Cornelis1921, februari 06, 2017, 19:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

#675
Ralph Vaughan Williams - Symphony No. 5 - A Pastoral Symphony (No. 3) - Rosa Mannion (sopraan) - The London Symphony Orchestra - Roger Norrington (dirigent) - Decca, 1998

Ook hierbij diverse kippenvelmomenten. Norrington vermengt prachtig de gelaagdheid van deze werken met kleur en rust, iets waar deze werken ook om vragen. Ten tijde van het mono-tijdperk hoorde men dergelijke eigenschappen nog niet zo goed, doch in het meer kanaals-tijdperk komen zij mooi tot hun recht, zelfs in stereo. Ik luister uitsluitend in stereo, en deze uitvoeringen zijn prachtig opgenomen en verdoekt naar DDD-stereo, iets waar de Decca-technici toentertijd patent op hadden. Ooit kwam ik iemand bij Van Ulden in de Leidse binnenstad tegen met een lijstje met uitsluitend Decca-opnames, die hij dan tweedehands uitzocht bij Van Ulden en Plato. Zoiets zegt genoeg. Ook DGG heeft prachtige opnames achter haar naam staan, maar ook hele slechte, iets wat bij Decca uiterst zeldzaam is. EMI is was altijd wisselend van kwaliteit. Ook Philips had een zeer hoge standaard, het voormalige Philips-opnameteam was en is nog steeds beroemd in audio- en muziekland, de naam van opnameleider Jacco Groot is daarbij nog steeds een klinkende.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

De bovenstaande CD nog een keer. Deze valt zeker niet tegen, erg mooi zelfs. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Bruckner - Symphony No. 3 in D minor (1890 version, ed. Reattig) - Gewandhausorchester Leipzig - Kurt Sanderling (conductor) - Brilliant Records
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Bruckner - Symphony No. 5 - Berliner Philharmoniker - Günter Wand (conductor)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Bruckner - Symphony No. 5, "The Catholic" - Sinfonieorchester Dredsen - Heinz Rögner - Brilliant Records
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#680
Ralph Vaughan Williams - Symphony No. 3 ("A Pastoral Symphony") - Symphony No. 4 - Andrew Staples (tenor) -

Rhys Owens (trompet) - Andrew Manze (dirigent) - Onyx (2019)


En ook deze draai ik meerdere malen in successie, want zo mooi en de "moeite" van het vele beluisteren meer dan

waard.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#681
Alle orkestrale werken van Johannes Brahms gespeeld door Gerhard Oppitz, piano, Kyoke Takezakawa, viool, het SymphonieOrchester des Bayerischen Rundfunks en dat alles onder leiding van de Britse dirigent, Colin Davis, in een handzaam CD boxje van RCA Red Seal uitgebracht door SONY.

Ondanks dat ik wederom depressief ben kan ik best genieten deze muziek, die geheel anders is dan die van Anton Bruckner, dat is ook precies de reden waarom schrijver, criticus en journalist, Eduard Hannslick, Bruckner destijds niet kon pruimen, want veel te sentimenteel en te verheven naar zijn smaak. Anton Bruckner raakt mij ook meer dan deze kunstmuziek van Brahms. Mooi, maar met een zeker mindere diepgang dan Bruckner. Toch heeft Brahms met Ein deutsches Requiem een monument voor het genre van het requiem geschreven. Zijn requiem is een zeer begenadigd werk, dat nog altijd staat en dan ook regelmatig wordt uitgevoerd, zowel in de concertzaal als ter registratie. Ook Brahms en Bruckner waren stemmige mensen, zij kenden beiden diepe depressies en onzekerheden. Brahms omdat hij heimelijk verliefd was op Clara Schumann-Wieck, de vrouw van zijn vriend en collega, Robert Schumann, die weer op zijn beurt aan een bipolaire stoornis leidde, terwijl Bruckner zijn depressies te danken had aan zijn onzekerheden ten aanzien van werk als componist als in de liefde, want ook Anton was ondanks zijn vrijgezellen bestaan toch hevig en soms regelmatig heftig  in de bonen. Kortom vrouwen en depressies, zij gaan bij mannen maar al te vaak samen. Bij mij is het schering en inslag. Ik hoef hier niet en detail uit te leggen waarom, want het is duidelijk voor sommige meelezers dat ik in de liefde niet al te gelukkig ben, en eerlijkheidshalve dat ook nooit geweest, althans, ik was dat wel, zonder dat te beseffen, de eerste twee jaar dat Fieke bij mij over de vloer kwam. Dus ik kende wel degelijk gelukkigere tijden, maar het deze mochten niet duurzaam zijn, omdat ik aberraties kende die Fieke van mij vervreemde. En sinds 1 juli van het afgelopen jaar lijkt de breuk definitief, iets wat mij dusdanig veel pijn doet, dat twee psychoses en een GGZ-opname en nu een depressie het gevolg daarvan zijn. Het kan verkeren, maar toch muziek luisteren hè? Ja, want Fieke kon wel de benen nemen, de muziek is gebleven. En dat is precies wat er aan de hand is, die muziek zorgt ervoor dat Fieke minder aandacht kreeg, ik zat vaker achter mijn PC muziek te luisteren dan dat ik Fieke aandacht gaf en te woord stond. Ik was toentertijd ook al depressief, vanaf december 2017 tot nu eigenlijk, één lang gerekt lint van depressies, afgewisseld door twee psychoses, kenmerken mijn bestaan sinds december 2017. Ben ook niet helder meer, zit vaak te suffen achter mijn PC, ondanks de muziek die ik veelvuldig beluister en mij toch bekoord, maar tot mij door dringen doet Johannes Brahms maar ook af en toe. Vaker luister ik tegenwoordig naar Riverside, naar hun teksten over verlatenheid en verlies van partner en de liefde. Soms ben  ik zo moe van dit alles dat de wanhoop mij bekruipt. John kan mij niet helpen en wordt soms boos op mij, omdat dat ik dit alles niet los kan laten. Gelukkig kunnen wij samen naar muziek luisteren, want ook John houdt van klassieke muziek èn van Riverside, waar hij ook inmiddels alles van op CD heeft, net zoals ik. Ook Mariusz Duda zijn solo projecten van Lunatic Soul zijn nu allen aangeschaft en komen zo zoetjes aan deze kant op. Doch het is allemaal schrale troost, want de echte zalving zal alleen kunnen komen uit het herstel van de relatie met Fieke. Dus is het wachten op hoelang nog. Misschien wel nooit. Dan heb ik in ieder geval de muziek als schrale troost nog. Ook wat.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Shostakovich - Symphony No. 10 - Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunfunks - Mariss Jansons

