Dure speakers, het waarom.

Gestart door xander32, januari 28, 2017, 06:37:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


RHK

Citaat van: xander32 op januari 28, 2017, 06:37:57
http://www.bbc.com/future/story/20150813-in-search-of-the-perfect-sound


:roll:

Dan vind ik dat ik het met mijn Hepta speakers aardig voor elkaar heb, uiteraard ook gelet op het aankoopbedrag destijds.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

Zo zie ik het ook. Het is persoonlijk hoe jij het ervaart in jouw luisterruimte. Verder doet de opname er ook alles toe.

Voor mij is het luisteren naar muziek emotie en daarom niet specifiek te verbinden met techniek.

Of het nu uit een koekblikje komt of uit een superset, de emotie kan hetzelfde zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sjoek

Citaat van: Frits op januari 28, 2017, 08:54:14
Zo zie ik het ook. Het is persoonlijk hoe jij het ervaart in jouw luisterruimte. Verder doet de opname er ook alles toe.

Voor mij is het luisteren naar muziek emotie en daarom niet specifiek te verbinden met techniek.

Of het nu uit een koekblikje komt of uit een superset, de emotie kan hetzelfde zijn.

:gp: mooi verwoord, zo zie ik het ook.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

TurboMarco

Ik meen dat de Kharma grand enigma ooit bedoelt was voor een klant die een 1 op 1 geluid wilde ,daar hing dan wel een prijskaartje aan van ongeveer €1.000.000  :-o

Het is dan veel leuker en goedkoper om elke week een concert te bezoeken  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Citaat van: TurboMarco op januari 28, 2017, 09:54:06
Ik meen dat de Kharma grand enigma ooit bedoelt was voor een klant die een 1 op 1 geluid wilde ,daar hing dan wel een prijskaartje aan van ongeveer €1.000.000  :-o

Het is dan veel leuker en goedkoper om elke week een concert te bezoeken  :yes:

Maar ook dan kan de techniek tegenvallen. Heb een concert van Genesis meegemaakt in Duitsland wat qua geluid nou niet echt je van het was. Dat was op de cd van dat concert helaas ook te horen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Maus

Er is maar 1 manier om zoiets te horen zoals de artiest bedoelde, en dat is akoestisch of met eigen (gitaar)versterkers etc.
Zang eventueel uitversterken.

Heb ooit een 8 koppige band moeten uitversterken in ons theatertje, die kwamen met 8 instrumenten en 7 versterkers, of ik die laatste via de PA kon laten horen, de rest uit hun eigen versterker.
Dat heb ik dus niet gedaan, ik heb een actieve monitorspeaker aan die laatste muzikant gegeven en die heeft hij bij z'n instrument gezet zoals de rest van de band dat ook deed. Klonk super.

TurboMarco

Citaat van: Frits op januari 28, 2017, 10:27:59
Maar ook dan kan de techniek tegenvallen. Heb een concert van Genesis meegemaakt in Duitsland wat qua geluid nou niet echt je van het was. Dat was op de cd van dat concert helaas ook te horen.
Dat zal dan eerder aan het menselijk falen liggen ipv de techniek .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Het staat voornamelijk te hard. En da's het gevaar als FOH mixer. 'Ik hoor de toetsenist niet goed, iets harder'.
Dan: 'Ik hoor de blazers niet lekker, iets harder'.

Etc...
Etc...

CBdicX

#9
2 midden toon speakers, zal de B&W nu echt zoveel beter klinken dan de ander in de zelfde ruimte, ik denk het niet.
Dat dit toch zo ervaren word is inderdaad perceptie.
De kans is zeer aanwezig dat als B&W zijn mid speaker in een goedkoop te produceren vierkant kastje bouwt, deze exact het zelfde zal klinken met de ogen dicht.
Ook als een luisteraar de prijs niet weet van speakers die getest worden, zal de uitkomst verschillend zijn.
Is de prijs wel bekent dan word 9 van de 10 keer de duurste speaker als beste ervaren  :-o
Goed artikel die toch weer voor de zoveelste keer die dure handel onderuit haalt.
Maar je, het oog wil ook wat en zoals zo vaak, en met alles audio gerelateerd eigenlijk, is het belangrijkste wat tussen de oren gebeurd, en niet zo zeer erin !  :wink:
En ik bedoel natuurlijk niet die Gamma bagger van 150 euro voor een set speakers (of van die surround sets van 499,00 euro incl subwoofer en receiver  :-D), maar als er 1000-1500 euro per speaker uit gegeven word, zijn dit goede speakers.
Wil je meer uitgeven ga je betalen voor (wazige) "techniek" en productie kosten van exotische kasten (aka B&W Nautilus / Vivid Giya) en dergelijke, niet meer om een "beter" geluid te krijgen.

xander32

Zo is het, allemaal aan de tinny bt speakers & ipad!


:gaap:

CBdicX

#11
Citaat van: xander32 op januari 29, 2017, 09:12:56
Zo is het, allemaal aan de tinny bt speakers & ipad!

Nee, dan begrijp je de post niet helemaal..........
Het "goede" geluid zit niet in +10.000 euro per speaker.

mountainbiker

Citaat van: Maus op januari 28, 2017, 22:37:35
Het staat voornamelijk te hard. En da's het gevaar als FOH mixer. 'Ik hoor de toetsenist niet goed, iets harder'.
Dan: 'Ik hoor de blazers niet lekker, iets harder'.

Etc...
Etc...
Ja veel te hard.Een paar weken geleden  hier in Hengelo (Metropool) naar een concert geweest in de kleine zaal. De zoveelste keer dat me het veel te zware gedreun van de bas opviel. Techniek,akoustic of dove technici? Dit was in ieder geval de band.https://youtu.be/bRfkOisogxI
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#13
Citaat van: mountainbiker op januari 29, 2017, 09:29:08
Ja veel te hard.Een paar weken geleden  hier in Hengelo (Metropool) naar een concert geweest in de kleine zaal. De zoveelste keer dat me het veel te zware gedreun van de bas opviel. Techniek,akoustic of dove technici?

Het komt ook vaak dat zangers en bands egotrippers zijn, zij horen zichzelf vaak al te graag !!
Ook als ik naar speakers ga luisteren (puur interesse) dan word het altijd veel te hard gezet, de kwaliteit van een speaker hoor je juist als het goed verstaanbaar en hoorbaar zacht kan spelen, dan vallen de kneuzen direct door de mand.

xander32

Eens  :yes:. Wel op voorwaarde dat ze goed worden aangestuurd.

Citaat van: CBdicX op januari 29, 2017, 09:33:44
Het komt ook vaak dat zangers en bands egotrippers zijn, zij horen zichzelf vaak al te graag !!
Ook als ik naar speakers ga luisteren (puur interesse) dan word het altijd veel te hard gezet, de kwaliteit van een speaker hoor je juist als het goed verstaanbaar en hoorbaar zacht kan spelen, dan vallen de kneuzen direct door de mand.