arc hdmipoort

Gestart door sportvisser, oktober 30, 2017, 18:59:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sportvisser

hoi allemaal, ik heb een marantz sr 6005 en heb een probleempje. de tv gaat via hdmi naar arc kanaal op de receiver. er zijn verders een chromecast een blurayspeler en een horizonbox er op aangesloten. telekens als we de tv uitzetten springt de receiver altijd op het chromecast hdmi kanaal . is dit te verzetten naar het laats gebruikte hdmi kanaal ?? en zo ja hoe te handelen ??
bedankt voor jullie reacties
m.vr.gr
sportvisser

CBdicX

Citaat van: sportvisser op oktober 30, 2017, 18:59:12
hoi allemaal, ik heb een marantz sr 6005 en heb een probleempje. de tv gaat via hdmi naar arc kanaal op de receiver. er zijn verders een chromecast een blurayspeler en een horizonbox er op aangesloten. telekens als we de tv uitzetten springt de receiver altijd op het chromecast hdmi kanaal . is dit te verzetten naar het laats gebruikte hdmi kanaal ?? en zo ja hoe te handelen ??
bedankt voor jullie reacties
m.vr.gr
sportvisser
Ik vermoed dat als jij de TV uit zet, de receiver de chromcast op dat moment als actieve ARC bron ziet, dus schakelt de receiver daar naar toe.
Probeer eens eerst de receiver uit, dan de TV.

DansaN

Of gewoon CEC uitzetten...

CBdicX

#3
Citaat van: DansaN op oktober 31, 2017, 20:33:27
Of gewoon CEC uitzetten...

Dan werkt ARC bij veel merken niet meer:

Zo is het bijvoorbeeld mogelijk een Blu-ray speler aan te zetten waarna middels HDMI-CEC een signaal richting receiver en TV gestuurd wordt. Vervolgens springen de TV en receiver automatisch aan, zonder dat je zelf handelingen hoeft te verrichten. Apparaten kunnen ook de juiste inputs automatisch selecteren of automatisch in stand-by stand springen zodra een ander apparaat uitgeschakeld wordt. Daarbij is voor het gebruik van HDMI Audio Return Channel de aanwezigheid van HDMI-CEC vereist.

Een ander nadeel is dat je vaak geen complete controle hebt over wat er gebeurt. Zo kan wanneer HDMI-CEC geactiveerd is en je een CD in de Blu-ray speler stopt zowel de TV als de receiver aanspringen. Maar, je wilt muziek luisteren en hebt de TV dus helemaal niet nodig. Deze moet vervolgens handmatig weer uitgezet worden.

Het vermelde probleem is wel onderdeel hiervan, dus als CEC aan moet blijven, dan eerst de receiver uit, dan de TV.

sportvisser

De reactie heeft jammer genoeg niet geholpen DansaN , maar bedankt voor je reactie !

Bert Poelman

Misschien niet de goedkoopste oplossing; maar een drastische (en goed werkendende) is een Logitech Harmony afstandsbediening, met hub. Gebruik deze nu ruim een jaar, was ook helemaal klaar met apparatuur die wel/niet schakelde, of ingangen die honderd keer verzet moeten worden. Ik heb de Harmony Companion, zodat  ik nu alles via de ipad bedien. Wil je perse een "remote controle" geberuiken zou je de Elite kunnen overwegen.

Heb zelf een NR 1606, Blu Ray van Pioneer, een ziggo horizon en een Apple TV. Het enigste wat ik zelf nog moet doen is een schijfje in de BD leggen, zelfs het sluiten van de lade en het starten is een onderdeel van een activiteit, dus gaat vanzelf

sportvisser

heb wel eens zo'n afstandsbediening gehad maar dan moet alles in stand-by staan en daar heb ik een hekel aan !!

Marvin

Zet je die optie toch gewoon uit.

Bert Poelman

Alleen de TV (Medion MD323) kan in mijn set "uit". De rest kan alleen maar via AB (origineel of Logitech) naar stand-by geschakeld