Marantz SM-6

Gestart door PeterPhuket, februari 01, 2017, 03:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Die polystyreen caps zijn wel het mooist om te gebruiken.

Ik zie er op de originele prints er ook 4 zitten als dit ze zijn zou ik proberen het origineel zo dicht mogelijk te benaderen. Alhoewel je kwa functie gewoon die ceramische C's kan gebruiken.

Mooi werk  :mrgreen:

PeterPhuket

Ja, feit is dat ze niet in de signaalweg zitten, een doodzonde voor Marantz, hoewel, voor subsonic, werd er kennelijk een uitzondering gemaakt, en dat kan ook anders.
Eerlijk gezegd, vindt ik de opbouw van de Sm-6 erg rommelig, maar ja dat is nu eenmaal anders bij de Japanners dan de Yankees, als je kijkt naar de massa aansluiting op de print, vele doorsnijdingen om bromlussen te vermijden, maar niet doorgevoerd in e.o.a. modificatie. Slordig.ook als je kijkt naar de emitor weerstanden in de aan de power torren, schots en scheef op de print geplaatst.
Maar last but not least, het gaat om het eindresultaat, de geluidsbeleving, en die maakt een hoop goed.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

SB_Marantz

Ik mis sowieso 2 weerstanden op je pcb?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

PeterPhuket

meer dan 2, ja, staan in bestelling, 0,5W, 0,25W, geen probleem, maar 2 W, niet in het doosje, ha ha. D :-De zwarte streepjes zijn ontbrekende weerstanden.
Helaas zit er een stevige kras op de frontplaat, , maar ja, een gegeven paard, enz...
Door de tijd was het plexiglas ook losgelaten, maar heden met siliconekit weer gelijmd.
En zo kom ik de dag door, wil de print van de eindversterker steamcleanen, heb een klein apparaatje daarvoor, maar ook kaduuk, dus dat weer eerst repareren, indien mogelijk, chinese rommel, dus je weet maar nooit.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

o ja, vergat de foto.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Beste mensen,
Na een aantal weken 'radiostilte' hier een paar fotos van de langzame maar gestage vorderingen.
Heb van de week de beugels voor de voedingselco's binnen gekregen, en de 2W weerstanden.
Er moest wat vijl en boorwerk verricht worden om de elco's er passen in te krijgen, maar het is gelukt.
Ook een foto van de nieuwe reflectors achter de meters d.m.v. fotopapier.
Gegroet,
Peter
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

NB

Heidens karwei.  notworthy
Als het klaar is, waarschijnlijk extra genieten van het resultaat. Waar ik overigens heel benieuwd naar ben.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

PeterPhuket

Ja, dat is het zeker, wat ik al eerder vermeldde, dit model verdient niet de schoonheidsprijs, maar ik zal jullie op de hoogte houden van de vorderingen.
Naar het bleek was van een kanaal alle 4 de eindtransistors naar het Walhalla, de originele had ik niet, maar vond nog een setje van een eerder Marantz ontwerp, van Chinese makelij!!, zie foto, nooit kopen, wat een shit, violent1 de NJW0281G met NJW0302G met betere specs.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Beste techneuten,
Daar ben ik weer.
Na lang wachten, van de week de 2 ontbrekende elco's (220u/80V) binnen gekregen en gemonteerd op de mainprint.
Alles weer samen gebouwd, en nou maar hopen....
Maar waar ik bang voor was, gebeurde...het werkt (nog) niet.
Ben begonnen om het geheel via de variac aan te sluiten, amp-meter in de netvoeding en voorzichtig op gedraaidtot ik ongeveer + en - 20V op de elcos had staan.
Er gebeurde niks, en de AC stroom was niet meer dan 0,5 mA in het wisselstroom circuit.
Tja, hoe nu verder, legde m'n hand eens op het koelblok van de eindtorren...au, da's heet.
Bij een spanning 20 volt zo'n dissipatie kan niet goed zijn, dus maar eens verder zoeken.
Had overigens eerst de spanningsversterker print, voor dat deze was ingebouwd, reeds aangesloten op 20Volt gelijk, maar kreeg reeds geen bevredigende resultaten, waar ik een positieve spanning moest hebben, had ik een negatieve, maar realiseerde me, dat het kon, immers terugkoppeling e.d. waren niet aangesloten dus wellicht kon het in z'n geheel niet werken.
Weet dus even niet hoe verder, misschien hebben jullie raad. :oops:
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

HAL9000

Als je  de meetpennen direct op de output zijn, net voor het relais.  is er dan DC? 
Wellicht dat de bias verkeerd staat,  of misschien toch ergens een fout in het nieuwe print?

is moeilijk te zeggen via de computer. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PeterPhuket

Ja, da's een goeie, daar zat ik tijdens de lunch ook aan te denken.
Eerlijkheids halve moet ik vermelden dat ik met m'n ouwe kop een meet fout maakte, namelijk ik had het over 1 mA, o.i.d, maar de meter stond op DC, en als je dan ac gaat meten krijg je heeeele andere waarden, ik kwam er achter dat het dus 1750mA was bij de netaansluiting, wel iets anders.
Overigens had ik vermorgen al de emittor-basis spanning op de eindtransistors gemeten, en die waren van een kanaal goed (0,6) maar het andere 0 volt.
Dus heb ik daar in eerste instantie de collectoren van losgesoldeerd om te weten of het kanaal met de juiste e/b overgang wel goed werkt, maar daar ben ik nog niet uit. Wat ik wel weet is dus dat dat kanaal bloedheet wordt met zelfs 2x10V voedings spanning.
Maar ik ga nu kijken of er inderdaad geen gelijkspanning op de uitgang staat.
Bedankt voor de tip, en ik hou je op de hoogte,.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

Ja, het klopt, nou ja eigenlijk dus niet.
Er staat inderdaad een positieve spanning op de uitgang, bij een voedingsspanning van 2x10V is het ongeveer 8V.
Dus echt niet goed, ech nie.
Maar dat kan van alles zijn.
Wat ik al eerder aangaf, de hele voltage amp netjes opgebouwd, maar daar kan natuurlijk ook van alles mis mee zijn.
'k zal verder moeten spitten maar alle suggesties zijn welkom. :yes:
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

RP

Jammer van die kras op het voorpaneel, je kan eventueel proberen die weg te krijgen met een product van Commandant wat ze ook gebruiken voor autolakken weer mooi te krijgen, eventueel met een schapenwollen schijf op een boormachine. (wel erg oppassen met het ruitje natuurlijk)
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

PeterPhuket

Commandant4, om precies te zijn, dat gebruik ik al meer dan 50 jaar, maar is hier niet meer van toepassing, de kras zit in het 'goud' geloxeerd, krijg je er op geen enkele mogelijkheid meer uit, helaas, het ruitje is van perspex, maar daar is niets mee aan de hand
Ja heb jaren in de berging in 'n opbergrek gestaan met andere spullen, is nog al zwaar, 20kg, dus geeft niet mee.
Als je er dan spullen en van alles bijzet, gebeurt zo iets.
Maar zolang hij het nog niet doet, is het niet zo erg, wellicht komt er verandering in.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

HAL9000

Bij 2x10V al heel heet worden duidt toch op een kortsluiting. De transistoren zijn wel goed?  want die Chinese meuk wil wel eens niet in orde zijn.  Heb je ook gekeken dat je niet per ongelijk PNP NPN hebt verwisseld. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!