Auro VOG speaker

Gestart door CBdicX, december 05, 2016, 20:19:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

VOG via Dolby Enabled speakers, Surround Back voor Auro 3D, en Dolby Enabled

Ik heb een interessante periode achter de rug met Auro.
Ik was niet happy met die VOG stellage in de huiskamer, en een speaker aan het plafond gaat voor mij nooit werken, dus was ik op zoek naar een alternatief.

Dat alternatief heb ik gevonden in het gebruik van 2 Dolby Enabled speakers op de front speakers, gericht naar het plafond zoals omschreven in de Dolby Atmos guide.
Ik dacht met mijn boerenverstand, wat voor Dolby werkt, zal voor Auro ook moeten werken.
Ik begon een mail uitwisseling met Auro en wat blijkt, die hebben zelf ook testen gedaan met Dolby Enabled speakers voor hun Height kanalen ipv de Direct Fire speakers die zij adviseren.
De conclusie was dat de soundstage overeind bleef, het wel een wat meer diffuus geluid gaf, maar dat dit absoluut geen probleem was en de effecten aanwezig bleven.

Ik vertelde van mijn idee om voor VOG 2 Dolby Enabled speakers te gebruiken en dat was zeker het testen waard, en Auro vroeg mij wat mijn bevindingen waren via de "kaats" methode.
Nou, die is goed !
Inderdaad een meer diffuus geluid wat te verwachten was, maar wel een prettig effect nu het VOG geluid niet meer van een duidelijke speaker afkomstig is.
Wel is het zo dat in deze situatie met de VOG als DE speakers, de Height speakers Direct Fire dienen te zijn.
Ga je VOG DE gebruiken en Height DE dan zouden er vreemde reflecties kunnen ontstaan volgens Auro.

Auro vermelde wel specifiek dat het gebruik van VOG dmv DE speakers nooit door hun zo geadviseerd zullen worden omdat zij nu eenmaal uit gaan van Direct Fire.
Het gebruik van Rear Height ipv Surround Height is al een uitzondering voor Auro.

Conclusie, wil je niet boren, ophangen of een VOG stellage neer zetten, gewoon eens Dolby Enabled speakers proberen.

Surround Back

Nu het ontbreken van Surround Back in Auro 3D.
Daar gaat volgens Auro een oplossing voor komen, ze zijn aan het studeren wat een werkbare oplossing gaat worden om SB actief te krijgen in Auro 3D.
Was, en is natuurlijk een vreemde situatie waar Dolby en DTS Surround Back wel gebruiken, Auro 2D ook, maar Auro 3D niet, hoezo 3D dan........ :wink:
Hopelijk duurt het allemaal niet te lang en krijgen de huidige Auro gebruikers kosteloos een upgrade.

Dolby Enabled speaker

Ook daar werkt Auro aan om DE speakers te kunnen aansturen.
Nu is dit niet mogelijk maar aangezien de DE testen goed zijn verlopen wil Auro ook dit aanpakken.

Kan niet wachten hoe dit allemaal gaat aflopen, en nee, ik werk niet bij Auro, ben gewoon een hobbyist  :-D
Auro communiceert nu eenmaal makkelijk en vertellen snel hoe de zaken ervoor staan, kunnen andere audio jongens wel wat van leren !
Zou wel eens willen weten of er meer lieden zijn die DE speakers voor VOG kunnen, en willen testen, ben benieuwd naar de resultaten.......

RHK

Klipsch heeft bijv met de RP-280FA ook iets soortgelijks gemaakt, speakers geintegreerd die naar het plafond wijzen. Ik vind het wel een mooie oplossing. Hoe het klinkt weet ik niet, maar je weet nooit......
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op september 15, 2017, 18:13:56
Klipsch heeft bijv met de RP-280FA ook iets soortgelijks gemaakt, speakers geintegreerd die naar het plafond wijzen. Ik vind het wel een mooie oplossing. Hoe het klinkt weet ik niet, maar je weet nooit......
Klinkt goed, heb zo'n set gehad, maar Klipsch op zich kon mij niet bekoren met die toch wat schelle hoorn tweeter.
Bose heeft jaren furore gemaakt met zijn reflectie techniek, en dat zal altijd blijven werken, mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Denk als je een set KEF R50 voor VOG gaat gebruiken zal het prima verlopen, maar ja, die KEF prijs........ :-(

CBdicX

Auro 3D in een redelijk aantal bioscoop releases, maar totaal niet vergelijkbaar met Atmos of DTSX.
Wat betreft Blu Ray en Ultra Blu Ray blijft het helemaal angstig stil  :-(
Sony zou wat films voor HT gebruik uitbrengen met Auro 3D, maar dat is tot heden blijven steken op Pixels.