(conduductor) - BR Klassik, 2020


Eén der meest beklemmende symfonieën ooit geschreven; de eerste helft kwam tot stand vóór de dood van de dictator Stalin, de te tweede daarna, het contrast in de muziek is ernaar.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Shostakovich - Festive Overture - Symphony No. 5 - Philaharmonia Orchestra - Vladimir Ashkenazy (dirigent) - Signum Records

Een spetterende uitvoering van Shostakovich zijn "mooiste" symfonie.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#684
Zowel de Achtste als de Negende symfonie van Bruckner, hier uitgevoerd door het SWR SymphonieOrchester van Baden-Baden onder leiding van Hans Rosbaud. Dit uit een box set (Bruckner 2-9/ SWR SymphonieOrchester Baden-Baden/ Hans Rosbaud/ SWR Classic) die ik vandaag van John heb gekregen uit zijn eigen collectie, samen met nog een Bruckner-boxje (Bruckner 1-9/MozarteumOrchester/Ivor Bolton/ Oehms/ 9 CD) en wat losse Mahler CDs. Lief hè?

Ook is vandaag voor John bij mij het volgende boxje binnen gekomen: Bruckner 1-9/ Concertgebouw Orkest/ Bernard Haitink/ Philips/ 9CD / Goed/ EUR 12,00 (cadeautje) en voor mij Brahms/ Orchestral Works/ Londoon Philharmonic/ Berliner Philharmoniker/ EMI/ 7CD/ Tweedehands/ Goed/ EUR 16,00. De boxjes zagen bij het uitpakken er allebei zeer netjes uit en ik denk dat zij dan ook uit eigen een collectie komen van serieuze verzamelaars, vandaar.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Bruckners Vijfde uit het boxje van Rosbaud met het SWR SymphonieOrchester Baden-Baden.

Mooie, spannende uitvoeringen die ik tot ik nu toe in dit boxje aantref, geheel in verwachting met de reputatie van de dirigent, die altijd met veel schwung zijn Bruckners heeft 'neergezet'.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Bela Bartok ,  Leo Weiner.
Strijkkwartetten no3 en 4. Pastorale,cFantasy and Fugue, op. 26. String Quartet no 3.
Uitgevoerd door Het Parkanyi Quartett.
Sacd, op Praga Digitals (Harmonia Mundi).s
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

#687
Bruckners Zesde uit het nu wel bekende boxje van het SWR SymphonieOrchester onder leiding van Hans Rosbaud.

De tempi zijn aan de trage kant, daarom kan deze uitvoering mij minder boeien. De London Philharmonic met Eschenbach op de bok is veel meeslepender en boeiender dan deze uitvoering. Mag gezegd worden.

Maar toch nog maar eens een keer draaien, want toch wel spannend genoeg en mooi is ook, deze uitvoering.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Bruckners Derde Symfonie uit hetzelfde boxje, en ook deze is een schot in de roos, zo mooi van structuur en uitvoering. De vloeiende lijnen die Rosbaud aanhoudt komen in deze symfonie in zijn geheel tot hun recht.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Goed om te lezen dat je de ouwe meuk van weleer op pakt Cor.

:wink:

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site