Netsnoer aansluiten

Gestart door DoubleU, november 17, 2007, 00:55:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maurice

Net geverifieerd met een elektro onderhoudsmonteur: bepaling komt uit NEN 3140. Staat in vermeld dat er uitsluitend tweepuntsmetingen mogen worden toegepast. Dit om te voorkomen dat er stroom door je lichaam komt te lopen.

Mijn verhaal is de interpretatie van deze bepaling.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

dmeerpa

Heb vandaag iets ontdekt. Ik ben sinds enkele dagen de gelukkige eigenaar van een Belkin PureAV Home Theater Power Console PF40. Deze geeft een indivatie over het goed in fase aangesloten zijn van de Console. Ik krijg steeds een error. Dus draaide ik de draden om in de wandcontactdoos (omdat we in België pinaarde hebben is het omdraaien van de stekker niet mogelijk). Echter geen resultaat. Na wat zoekwerk ontdekte ik dat er bij mij in de woonkamer geen N - L1 wordt maar L1 - L2, dus 2 fases. In de meterlkast komen N L1 L2 en L3 toe. Echter tussen de N en L1 L2 en L3 zit zo'n 127V, tussen de L-en 230V.  :oops: Hierdoor detecteerd mijn console, geen N en geeft hij ook een error dat de aarding niety goed is, hij gaat spanning gaan meten tussen N en aarding, maar met dat er geen N is maar een L, meet hij 127V ipv bijna 0V.
Het goede nieuws is dat in dit geval het geen rol speelt hoe je de stekker inplugt. Als mijn electrische kennis me niet in de steek laat, kan met een volt meter snel bij u vaststellen of je een N hebt en waar deze steekt. Tussen de N en de aarding mag je nagenoeg geen spanning meten, heb je ongeveer de helft van 230V heb je hetzelfde voor als ik, meet je 230V, dan zal de andere aansluiting de N zijn en nagenoeg 0 V.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Jan

Als je 1 pen van de multimeter in de Fase steekt meet je ook spanning, ongeveer 60 Vac. Steek je de pen in de Nul, meet je ongeveer 0 Vac. Zo kun je ook meten welke Fase en Nul is.

Hanske

Citaat van: Maurice op november 21, 2007, 16:56:26
Ik kan momenteel geen bron vinden, maar dit is een veiligheids issue.
Zo mag zo'n spanningszoeker in de vorm van een schroevendraaier eigenlijk ook niet gebruikt worden, professioneel al helemaal niet.

Je gebruikt dan namelijk je lichaam om een stroomkring te maken, al is in principe de stroom die er komt te lopen erg laag.

in principe heb je gelijk Maurice, maar dit is een veiligheids bepaling die puur dient om een hoge veiligehids drempel te creeren.

Een stroom direct over het hart van 0,06A kan dodelijk zijn, laten we hier de wet van Ohm op los dan zul je zien dat je bij 230V een weerstand van 3833 Ohm die stroom kunt laten lopen. Echter wij mensen zijn een weerstand van pak hem beet 200 KOhm (ikzelf) of meer dus bij 230V zullen wij nooit die 0.06A halen.
Maar om de veiligheid ten alle tijde te garanderen NOOIT jezelf als aardpunt gebruiken want je weet de spanning pas NADAT je gemeten hebt en er kan dus net zo goed 2KV op staan en dan heb je wel een probleem!

Het waarom GEEN spanningzoeker heeft hier ook mee te maken maar zit in een iets andere hoek.
Deze kunnen meestal tussen zo'n 100 en 250V meten en daaronder gaat dat lampje dus niet aan en kan je het idee geven dat die draad, leiding, kabel wat dan ook spanningsvrij is en er eigenlijk nog 90V op staat, en 90V boven op een ladder kan heel gemeen zijn, zeker de laatste 2 cm want die doen het meeste pijn.

:-D

Jan

Volgens mij is de ohmse weerstand van een mens 1000 ohm.

De spanningzoeker kan ook stuk gaan, en daardoor kun je de volle mep krijgen.

Maurice

Citaat van: Jan op december 14, 2007, 19:31:04
De spanningzoeker kan ook stuk gaan, en daardoor kun je de volle mep krijgen.
Wat ook nog mee kan spelen: vochtige ruimtes, zweterige handen etc.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Hanske

Citaat van: Jan op december 14, 2007, 19:31:04
Volgens mij is de ohmse weerstand van een mens 1000 ohm.

De spanningzoeker kan ook stuk gaan, en daardoor kun je de volle mep krijgen.

dan zou die aardllek automaat in je meterkast van 30 mA levensgevaarlijk zijn :-)
Pak maar eens een goede multimeter en meet jezelf OHMS zou ik zeggen.

en ja, spanningzoekers zijn gewoon linke dingen

Jan

#22
Ik heb het opgezocht in het VCA-boek.
Bij droge huid is de ohmse weerstand van een mens 1000 ohm of meer. Bij vochtige huid is het gering.

Bij 230 Vac en 1000 ohm is de stroom 230 mA.
Bij 50 Vac (de maximale veilige wisselspanning) wordt de stroom 50 mA.

Hanske

nou even deze dan, als je hem helemaal doorleest zie je dat we allemaal gelijk hebben maar 1 Mohm voor een droog persoon gemeten van hand naar hand is toch een normale waarde.
Een persoon die een metalen pijp vastpakt zit rond jou 1000 Ohm:

http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_3/4.html


Hanske


Maurice

Citaat van: Hanske op december 15, 2007, 14:50:51
dwaalt wel lekker af hier :?
Maar niet minder belangrijk ;)

:police:

Maar vooruit, nu weer on-topic!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

DoubleU

Ben al even niet in dit Topic wezen kijken en constateer dat het leven er nog niet uit is, mooi.

Ik kan over dat jezelf als aarde voor dergelijke metingen gebruiken eigenlijk alleen maar mijn gezonde verstand gebruiken.
Dit zegt mij dat dit géén probleem mag opleveren, anders zou ik die doodsklap toch al moeten krijgen zodra ik perongeluk de een of andere aansluiting aan de buitenkant van een apparaat aan zou raken. Dit lijkt mij voor de fabrikanten nogal wat aansprakelijkheden opleveren (vooral in de US).
Enfin... ik was wel geroerd door de bezorgdheid van Maurice :wink:

Idd on-topic maar weer...
Dat van die stekker gaat dus niet op, dat is nu wel duidelijk.
Als we het correct doen kan dit topic dus dicht want mijn vraag is beantwoord. Ik denk echter dat we over het onderwerp polariteit hier best even door kunnen bomen en dit in dit topic (gezien de titel) wel op zijn plaats is.

Ik heb op HTforum.nl inmiddels een uitgebreide topic hierover gevonden en zie dat de geleerden het na jaren ook hier nog niet helemaal met elkaar eens zijn, lees maar eens:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=605.0
Waar idereen het over eens is, is dat er gemeten moet worden.
Nu zij er geleerden die met dmeerpa mee gaan en zeggen dat je ervoor moet zorgen dat het spanningsverschil zo klein mogelijk moet zijn. Helaas zijn er (en dat lijken er meer te zijn) die beweren dat de laagste waarde de enige juiste manier is.

Mag ik de kenners hier uitdagen? Wat van de twee overgebleven beweringen is nu de volledige waarheid? Waarom?

Dan stel ik gelijk nog een vraag:
In de manuals die bij mijn apparatuur geleverd werd kan ik er ook al niets over vinden. Waarom doen die fabrikanten er toch niets mee? Ze zijn daar toch niet achterlijk?

Waar ook iedereen achter staat is dat je gehoor uiteindelijk bepaald wat je mooi vindt klinken.
Alhoewel ik eerst bouw op de technische know-how die er is en mij daarop in eerste instantie zo veel mogelijk baseer, wil ik me aan het eind van de rit vasthouden aan het gehoor. Het moet wel goed klinken :yes:.
Misschien ben jij of ik ook véél eerder tevreden dan een ander en scheeld dat in dergelijk geval ook een hoop pleuries.

We zien het weer tegemoet

Mzzl
Wim
AV / MM8003 combi
UD9004
7.1 Piega

dmeerpa

In mijn situatie maakt het niet uit hoe de stekker in het contact steekt. Ik heb geen N aansluiting in mijn stekkerdoos, maar enkel een L1 en een L2, tussen de N en L1, of N en L2 meet ik in de zekeringkast een 127V. Dit betekend dat mijn stekkers geen polariteit bezitten.

Nu voor degene die wel een N hebben, Kan je opteren voor:

- laagste waardes
- meest overeenstemmende waardes.

Vergeet niet dat de metingen gedaan werden met alle toestellen van elkaar gekoppeld. Door ze via interlinks nadien onderling te verbinden, worden de waardes samengesmolten. In het geval je overal de laagste waardes hebt gekozen zal dit nadien bij alles opnieuw te hebben aangesloten ook de laagste waarde geven. In het andere geval niet.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25