Een mazzel is dat Auro een sterke troef in handen heeft met Auro-Matic, die het met en zonder VOG toch beduidend beter doet met alle effecten (niet alleen hoogte) dan zelfs de originele tracks zoals Atmos en DTSX,
tenminste, zo neem ik dit waar, het verschil tijdens overschakeling is groot te noemen ten voordele van Auro.
Maar ja, dan wel zonder Surround Back  :-(
Hoop dat Auro dit snel gaat aanpakken.......


Eigenlijk een oneerlijk gevecht voor de huidig nog betaalde Auro tegen de al jaren gratis meegeleverde Dolby en DTS audio modes.
Hoop met het "gratis" bijleveren van Auro op een aantal Denon en Marantz receivers, dat het ook beter zal gaan met de Blu Ray + Auro 3D leveringen, gezien het markt aandeel dan zeker zal groeien voor Auro.


CBdicX

#94
En hier had de SR8012 nu goed tegengas kunnen geven als deze ook met 12 kanaal versterking was uitgerust.
Storm Audio receiver van rond de 15.000 euro !
Deze met 16 kanaal processing (niet echt nodig voor HT gebruik) maar wel 12 kanaal versterking.
Storm Audio is het wel aan zijn stand verplicht volledige Auro 3D ondersteuning te leveren, vandaar de 12 kanaal versterking.
Een SR8012 met externe versterker is natuurlijk qua prijs niet te vergelijken met 15.000 euro, maar ik blijf het een gemiste kans vinden met die 11 kanaal versterking, jammer.

https://www.stormaudio.com/en/products/av-immersive-sound-receivers/7816-iisp-3d1612.html

CBdicX

#95
De instelling Dolby Enabled versus Height.

Er zwerven wat berichten rond op het Internet dat bij het gebruik van Dolby Enabled speakers, de receiver deze speakers op een andere manier zou filteren, dus het signaal daar naar toe zou aanpassen aan de Dolby specs.
Dit zou dan betekenen als iemand voor VOG de "Dolby methode"  (via plafond kaatsen) zou willen gebruiken, dus geen gaten boren, een stellage in de kamer, of speaker(s) aan het plafond, dit een minder goed resultaat zou geven omdat de receiver de vereiste Dolby dips en pieken niet zal toepassen op de SUB2 uitgang.

Dit is pertinent niet waar, de receiver doet helemaal niets met de instelling Dolby Enabled.
Deze instelling laat alleen maar een ander plaatje in de setup zien, Front speakers met de DE speaker er op, en de van DE speaker tot plafond hoogte menu word erbij gezet.
Niet getreurd, deze instelling doet nagenoeg niets !
Ik heb de laagste waarde getest, en de hoogste waarde, maakt helemaal niets uit, ik heb verder dan ook geen idee wat dit zou moeten doen, tijd cq afstand word gewoon via Audyssey ingemeten.

Mocht er een ander filter intern in de receiver gebruikt worden voor DE speakers dan zou je dit terug moeten zien in de Audyssey EQ resultaten.
Maar dat is niet het geval.
Ik heb een setup gedaan als DE speakers, en een setup als Height speakers, zelfde speakers, zelfde plek, resultaat is nagenoeg dezelfde Audyssey curve.
Het minimale verschil zit in de kleine verschillen van 2 keer de microfoon neerzetten, niet exact op dezelfde plek als de eerste keer.
Alle andere instellingen zijn ook nagenoeg gelijk aan elkaar.
Hieruit blijkt dat de receiver zelf DE speakers en Height speakers het zelfde behandelt en dat verschil tussen DE en "normale" Height speakers zit in het gebruik van een ander filter/netwerk in de DE speakers.

Vandaar dat de DE speakers voorzien worden met termen zoals "Doby Enabled network inside" oftewel een filter specifiek aangepast aan de Dolby Enabled specs.
Die Dolby Enabled curve word dus verkregen via passieve filtering in de DE speaker, zie voorbeeld met het dal en piek om nog meer de indruk te wekken dat het geluid van boven komt (wat ook zo is natuurlijk).

In de foto is te zien dat Audyssey niets specifieks doet met de instelling Dolby Enabled speakers, of Height speakers, en zeker de Dolby Enabled curve niet toepast !

