Dolby Atmos sloopt mijn huis?

Gestart door 18vti, november 06, 2016, 10:50:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

18vti

Hallo allemaal!

Even een korte introductie: Ik heb me hier in 2010 aangemeld i.v.m. upgrade naar de SR7005+UD5005 op een Sony 52KDL-HX900 tv.
Na bijna 6 jaar kan ik zeggen: Alles doet het nog naar wens, Sony heeft wel een nieuwe voeding inmiddels..zal wel slijtage zijn :wink:

Nu is het bij jullie allemaal wel bekend dat er al een tijdje films uitkomen met de Dolby Atmos track op het schijfje.
Ik heb er een paar van inmiddels maar voor mijn gevoel zijn de tracks niet onderling te vergelijken, althans nog minder dan vergeleken met DTS-HD Master tracks.

De SR7005 maakt van Dolby Atmos een Dolby TrueHD track maar dat zal onderstaande wel niet kunnen verklaren

John Wick: Klinkt subliem op mijn set waarbij speel volume -10 dB is op de SR (Luid maar mooi in balans)
Mad Max Fury Road: klinkt mooi maar op sommige momenten gruwelijk hard dreunen, speel volume -20 db daarom.
Terminor Genisys: Op sommige momenten mooi maar heel vaak totale anarchie en niet-normale bass effecten die op slechts -28 db al belachelijk zijn.....Is dat normaal? (Ik vind sub actie wel leuk maar het moet niet constant tekeer gaan...ook niet leuk voor de buren  redface)

Wat zijn jullie ervaringen met de Dolby Atmos film tracks?

master30

Ik heb nog geen atmos setup (binnenkort wel)
Dan kan ik erover mee praten.

Wat ik wel weet van madmax is dat die geweldig is voor de subwoofer, bijna van begin tot eind  notworthy notworthy notworthy
Epson TW-9300 | CIH 220x94,5 | Marantz SR7010 MM7055 2x | 7.1.4  Chario: Fronts Hiper Masterpiece, Surrounds Syntar 200T, BSR Syntar 100T, Center Hiper,  FH + RH Syntar 100, VOG Syntar Center | Stereo Rel Strata 3, Sub SVS PC+20-39 | Bank Clark TST239s 2x

CBdicX

Citaat van: 18vti op november 06, 2016, 10:50:30
Hallo allemaal!

Even een korte introductie: Ik heb me hier in 2010 aangemeld i.v.m. upgrade naar de SR7005+UD5005 op een Sony 52KDL-HX900 tv.
Na bijna 6 jaar kan ik zeggen: Alles doet het nog naar wens, Sony heeft wel een nieuwe voeding inmiddels..zal wel slijtage zijn :wink:

Nu is het bij jullie allemaal wel bekend dat er al een tijdje films uitkomen met de Dolby Atmos track op het schijfje.
Ik heb er een paar van inmiddels maar voor mijn gevoel zijn de tracks niet onderling te vergelijken, althans nog minder dan vergeleken met DTS-HD Master tracks.

De SR7005 maakt van Dolby Atmos een Dolby TrueHD track maar dat zal onderstaande wel niet kunnen verklaren

John Wick: Klinkt subliem op mijn set waarbij speel volume -10 dB is op de SR (Luid maar mooi in balans)
Mad Max Fury Road: klinkt mooi maar op sommige momenten gruwelijk hard dreunen, speel volume -20 db daarom.
Terminor Genisys: Op sommige momenten mooi maar heel vaak totale anarchie en niet-normale bass effecten die op slechts -28 db al belachelijk zijn.....Is dat normaal? (Ik vind sub actie wel leuk maar het moet niet constant tekeer gaan...ook niet leuk voor de buren  redface)

Wat zijn jullie ervaringen met de Dolby Atmos film tracks?

Vreemd, Dolby Atmos heeft zeker de neiging om de sub bassen wat aangedikt neer te zetten, maar niet via een downmix, dan zou dit "normaal" uitgestuurd moeten worden.
Wat je zou kunnen proberen is Dolby Volume of Audyssey Volume, die draaien grote volume pieken de nek om laten met name in de avond uren oa de sub een stuk rustigere zijn werk doen, of gebruik Audyssey LFE als dit aanwezig is.
Mad Max (2016) staat wel bekent om zijn uitbundige soundtrack.

Zoldar

wat je bescrijft zijn denk meer beslissingen die achter het mengpaneel zijn gemaakt. sommige tracks zijn harder gemixed dan andere.

verder moet je audyssye meting secuur doen met een microfoon standaart van een muziekzaak bijv. en alle dynamic eq ed uitzetten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

18vti

Bedankt voor de reacties!

Ik deel wat er gezegd wordt: Veel zit hem in de keuzes van het afmixen van de tracks!

Heb de Mad Max en Terminator films nog een keer getest met wisselende sub settings van uit tot "normaal" en moet bekennen dat het wegdraaien van de sub geen mooie oplossing is.
Beide films geven een hoger volume met de Atmos track vergeleken met wat ik gewend ben met de reguliere DTS HD Master tracks: Oplossing is dus de knop niet zoveel rechtsom te draaien.

Waar ik me wel van bewust ben geworden is dat ik films anders ervaar als ik moe ben (Vorige nacht te lang wezen stappen bijvoorbeeld) dan wanneer ik fris en energie rijk ben. Heb beide films voor het eerst gekeken tijdens avonden waarbij ik "gaar" was van de nacht ervoor  shutup

Gisteravond (buren waren weg) was ik lekker fris en heb ik Mad Max nog een keer gekeken op lekker volume, ditmaal kwamen de knallen binnen als genot ipv ergernis :schater: