Marantz SM-6

Gestart door PeterPhuket, februari 01, 2017, 03:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterPhuket

Ja, daar lijkt het wel op, moet het morgen allemaal nogmaals op een rijtje zetten.
De boel demonteren en controleren gaat niet makkelijk in dit model, daarbij komt dat de print ook van belabberde kwaliteit is, even te lang de bout er op en het spoor laat al los.
Maar we geven de moed (nog) niet op.
Wordt vervolgt.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Hallo,
Even een verslagje van de stand van zaken.
Murphy is nadrukkelijk aanwezig, laat ik dat voorop stellen.
Op voorhand 1 kanaal 'uit' gezet, de stuurtorren verwijderd en de collectoren van de eindtransistors losgehaalt.
Wat ik al eerder vermelde, er loopt een hoge AC stroom wanneer ik de variac opdraai tot ik ongeveer 2x15DC heb, de stroom is dan ongeveer 1750mA, in de netleiding.
Vanmorgen begonnen eerst de eindtransistors te controleren en de stuurtorren, maar dit was allemaal okay, niets verwisseld en alles heel.
Toen opnieuw de spanning erop...en het lijkt te werken, ongelooflijk, kon de spanning opvoeren naar zo'n 2x40volt, scoop op de uitgang, vóór het relais, en ik had signaal, vanaf de ingang.
Maar ik had m'n twijfels, dit kan niet, niets kapot, niets vervangen, en toch.
De euforie was maar kort, bij het wat verder opdraaien van de variac, hield het ineens op, geen netspanning meer?
Wat bleek, de stroom was ineens weer opgelopen, boven het 2A bereik van de unimeter, en dus lag de zekering er van uit.
Nu ja, alles weer bij het oude. Toen dacht ik aan de brug gelijkrichter met ontstoor c's, die ook totaal vervangen, maar neen, nog steeds hetzelfde als voorheen.
Er zitten 3 zekeringen bovenop, die voeden ook een andere brug (van de beveiliging), ook die losgehaald, maar neen....
Onbegrijpelijk, het moet ergens een sluiting hebben, maar  Joost mag het weten waar.
Wordt vervolgt. frusty
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Beste mensen,
Even een berichtje.
Na toch tot de ontdekking komende dat er toch een Chinees exemplaar eindtransistor kapot was, en de vervangen te hebben, waardoor er geen sluiting meer is, gaat het moeizaam verder, en wordt ik toch wel een beetje ontmoedigt.
Wat blijkt, in het schema zitten vele fouten.
Nu vermoedelijk de eindtrap min of meer in orde is, ben ik weer terecht gekomen bij de Voltage Amp.
Hier komen de + en _ voedingslijnen binnen over de 8 ad.lintkabel, maar wat blijkt bijvoorbeeld de + lijn (74V) wordt plots in het schema  negatief 72.9V.
Kwam er achter dat de zenerspanning op Q723 niet in orde is i.t.t. Q724.
Als je de lijnen van Q723 volg, worden deze ook ineens negatief.
Dus, ik vraag me af: Ben ik nou gek, proberen ze me gek te maken, of is het zo gek..
Persoonlijk denk ik mogelijkheid 2, en ben ik van mening dat er vele fouten in het schema zitten waardoor het geheel bijzonder onoverzichtelijk en verwarrend wordt.
Ben er nog? niet uit dus. violent1
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Beste Marantz fanaten,
Helaas heb ik de SM-6 nog niet spelende kunnen krijgen, er zit een rare fout in, afgezien van de fouten in het schema.
Er zitten 2 zeners in de spanningsversterker, die ongeveer 14 Volt plus en min stabilizeren.
De plus spanning komt op het verbindingspunt, na de 2W weerstand, niet hoger dan 4,5 volt.
Wat ik ook doe, alle verbindingen die daar vandaan lopen doorgesneden, losgekoppeld, maar de spanning blijft laag.
Uiteraard ook de zener vervangen, de weerstand gecontroleerd, helaas, de spanning voor de weerstand is goed.
Ben er voorlopig mee gestopt, de versterker staat in het verre oosten, en zelf ben ik voor een paar weken in Nederland, dus kan ook niks doen nu.
Dit ter kennisgeving.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

thanatos

Het is mij en anderen wel vaker opgevallen dat de Marantz schema's niet altijd kloppen.

Jammer dat je hierdoor op het verkeerde been bent gezet, desalniettemin een respectabel project  :yes:

PeterPhuket

Ja, dat is waar, helaas moet ik altijd spreken over vroeger, maar in de begin jaren '70 klopte ieder schema van Marantz, daar kon je op bouwen, en ook kan ik mij herinneren dat er consequent wijzigings bladen werden rond gestuurd met modificaties.

De Japanners, zoals Akai, daar wilde het toen nog wel eens mis gaan, en ook met de vertaling naar het Engels ging het nog wel eens fout.

Betreft de SM-6, het is zeer frustrerend, namelijk het moet toch simpel zijn als er ergens een spanning niet in orde is.
Heb er in z'n totaal inmiddels heel wat uurtjes in zitten, maar ik zeg maar zoo: "het houd je van de straat"
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

jrm

Succes en de aanhouder wint!