Over klassieke MUZIEK en ZO

Gestart door Cornelis1921, februari 06, 2017, 19:49:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 04, 2018, 11:00:41
Rachmaninov: The Bells/ Symphonic Dances - Tatyana Pavlovskaya, et al/ Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunkks o.l.v. Mariss Jansons (BR Klassik CD, (P)2018)

Super uitvoeringen en dito opnames.Vooral The Bells (1913), volgens Rachmaninov zelf zijn allerbeste werk, in een werkelijk een fenomenale aanpak door Jansons: Cuurently the best on the market! notworthy
Deze regelrechte briljant is vandaag de dag zeer populair luistervoer in huize Cor. Ook mijn maatje John is ook een echte liefhebber van de muziek van deze Russische laat-romantische componist, en heeft ook in zijn eigen collectie het één en ander aan echte topuitvoeringen van Rachmaninov, vooral de drie symfonieën zijn daarin goed vertegenwoordigt.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 04, 2018, 11:00:41
Rachmaninov: The Bells/ Symphonic Dances - Tatyana Pavlovskaya, et al/ Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunkks o.l.v. Mariss Jansons (BR Klassik CD, (P)2018)

Super uitvoeringen en dito opnames.Vooral The Bells (1913), volgens Rachmaninov zelf zijn allerbeste werk, in een werkelijk een fenomenale aanpak door Jansons: Cuurently the best on the market! notworthy
Niet omdat het moet, maar omdat ik hem toch heb, deze super CD met mijn all time favoriete Rachmaninov-compositie, The Bells. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Niet  iets voor mij,  maar ik kwam dit tegen en misschien iets voor anderen die klassiek willen gaan streamen:

https://www.primephonic.com/
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op augustus 04, 2018, 11:00:41
Rachmaninov: The Bells/ Symphonic Dances - Tatyana Pavlovskaya, et al/ Chor & Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunkks o.l.v. Mariss Jansons (BR Klassik CD, (P)2018)

Super uitvoeringen en dito opnames.Vooral The Bells (1913), volgens Rachmaninov zelf zijn allerbeste werk, in een werkelijk een fenomenale aanpak door Jansons: Cuurently the best on the market! notworthy
Deze muziek, en vooral ook deze uitvoering, m.a.w. The Bells van Sergey Rachmaninov, is ondanks dat Rachmaninov niet tot mijn absolute lievelingscomponist is, toch het allerliefste wat ik hoor op het gebied van de klassieke muziek. Juist The Bells ontroert mij het allermeest van allemaal. En waarom? Ja, daarvoor gaar de magie van (deze) muziek mijn pet te ver te boven. Sergey heeft in 1913 hiermee een tipje van zijn genialiteit opgetild, die hem als hyperromanticus, emotioneel als hij was, zo uniek maakte onder zijn tijdgenoten. Dit is dan werkelijke heerlijke muziek, die mijn als geen ander ontroert, en bij dan ook regelmatig  zodanig diep raakt, dat ik het niet meer droog kan houden en dat is vrij uniek. :cry:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

niwdE

#469
YouTube kanaal met veel 4K UHD opnames op authentieke instrumenten: Voices of Music.

https://youtu.be/vTz4fybXBR4
Opnames prachtig in beeld en geluid, pro kwaliteit, en die oude fortepiano's zijn heel mooi gerestaureerd.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Cornelis1921

Bruckner: Symphony No. 8 in C minor - Orchestre Métropolitain o.l.v. Yannick Nézet-Séguin (ATMA 2CD, (2009)


Een keurige en foutloze, maar qua dramatiek, naar mijn smaak, iets te vlakke uitvoering van de Achtste Symfonie, die wel weer zeer mooi en vooral ruimtelijk opgenomen is. Kwam deze week binnen via Amazon.de in een nogal brak en licht beschadigd doosje. Voor de een hele terechte aanwinst te noemen, die ook door de Amazon-klanten als uitstekend beoordeeld werd. Het orkest van dienst is, net zoals zijn, toentertijd nog zeer jonge, dirigent, afkomstig uit Montréal, Quebec, Canada. Nézet-Séguin is vandaag de dag tevens ook chef-dirigent van Rotterdams Filharmonisch, in welke functie ook hij hier in de stad en den lande zeer gewaardeerd wordt, en het dat orkest, qua status en statuur, naast dat van het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Amsterdam, heeft weten te brengen, en dat met een zeer avontuurlijke programmering, en dat i.t.t. zijn het KCO, dat tegenwoordig een ronduit conservatieve programmering kent, en midden in een schandaal rond hun huidige chef-dirigent, Danniele Gatti, bevind, welke zij waarschijnlijk door middel van het verspreiden van de valse beschuldiging  van grens overschrijdend (seksueel) gedrag proberen pootje te lichten. Een toporkest volledig onwaardig.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

niwdE

Bruckner's 8-ste, mijn allereerste concert. Was een jaar of 10-11 (dus begin 70-er jaren). Oom Johan had een abonnement op een serie concerten, maar was verhinderd, dus gingen m'n vader en ik maar Het Concertgebouw.
Wie dirigeerde in die tijd de abonnementsconcerten? Nog Van Beinum of al Haitink?

Ik herinner mij zware, logge muziek, alsof olifanten marcheerden ....
Ben het later meer gaan waarderen, vader luisterde veel naar Bruckner en Mahler van het KCO.

