Welke type versterker?

Gestart door Delegewa1964, december 21, 2016, 11:06:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Delegewa1964

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over welke versterker nou het beste bij de Rogers luidsprekers AS 503 past!
Mijn bestaande versterker is marantz AV surround SR 3001 versterker, maar ik wil gewoon terug naar een goede gebruikte (of nieuw) high end stereo versterker. CD speler is van marantz type 5003!

JohnWx

Wat doet de Receiver niet goed qua versterken ?

Speakers hebben redelijk hoog rendement iets van 89/90 dus in principe genoeg vermogen

Of wil je wat anders 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

sjoek

Ik zou gewoon voor een mooie pm 500x 600x of mischien zelfs 700x. En dan bij x 3,4 of 5 invullen. Past mooi bij de cd speler en zijn goede versterkers. Net wat het budget toe laat. Staat toevallig een pm 7004 te koop in de verkoop sectie op dit forum. En weet uit ervaring dat dit een zeer mooie versterker is.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Delegewa1964

In principe goed maar ik zou graag wat meer warmere en diepere klanken willen horen. Maar misschien zijn deze boxen (impedance 6 ohm en maximum power 120 W) niet goed daarvoor? ik ben niet een expert op dit gebied maar weet wel hoe muziek mooi kan klinken uit systemen. Echter had ik vroeger een naim naim 1 versterker maar die heb ik nu in de loods staan met een marantz 5004 cd speler en 60 wat canton 3 weg speakers. klinkt heel mooi!

Brutus

Als je warmer en/of diepere klanken wilt horen kun je beter kijken naar je speakers en de akoestiek van je kamer.
Een nieuwe versterker gaat je hier echt niet mee verder helpen. De impedantie van 6 Ohm en 120W zegt totaal iets over de klank en/of de kwaliteit/eigenschap die je zoekt in een speaker.

120W zal waarschijnlijk de continue belastbaarheid van je speaker zijn, dit wordt vaak aangegeven zodat je weet hoe zwaar de versterker moet mag/zijn. Een versterker van 500W zou namelijk een beetje een overkill zijn.
Belangrijker bij de speaker in de zin van volume is de gevoeligheid van de speaker die vaak uitgedrukt wordt in XX dB
gemeten op een meter afstand bij 1W. Dit geeft aan hoe luid de speaker de muziek weergeeft. Voorbeeld: een speaker met een gevoeligheid van 95dB zal (voor het menselijk gehoor) 2x zo luid weergeven als een speaker met 85dB waarbij de versterker in beide gevallen het zelfde vermogen afgeeft.

Gezien een ieder een eigen smaak heeft hoe een speaker moet klinken is eigenlijk de enige manier speakers bij jouw thuis te beluisteren en op basis hiervan je keuze te maken.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

KayaRahnee

Citaat van: Brutus op december 21, 2016, 14:02:49
Als je warmer en/of diepere klanken wilt horen kun je beter kijken naar je speakers en de akoestiek van je kamer.
Een nieuwe versterker gaat je hier echt niet mee verder helpen.

Grotendeels mee eens, speakers en akoestiek vormen zeker de basis.
Echter heb ik hier vast moeten stellen dat mijn Master speakers toch nog wat meer gewenst geluid gaven door versterkerwissel.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Delegewa1964

Citaat van: Brutus op december 21, 2016, 14:02:49
Als je warmer en/of diepere klanken wilt horen kun je beter kijken naar je speakers en de akoestiek van je kamer.
Een nieuwe versterker gaat je hier echt niet mee verder helpen. De impedantie van 6 Ohm en 120W zegt totaal iets over de klank en/of de kwaliteit/eigenschap die je zoekt in een speaker.

120W zal waarschijnlijk de continue belastbaarheid van je speaker zijn, dit wordt vaak aangegeven zodat je weet hoe zwaar de versterker moet mag/zijn. Een versterker van 500W zou namelijk een beetje een overkill zijn.
Belangrijker bij de speaker in de zin van volume is de gevoeligheid van de speaker die vaak uitgedrukt wordt in XX dB
gemeten op een meter afstand bij 1W. Dit geeft aan hoe luid de speaker de muziek weergeeft. Voorbeeld: een speaker met een gevoeligheid van 95dB zal (voor het menselijk gehoor) 2x zo luid weergeven als een speaker met 85dB waarbij de versterker in beide gevallen het zelfde vermogen afgeeft.

Gezien een ieder een eigen smaak heeft hoe een speaker moet klinken is eigenlijk de enige manier speakers bij jouw thuis te beluisteren en op basis hiervan je keuze te maken.

Bedankt voor de info! dat wordt er echter niet gemakkelijker op wat nu te doen!

NB

Citaat van: KayaRahnee op december 21, 2016, 15:35:03
Grotendeels mee eens, speakers en akoestiek vormen zeker de basis.
Echter heb ik hier vast moeten stellen dat mijn Master speakers toch nog wat meer gewenst geluid gaven door versterkerwissel.

Ik heb hetzelfde ervaren.
De PM 6004 die ik nu heb,( hoewel een budget ex winkeldochter) geeft veel meer weer dan de Rotel set die ik hiervoor had. Terwijl de Rotel  veel duurder was. Het is nu net wat precieser,  kleine achtergrond geluidjes vallen meer op en het stereobeeld is net wat breder.
De match met de Tannoy's is beter.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Brutus

#8
Het zal jullie niet verbazen dat ik het hier niet mee eens ben, wat de ene noemt dat de speaker i.c.m. de akoestiek thuis in basis klank en detail bepaald, ben ik er meer dan van overtuigd dat dit verantwoordelijk is voor 99% van de klank en de weergave. Schuif maar eens (indien in je huis aanwezig) grote zware gordijnen voor een raampartij dicht , dit heeft meer effect op het geluid dan welke kabel ook ter wereld.

Een versterker die voldoende vermogen heeft om je speakers de baas te kunnen zal ........versterken zonder dat er sprake is van vervorming van het geluid. Als we even de bas en de treble knop laten voor wat het is mogen jullie mij vertellen (technische gezien) welke onderdeel/component verantwoordelijk is voor meer detail, een ronder geluid en al dit soort kreten.

Maar ik wil geen welles/nietes discussie starten dus laat een ieder kopen wat hij graag wilt en er van vinden wat hij wilt zolang het maar een persoonlijke mening is en niet als een algehele onderbouwde waarheid wordt verkocht. Onze oren zijn daarbij wel de minst betrouwbare factoren in dit geheel.

Jullie merken het al, ik ben waarschijnlijk de grootste Non Believer hier op het forum  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Zep

Citaat van: Brutus op december 22, 2016, 03:24:05
Onze oren zijn daarbij wel de minst betrouwbare factoren in dit geheel.

Daar heb je ook sensitieve fijngevoelige delicate subtiele oortjes voor nodig, aangesloten op een flink door geĆ«volueerd brein die voorzien is van speciale synapsen die muzikale neurotransmitters kunnen verwerken   :yes:

Helaas is nog niet iedereen zo ver  :no:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

mountainbiker

Citaat van: Delegewa1964 op december 21, 2016, 11:06:03
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb een vraag over welke versterker nou het beste bij de Rogers luidsprekers AS 503 past!
Mijn bestaande versterker is marantz AV surround SR 3001 versterker, maar ik wil gewoon terug naar een goede gebruikte (of nieuw) high end stereo versterker. CD speler is van marantz type 5003!
Ik ben in augustus overgestapt op een class d versterker. Kun je misschien thuis uitproberen.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

KayaRahnee

Meerdere personen hebben hier vastgesteld dat de klank anders was bij het wissel tussen buizenversterker en hybride.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

TurboMarco

Citaat van: Brutus op december 22, 2016, 03:24:05
Het zal jullie niet verbazen dat ik het hier niet mee eens ben, wat de ene noemt dat de speaker i.c.m. de akoestiek thuis in basis klank en detail bepaald, ben ik er meer dan van overtuigd dat dit verantwoordelijk is voor 99% van de klank en de weergave. Schuif maar eens (indien in je huis aanwezig) grote zware gordijnen voor een raampartij dicht , dit heeft meer effect op het geluid dan welke ook kabel ter wereld.

Een versterker die voldoende vermogen heeft om je speakers de baas te kunnen zal ........versterken zonder dat er sprake is van vervorming van het geluid. Als we even de bas en de treble knop laten voor wat het is mogen jullie mij vertellen (technische gezien) welke onderdeel/component verantwoordelijk is voor meer detail, een ronder geluid en al dit soort kreten.

Maar ik wil geen welles/nietes discussie starten dus laat een ieder kopen wat hij graag wilt en er van vinden wat hij wilt zolang het maar een persoonlijke mening is en niet als een algehele onderbouwde waarheid wordt verkocht. Onze oren zijn daarbij wel de minst betrouwbare factoren in dit geheel.

Jullie merken het al, ik ben waarschijnlijk de grootste Non Believer hier op het forum  :-D
Hoewel ik het helemaal met je eens ben vind ik je laatste uitspraak wel erg gewaagd hoor  :wink:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

#13
haha, daarom schrijf ik ook "waarschijnlijk" de grootste Non Believer  :wink:

@ KayaRahnee: tussen buizen en overige versterkers zou een verschil kunnen zitten omdat buizen na verloop van tijd een vervormd geluid kunnen voortbrengen wat als plezierig ervaren zou kunnen worden.

Maar volgens mij gaat het niet over buizenversterkers vs overige versterkers maar gewoon tussen (overige) versterkers onderling. Dat velen hier een verschil horen vind ik prima (en dat een ieder dat persoonlijk ook echt hoort geloof ik ook) maar dat is nog steeds geen onderbouwing van welk onderdeel/component in de versterker hiervoor verantwoordelijk is.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

KayaRahnee

Ik ben zeker niet zo ervaren als vele andere hier....
TS kwam met de vraag ik citeer: welke versterker nou het beste bij de Rogers luidsprekers AS 503 past!
Hybride, buizen, transistor versterkers horen toch bij "versterkers".
En ja, ik heb zeker begrip voor de mensen die geen verschil horen ... uiteindelijk is genieten van muziek de bedoeling en op welke manier en met welke apparaten men dat doet maakt weinig uit.
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.