Dure speakers, het waarom.

Gestart door xander32, januari 28, 2017, 06:37:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: Maus op januari 28, 2017, 22:37:35
Het staat voornamelijk te hard. En da's het gevaar als FOH mixer. 'Ik hoor de toetsenist niet goed, iets harder'.
Dan: 'Ik hoor de blazers niet lekker, iets harder'.

Etc...
Etc...
Helaas gebeurt dat nog weleens  frusty
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citeerde kwaliteit van een speaker hoor je juist als het goed verstaanbaar en hoorbaar zacht kan spelen, dan vallen de kneuzen direct door de mand.
Zacht ? ,bedoel je niet hard ?

Een luidspreker gaat altijd vervormen wanneer er teveel van gevraagd word ,denk daarbij aan de overschrijding van de x-max ,break-up verschijnselen ,en niet te vergeten kast resonanties .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Citaat van: CBdicX op januari 29, 2017, 09:33:44
Het komt ook vaak dat zangers en bands egotrippers zijn, zij horen zichzelf vaak al te graag !!

Dan is de kunst om het juist alleen op hun monitoren harder te zetten, en vaak helpt het met overdreven bandjes al om alleen maar te doen alsof.  :wink:

Heb ooit een bandje gemixt waar iemand zichzelf niet goed hoorde. Monitor bij hem iets harder en toen was het toch een heel optreden (2x50min) goed.
Na afloop met opruimen bleek die hele speaker niet aangesloten te zijn. Toch waren ze blij.

xander32

Beide kanten zeggen iets over een ls, maar hij zal echt zacht bedoelen en dat begrijp ik volkomen. Ik heb ook al verschillende ls gehoord welke enkel tot leven kwamen op een flink volume. Wanneer je zacht speelde (op een niveau waar je nog in alle rust een gesprek kan voeren), bleef er niets over van het stereo beeld en het geluid ...

Ik vind het een kracht van een ls, van een keten, dat op een laag geluidsniveau het geheel overeind blijft. Daarenetegen wil je evenmin dat een ls over de nek gaat daar waar de potmeter een keer met een zwiep naar rechts gaat ...


Citaat van: TurboMarco op januari 29, 2017, 11:26:41
Zacht ? ,bedoel je niet hard ?

Een luidspreker gaat altijd vervormen wanneer er teveel van gevraagd word ,denk daarbij aan de overschrijding van de x-max ,break-up verschijnselen ,en niet te vergeten kast resonanties .

CBdicX

#19
Citaat van: xander32 op januari 29, 2017, 13:35:00
Beide kanten zeggen iets over een ls, maar hij zal echt zacht bedoelen en dat begrijp ik volkomen. Ik heb ook al verschillende ls gehoord welke enkel tot leven kwamen op een flink volume. Wanneer je zacht speelde (op een niveau waar je nog in alle rust een gesprek kan voeren), bleef er niets over van het stereo beeld en het geluid ...

Ik vind het een kracht van een ls, van een keten, dat op een laag geluidsniveau het geheel overeind blijft. Daarenetegen wil je evenmin dat een ls over de nek gaat daar waar de potmeter een keer met een zwiep naar rechts gaat ...

Exact, zacht, dus niet luid  :wink:, en dat kan voor een bedrag wat binnen ieders budget kan zitten, maar dat is wel zoeken..... :yes:

TurboMarco

Ik blijf het een vreemde redenatie vinden ,maar goed om terug te komen op het hoe en waarom men kiest voor duurdere luidsprekers .Het lijkt mij vrij logisch dat een luidsprekersysteem die de werkelijkheid zo dicht bij als mogelijk benaderd een paar flinke duiten kost .
Persoonlijk ben ik slechts een paar luidsprekersystemen tegen gekomen die daar in de buurt komen ,en dat waren geen luidsprekers die bedoelt waren voor achtergrondmuziek in de gemiddelde woonkamer,eerder een paar vette PA systemen en bovengemiddeld dure quasi hifi systemen zoals bijvoorbeeld de Sonore's .
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand een kapitaal uitgeeft aan luidsprekers vanwege de wens om de realiteit zo dichtbij als mogelijk te kunnen benaderen  :yes:
Dus als je het geld toch hebt ....waarom dan met minder doen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#21
Citaat van: TurboMarco op januari 31, 2017, 02:39:19
Ik blijf het een vreemde redenatie vinden ,maar goed om terug te komen op het hoe en waarom men kiest voor duurdere luidsprekers .Het lijkt mij vrij logisch dat een luidsprekersysteem die de werkelijkheid zo dicht bij als mogelijk benaderd een paar flinke duiten kost .
Persoonlijk ben ik slechts een paar luidsprekersystemen tegen gekomen die daar in de buurt komen ,en dat waren geen luidsprekers die bedoelt waren voor achtergrondmuziek in de gemiddelde woonkamer,eerder een paar vette PA systemen en bovengemiddeld dure quasi hifi systemen zoals bijvoorbeeld de Sonore's .
Ik kan mij wel voorstellen dat iemand een kapitaal uitgeeft aan luidsprekers vanwege de wens om de realiteit zo dichtbij als mogelijk te kunnen benaderen  :yes:
Dus als je het geld toch hebt ....waarom dan met minder doen ?

Begrijp ik, als je het geld ervoor (over) hebt, waarom niet, ik probeer ook het maximale binnen mijn budget te halen, ondanks dat ik weet dat ik mijzelf in meer of mindere mate in de maling neem.