Toen ik als jonge 20-er zelf weleens op concert wilde, koos ik voor de goedkopere, moderne/hedendaagse series.
Vaak kon je overal zitten, zeker na de pauze. Veel 'wereldpremieres' beleefd, maar ook veel 'moderne klassiekers' beluisterd.
Podiumplaats bij uitvoeringen van Sacre du Printemps of werken van Varese, het ging er luid aan toe, daar kan geen luidspreker tegen op ;-)

Ook veel notendiarrhee zonder kop of staart gehoord, veel uitvoeringen waren gesubsidieerd en zijn daarna waarschijnlijk in de vergetelheid gezakt.

Met de bezuinigingen op cultuur zijn inderdaad veel orkesten conservatiever gaan programmeren.
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Cornelis1921

#472
Citaat van: niwdE op augustus 12, 2018, 16:59:45
Bruckner's 8-ste, mijn allereerste concert. Was een jaar of 10-11 (dus begin 70-er jaren). Oom Johan had een abonnement op een serie concerten, maar was verhinderd, dus gingen m'n vader en ik maar Het Concertgebouw.
Wie dirigeerde in die tijd de abonnementsconcerten? Nog Van Beinum of al Haitink?

Ik herinner mij zware, logge muziek, alsof olifanten marcheerden ....
Ben het later meer gaan waarderen, vader luisterde veel naar Bruckner en Mahler van het KCO.

Toen ik als jonge 20-er zelf weleens op concert wilde, koos ik voor de goedkopere, moderne/hedendaagse series.
Vaak kon je overal zitten, zeker na de pauze. Veel 'wereldpremieres' beleefd, maar ook veel 'moderne klassiekers' beluisterd.
Podiumplaats bij uitvoeringen van Sacre du Printemps of werken van Varese, het ging er luid aan toe, daar kan geen luidspreker tegen op ;-)

Ook veel notendiarrhee zonder kop of staart gehoord, veel uitvoeringen waren gesubsidieerd en zijn daarna waarschijnlijk in de vergetelheid gezakt.

Met de bezuinigingen op cultuur zijn inderdaad veel orkesten conservatiever gaan programmeren.
Bernard Haitink werd samen met Eugen Jochum in 1956 vaste assistent chef-dirigent van het CO, totdat Jochum in 1958 afhaakte, en toen was Haitink de enige kandidaat om de in 1959 overleden chef-dirigent Eduard van Beinum op te volgen, en deze post behield Haitink tot in het seizoen 1987/1988, toen het Concertgebouw Orkest ook ter gelegenheid van haar 100 jarige bestaan, namens de toenmalige Koningin Beatrix, het predicaat "Koninklijke" toegewezen kreeg. Haitink vertrok met nogal wat geharrewar voorafgaand aan dat - "muitende"orkestleden. Werd opgevolgd door Riccardo Chailly, die in 2002 eveneens voortijdig moest opstappen, vanwege gedoe met een opstandige factie binnen het orkest. Chailly's opvolger, Mariss Jansons, zag dat in 2017 ook iets dergelijks aankomen en bedankte aan het einde van dat seizoen, met gebruik makende van een smoes betreffende zijn zwakker wordende gezondheid, voor de eer en vertrok definitief naar "zijn" andere orkest in München. En enkele weken geleden werd Jansons opvolger", Danniele Gatt, valselijk beschuldigd van "grens overschrijdend gedrag", dus ook Gatti vertrekt voortijdig. Schaamteloos hoe dat orkest met zijn chef-dirigenten omgaat, een toporkest onwaardig. :-(
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

#473
Vladimir Horowitz. Speelt Shubert, Impromptus en piano Sonates van Beethoven. Op Sony Classical, uit 2003.
---
Strawinsky -The Soldiers Tale, Shostakovich- Piano Concert no1,Prokofiev- Classical Symphony.
Los Angeles Chamber Orchestra. Olv Gerard Schwarz. Op Delos, 1984.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Cornelis1921

Citaat van: Nb op augustus 06, 2018, 15:37:13
Niet  iets voor mij,  maar ik kwam dit tegen en misschien iets voor anderen die klassiek willen gaan streamen:

https://www.primephonic.com/
Ken ik, Nb, van een Facebook-add, een veelbelovende aanvulling naast Spotify. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

niwdE

Wat is de programmering daar? Mainstream klassiek die je al vaak genoeg hoort?
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Cornelis1921

#476
Citaat van: niwdE op september 02, 2018, 17:05:28
Wat is de programmering daar? Mainstream klassiek die je al vaak genoeg hoort?
Nee, integendeel, niwdE, namelijk vooral veel historische en zeldzame opnames die Spotify links laat liggen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

niwdE

Citaat van: Cornelis1921 op september 02, 2018, 17:36:13
Nee, integendeel, niwdE, namelijk vooral veel historische en zeldzame opnames die Spotify links laat liggen.

Mooi, een fijne aanvulling dus. Gauw even kijken ...
Marantz SR5012, CD5005, NA6005
Jamo S628 voor, S626 achter, J112 sub
LG OLED, PS4Pro
Muziek uit de 10e t/m 21e eeuw

Cornelis1921

Bruckner Symphony No. 8 - Bruckner Orchester Linz o.l.v. Kurt Eichhorn (Camerata Tokyo, Inc CD, (C)2004)

Opgenomen in het Brucknerhaus, Linz, juli 1-4, 1991
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Shostakovich: Symphony No. 7 "Leningrad" _ Russian National Orchestra o.l.v. Paavo Järvi (Pentatone SA-CD, (P)2015)


Een hoog geprezen vertolking van deze symfonie, en dat ruim een kwart nadat Paavo's vader, de dirigent, Neeme Järvi, dezelfde symfonie opnam met het Scottish National Orchestra voor het Chandos-label.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *