Marantz SM-6

Gestart door PeterPhuket, februari 01, 2017, 03:54:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PeterPhuket

Beste Mensen,
Wie kan/wil mij helpen met het volgende probleem.Heb hier reeds jaren een kapotte SM-6 staan, het kapotte slaat op de 'voltage amplifier'
Het probleem is dat zoals te doen gebruikelijk voor dit type de VA na verloop van tijd verbrand. Zo ook in dit geval.
De versterker was van mijn zwager, en kwam op een gegeven moment met de klacht dat er iets knetterde in het apparaat. Wel bij het openen bleek dat de VA als behoorlijk aangetast was door de hitte. Heb toen een ventilator ingebouwd met klixon die bij 75 graden de boel moest gaan koelen.
Helaas na een aantal jaren bleek dat niet afdoende geweest te zijn want de print was volledig verbrand.
Inmiddels had mijn zwager maar een Pioneer gekocht en gaf de SM-6 aan mij.
Heb nog een poging gewaagd, maar wat kun je met een print doen waar gedeelten gewoon verkoold waren....weg gooien. Zo gezegd zo gedaan. Het was de bedoeling om er maar een andere versterker in te bouwen en daarbij de kast/meters en voeding te gebruiken. Maar iets knaagde in mij, en ik vond het zonde om het orgineel niet te gebruiken.
Zodoende ben ik onlangs begonnen om de layout m.b.v. Photoshop opnieuw te creeeren, wat me redelijk gelukt is, zie bijlagen.
Maar, toendertijd had ik VA al weg gegooid, en dat had ik niet moeten doen, namelijk er zijn altijd details die nodig zijn om de print weer op te bouwen.
De halfgeleiders/ic's zijn reeds binnen, de condensatoren en weerstanden maak ik me ook geen zorgen om, maar nu zie ik op wat foto's van leden hier op het forum dat er aan de printzijde wat componenten zijn geplaatst, o.a. 2 condensatoren van 1uf en nog 2 c'tjes waarvan ik de waarde niet kan zien.
Mijn vraag is, wie kan mij een detail foto laten zien, van zowel de print als de componenten zijde laten zien, waarbij ook de eerder genoemde parts met waarden wordt vermeld. Ik zou u zeer dankbaar zijn hiervoor. En denk dat ik met uw hulp het apperaat weer aan de praat zal krijgen.
O ja, nog een laatste vraag: wat gebruikt men als beschermlaag op de print, na voltooiing?
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

thanatos

Heeft SB niet een SM-6 staan?

Wilfred pics please ;))

HAL9000


Ik heb er ook een paar gehad  en de PM6







Houd wel  rekening dat veel van de tin bindingen na 30 jaar erg slecht zijn, de 9mm  transistoren zijn vaak verkleurt ( dan weet je het wel) .  elko's kunnen soms erg slecht zijn. 

Als je alles  weer goed hebt,  is het een dijk van een eindversterker.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PeterPhuket

@HAL9000,
Die raad en advies zal ik zeker ter harte nemen.
In principe vervang ik alle elco's.
Maar kun je me vertellen welke c's er op de printzijde gemonteerd zijn, naar mijn mening staan deze niet in het schema aangegeven.
Kijk, op de foto's zie je nog wat anders...maar schijn bedriegt, het is de kast met bijbehorende meters van een Model 250, maar de printen bovenop zijn van een model 32.
Als oud Marantz, en Akai reperateur, was er nog wel eens wat te rommelen, maar dat is meer dan 40 jaar geleden.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

HAL9000

Ik zal straks even kijken zit nu op het werk. 

Ja ik heb de 250   die 32 heb ik ooit aan gewerkt vind dat hele goede eindbakken die zijn zeer welkom voor bij de collectie.

notworthy

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

PeterPhuket

Goh, jammer, diversen mensen beloofden info d.m.v. foto's te geven, maar tot op heden niets, nothing, niente, niechts, rien.

Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

thanatos

SB Marantz leest niet echt mee.. zal m ff in de mail attenderen..

Volgens mij heeft hij een originele staan. Staat er in de SM helemaal niks vermeld ook niet bij de parts list ?

PeterPhuket

@thanatos, dank je voor jou reactie,
In de partslist kan ik het zo 1,2,3, niet vinden, maar ik moet de waarden weten voordat ik het op de partslist kan terug vinden, en die kan ik afgezien van de 2 grote condensatoren van 1uF? (overigens ook niet vermeld in de partslist) niet zien.
De volhouder wint, afwachten maar.....
Enne, moet de print ook nog etsen, heb van de week het printmateriaal binnen gekregen, besteld via ebay, gezocht naar epoxy, maar helaas pertinax binnen gekregen. Die chinezen noemen het allemaal laminaat, maar dan weet je niet wat je krijgt.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

PeterPhuket

De print is klaar, niet helemaal 100% perfect, maar bruikbaar.
Nu nog boren en be-stucken.
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

thanatos

die kleintjes zijn 102K oftwel 1nF bypass caps

Die grotere zullen inderdaad 1uF zijn. Ik zou die waarde gewoon eens proberen.

Bij Marantz zie je vaker aanpassingen van uit de fabriek terwijl het SM er niet over spreekt. Mijn gok is dan ook dat je best wel weg komt die grote weg te laten of even in het schema te kijken waar ze over staan en zo de functie te beredeneren om zo een gangbare waarde te kunnen toepassen.

Leuk project  :-)

PeterPhuket

@thanatos,
Dank voor je reactie, maar heb gisteren een tekortkoming in het schema, en de partslist gevonden waarbij ik ook hulp nodig heb, namelijk in partslijst ontbreken de weerstanden R719 en R720, ook in het schema zijn ze niet te vinden, op de print lopen ze van diode Q727 naar knooppunt Q725 en R711.
Heel vreemd, hoe dan ook, er moet daarna een modificatie plaats hebben gevonden, die wellicht via een extra adendum is verstuurd aan dealers.
Feit is dat ik graag de waarden van deze weerstand zou willen weten.

Maar om nog even op de 2 condensatoren terug te komen, ik kan niet weten waar ze precies aangesloten zijn, en dat is wel belangrijk, de foto die ik heb is niet duidelijk.
Bij voorbaat hartelijk dank,
Peter
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer

SB_Marantz

Had je reeds een mail gestuurd en dacht het schema op papier te hebben maar helaas.
Schema van het net staan ze niet op idd.
Zal eens in mijn eigen model kijken.
Had niet eerder tijd....
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#12
Er zitten 4 C's in.
De 2 grote van 1 uF, voltage onbekend .....1 hangt aan de collector van Q-718 en Q-720.
De 2e aan Q-717 en Q-720.

De 2 kleintjes van 1 nano.

Eentje aan de min kant van C-773 en de emitter van Q-775.
De 2e aan de collector van Q-776 resp + kant van C-776

De weerstanden zitten er niet in idd.

Ik moest de boel los solderen om het goed te kunnen zien!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Kijk dat is goede info :-)

Zo mooi zijn als zo'm SM-6 weer tot leven gewekt kan worden  :yes:

PeterPhuket

Ja, dat zijn prima foto's van SB-Marantz, daar ben ik hem zeer erkentelijk voor, zo komen we verder, maar zoals je op mijn foto's kunt zien, is het afbreken pas begonnen, voordat we weer kunnen opbouwen.
Voor de rest is het weer wachten op wat afwijkende parts, de voedings elco's van 22.000 u had ik al een jaar geleden besteld en in huis, maar nu zie ik dat de montage afwijkend is. Marantz gebruikt 3 schroeven voor bevestiging op het chassis, maar dat hebben de chinese niet, die zijn keigoed, wat ik niet had verwacht, heb ze lang geleden reeds geformeerd tot 100V werkspanning, maanden later zit er nog steeds 80V in, ongelooflijk.
Overigens voor C701, 702, 709 en 710 heb ik ceramische c's gebruikt, maar ik denk dat ik beter styroflex o.i.d kan gebruiken, delen jullie die mening?
"the preamp" van Elektuur, uit 1986, durf het niet te zeggen op dit forum, maar voor mij een van de beste. i.c.m. ALBS 200W mosfet, in afwachting van SM-6...wat wordt beter....Infinity Kappa 9, Revox A700, B215, Technics 1200+Denon DL110, PD10 Pioneer