Maar wat en wie bepaald wat de "realiteit" is, en hoe die dan moet klinken ?

Als iemand een film op referentie volume bekijkt en dat te hard vind en aan de volume knop draait, is hij de referentie realiteit al aan het beïnvloeden, mocht daar op dat moment sprake van zijn.
Binnenshuis of in een ruimte zal een over vliegend vliegtuig toch moeilijk te reproduceren zijn zodat iemand denk dat hij werkelijk buiten in een veld bij Schiphol staat.
In combinatie met beeld en hoogte geluid alla Atmos, DTSX, Auro kom je een aardig eind, maar het blijft rommelen, hoeveel poen je er ook tegenaan knalt, het blijft altijd een compromis.
Dat geld ook voor Stereo, het "gevoel" van een club waar een live band speelt zal je nooit 100% kunnen krijgen, wat je daar dan ook voor over heb qua geld.

En dan nog, hoe moet dat dan klinken, ook dat verschilt weer per persoon.
Zelfs de indruk die een live concert bij meerdere personen achter laat is verschillend, de een vond het te hard, van de ander mocht het harder, prima geluid, slecht geluid, ect ect.
En dat allemaal in de zelfde ruimte, op het zelfde moment.
Maar misschien had de een wat meer drank op dan de ander, en dat heeft ook weer invloed  :wink:

Ik zeg, giet jezelf vol drank en dan klinkt iedere setup TOP !!  :yes:  :-D LOL



CBdicX

#22
Ik heb trouwens ook de bioscoop totaal aan de kant gezet, mijn laatste film is Star Wars 7 !
Echt waardeloos geluid, knetter harde subwoofers, slecht verstaanbaar, waardeloze effecten, en als laatste ook nog eens redelijk aan de wazige kant beeld  :-(
6-8 weken later SW7 kunnen downloaden in 1080P DTS, in een woord G E W E L D I G !!
Wat een verschil met de bios, knetter scherp beeld (65 inch LG UHD OLED), prachtige effecten (bedankt Auro3D  :-D) en prima verstaanbaar.

Voor mij geen tripjes meer naar de bios, en het zal best van bios per bios verschillen, maar zoals thuis krijg je het nergens meer, en het thuis geluid is voor iedereen natuurlijk geheel afgeregeld op zijn smaak.
Zo zie je maar weer hoe de "thuis bios" verbeterd is tov een aantal jaren geleden (en voor een betaalbaar bedrag), dat je juist voor het prachtige beeld en geluid nar de bios ging.........

TurboMarco

De eerder genoemde Kharma Grand Enigma waarvan er maar één gemaakt is zou in opdracht van een hele rijke klant gemaakt zijn voor een 1 op 1 weergave ,of dat gelukt is weet ik niet want de kans dat ik die ooit ga horen acht ik toch wel erg klein .


CiteerIk zeg, giet jezelf vol drank en dan klinkt iedere setup TOP !!
stupid
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

NB

Citaat van: TurboMarco op januari 31, 2017, 11:44:41
De eerder genoemde Kharma Grand Enigma waarvan er maar één gemaakt is zou in opdracht van een hele rijke klant gemaakt zijn voor een 1 op 1 weergave ,of dat gelukt is weet ik niet want de kans dat ik die ooit ga horen acht ik toch wel erg klein .

stupid

Doet me denken aan die gast uit: a Clockwork orange, met zijn hele wanden vol.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 31, 2017, 11:44:41


Nou, als deze speakers ook in deze ruimte zouden staan, hou ik mijn hart vast voor het resultaat...... :-o

master30

Citaat van: CBdicX op januari 31, 2017, 11:30:41

Voor mij geen tripjes meer naar de bios, en het zal best van bios per bios verschillen, maar zoals thuis krijg je het nergens meer, en het thuis geluid is voor iedereen natuurlijk geheel afgeregeld op zijn smaak.
Zo zie je maar weer hoe de "thuis bios" verbeterd is tov een aantal jaren geleden (en voor een betaalbaar bedrag), dat je juist voor het prachtige beeld en geluid nar de bios ging.........

Als je berekend wat ik alleen al aan bier heb uitgespaard door niet naar de bioscoop te gaan  :angel:
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

Maus

Citaat van: TurboMarco op januari 31, 2017, 11:44:41
De eerder genoemde Kharma Grand Enigma waarvan er maar één gemaakt is zou in opdracht van een hele rijke klant gemaakt zijn voor een 1 op 1 weergave ,of dat gelukt is weet ik niet want de kans dat ik die ooit ga horen acht ik toch wel erg klein .

stupid

Die kunnen een stem nog niet eens weergeven zoals echt, want een stem komt uit een opening van enkele cm's, en van één plaats.
Die speakers zijn er al 2, en zijn mega.

Bovendien zal er eerst een studio moeten zijn met die speakers, om de mix daarop te maken.
Vervolgens kun jij ze daarop beluisteren.

Vele mixen worden gemaakt op een koptelefoon van 100 euro ;)

TurboMarco

#28
Hoe wil je een drumstel over een koptelefoon zo realistisch als mogelijk over laten komen dan ?

Laat staan een heel orkest over een paar studio monitoren  :-D

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Daar bedoel ik mee te zeggen, we kunnen speciale speakers maken die 'echt' kunnen klinken, maar zolang studio's die dus niet gebruiken... :P