Ik zou zeggen tegen degene die Auro met VOG willen doen, koop een set DE speakers, zet ze op je Front speakers, lekker makkelijk, en je krijgt de zege mee van Auro  :wink:
Zo krijg je ook nog eens een veel breder VOG gebied boven de MLP dan met een (1) specifieke VOG speaker, dit gaf bij mij altijd een sterk directe en plaats gebonden indruk, dat is direct weg met de kaats methode  :-D


CBdicX

Heb een MM7055 gekocht, die doet de woofers van mijn fronts (ik heb geen subwoofer dus die krijgen ook het LFE signaal te verwerken), de mid/woofer van de center, en de surround speakers.
De SR7011 doet dan de tweeters fronts, tweeter center, en de 4 Height speakers.
Voor de woofers via de MM gebruik ik 100% OFC kabel, voor de tweeters via de 7011 gebruik ik Zilver/Koper kabel.
De VOG die nu dan nog in de wacht staat gaat via SUB2 naar een PM5005 met een RCA splitter zodat de 5005 links/rechts VOG doet die op de front speakers komen.
Weet alleen niet hoelang ik deze Zilver / Zwart combi ga vol houden, een zwarte SR7012 of SR8012 lijkt mij de beste oplossing esthetisch....... :-D
(jammer dat Marantz een beetje slordig is met de sterkte van de blauwe ring, die bij de 7011 toch een stuk feller brand dan bij de 7055, op de foto niet te zien maar het scheelt behoorlijk  :-( )

Heb ook de Surround, Surround Back en Height speakers een "boost" gegeven, en voor Surround de Magnat Symbol Pro 160 in gebruik, en voor SB en Height de Symbol Pro 130.
Makkelijk in 180 graden te verstellen speakers, en prima specs voor een aantrekkelijke prijs.

Dus heb alles gereed qua versterking, hier zit ik nog op te wachten, deze ATM speakers van Magnat komen nov/dec dit jaar. In het wit uiteraard want ik heb witte Quantum 1009S als Fronts staan.

https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/2999108


RHK

Je bent weer lekker bezig!  :yes:     Je zoektocht naar de surroundbalans eist weer een tol in je knip. Over 2 maanden staan de feestdagen voor de deur he? Ach, vind je ooit rust in deze hobby? Denk het niet en ik ook niet  violent1
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#98
Citaat van: RHK op oktober 09, 2017, 16:57:24
Je bent weer lekker bezig!  :yes:     Je zoektocht naar de surroundbalans eist weer een tol in je knip. Over 2 maanden staan de feestdagen voor de deur he? Ach, vind je ooit rust in deze hobby? Denk het niet en ik ook niet  violent1

:-D  :-D
Ach, ik kijk niet eens naar de "feestdagen", voor mij is het iedere (audio) dag feest als ik daar een aanleiding voor zie.....  :wink: LOL

CBdicX

#99
Kef R50 als VOG speakers.

Heb er toch even over na moeten denken maar de Dolby Enabled VOG speakers worden niet de Magnat Shadow 102 ATM, speakers maar Kef R50.
Ik werd geholpen omdat de R50 nu met 20% korting word verkocht.
Heb de R50 altijd de fraaiste DE speaker gevonden, maar de prijs was toch behoorlijk meer dan anderen, en zelfs met die 20% is de R50 de duurste op de markt.
Maar goed, als iemand een goede speaker kan maken is het Kef wel, en die stoppen altijd een hoop onderzoek in de speakers voordat deze op de markt komen.
Hun gebruikte UniQ driver heeft zijn sporen al verdient, en word gezien als een van de betere drivers voor "kaats" werk, en ze zien er top kwaliteit uit  :-D
Mijn Front speakers zijn (nog steeds !!) de Magnat Quantum 1009S, en met een hoogte van 1.26 meter prima geschikt voor een DE speaker die dan lekker boven oor niveau plaats neemt, wat belangrijk is voor DE speakers om minder waarneembaar te zijn voor direct geluid.

Zet z.s.m. foto's neer en een beschrijving of dit hopelijk werkt zoals ik heb bedacht.



CBdicX

Nou, de Kef R50 staat en werk zoals verwacht.

Even tussen ziek zijn neer gezet want ik ben niet helemaal jofel op het moment, snel weer mijn nest in  :no:
(mijn vrouw zou zeggen dat dit altijd het geval is  :-D )
Alleen maakt het voor mij niets uit of dit nu een Kef van ruim 700 euro is, of een goedkopere DE speaker die de helft kost, effect blijft het zelfde.
Ik merk niet dat dit een dure speaker is, wat je wel snel merkt met een front of center speaker.
Zal wel door het gebruikte filter komen wat de speaker een beetje het zelfde maakt, goedkoop of duur.
Kan mij zo voorstellen als je 2 speakers maakt die binnen de voorgeschreven grenzen van Dolby moeten werken qua frequenties, dat die aardig het zelfde zullen klinken.

Het werkt wel maar hoeft niet zoveel te kosten !  :wink: