PM7200 wegvallen van kanaal en vervorming ...

Gestart door qwenix, oktober 28, 2016, 01:44:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

qwenix

Kijk ook daar kan ik wat mee. Met de Nichicons ben ik een beetje bekend. Heb ik reeds een oude dubbele  elco (buizenradio) kunnen reviseren. 

Ik kan de voorversterker/drivertap+ eindtrap print uitbouwen net als de twee inputs en de kleine main eindtrap panel.
De rest van alle aanwezige printen weet ik nog niet hoe ik die moet uitbouwen... ik heb nog geen antwoord gevonden op mijn vraag wat die 2 platte metalen (bij mijn versterker oranje) blikjes zijn die op de driver/eindtrap print zitten.

Allen die meedenken bedankt... en blijven doen want ik kom er verder mee...... wie heeft een service handleiding ?


thanatos

Even kijken wat voor typen het zijn. De ene elco is de andere niet.

Let op het voltage en of het LOW ESR typen moeten zijn ja/nee.

Verder kun je alles nemen wat voor handen is. Het zal allicht beter zijn dan wat er nu in zit  :-D Maar gerenommeerde merken als Panasonic, Nichicon etc zijn prima.

Verder is een slecht contact in een relais met een zacht tikje er tegen tijdens bedrijf zo vast te stellen.

Service manual is op hifiengine.com wel te vinden.

qwenix

 :gp: Thanatos bedankt voor je info... het enige wat aan mijn kennis ontbreekt is welke elcootjes gezien vanuit de versterker zijn aangewezen als LOW ESR en welke niet....uit datasheets kom ik wel uit....... mocht ik daar niet uitkomen dan is het voor mij uiteindelijk ook inpakken wegbrengen opsturen aangetekend naar de mannen hier die ten eerste heel goed zijn in reparaties en daarna pas revisie...revisies goed kunnen uitvoeren. Want loop ik geen kans om na revisie de hele versterker weer af te regelen ,,,,? en daar moet ik dan ook de geschikte apparatuur voor hebben (die ik niet heb....).

De elcos hebben specs zoals temperatuur.....ik kan er natuurlijk voor kiezen om voor alles 105 graden te gaan ipv 85 hier en 105 daar. Op basis van de techspecs  datasheets van de componenten.....ESR, max rimpelstroom en ontwerp bedrijfsuren onder maximale belastingen kom ik ook wel uit. Ik wil wel elcos erin gaan zetten die hoge kwaliteit hebben dus zeer lange bedrijfsuren...... verder lekstroom van elcos....ivm ontlading...

Ik ben al de elcos aan het determineren echter sommige met gouden opdruk zijn slecht leesbaar.....maar positienummer opde PCB zal dan uitsluitsel moeten brengen.

Cornelis1921

Sander: hello hello hello pompom Succes man, je bent al een heel eind op weg een volleerd techneut aan worden; de H.H. forumtechneuten krijgen er binnenkort een geduchte "concurrent" bij. :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

qwenix

Bedankt voor je enthousiasme. Van concurrentie zal geen sprake zijn. Dat is mijn doel helemaal niet het gaat om mijn versterker weer fatsoenlijk aan het spelen te krijgen.  Die kan vele uren gedraaid hebben tot letterlijke uitputting. Daar hij als showmodel in de luisterzaal heeft gedraaid in de Mediamarkt.

Het enige waar ik voor vrees dat ik de printen achter het front de mains voeding er niet fatsoenslijk uit krijg  daar zitten alle potentiometers aan vast... en de kleine drukschakelaartjes..... als de service handleiding nu aangeeft hoe het ding uit elkaar te halen.............dan kom ik verder... maar eerst  de inputs pcbs en de eindtrap en dan zien we verder ...

groet sander

HAL9000

Citaat van: qwenix op december 26, 2016, 23:13:00
Bedankt voor je enthousiasme. Van concurrentie zal geen sprake zijn. Dat is mijn doel helemaal niet het gaat om mijn versterker weer fatsoenlijk aan het spelen te krijgen.  Die kan vele uren gedraaid hebben tot letterlijke uitputting. Daar hij als showmodel in de luisterzaal heeft gedraaid in de Mediamarkt.

Het enige waar ik voor vrees dat ik de printen achter het front de mains voeding er niet fatsoenslijk uit krijg  daar zitten alle potentiometers aan vast... en de kleine drukschakelaartjes..... als de service handleiding nu aangeeft hoe het ding uit elkaar te halen.............dan kom ik verder... maar eerst  de inputs pcbs en de eindtrap en dan zien we verder ...

groet sander


marantz heeft dat vast gezet met de potmeters (asjes) + 4 schroefjes.  ja haalt het zo uit elkaar , maaaaar beter is dan dat je heel de PM80 uit elkaar haalt.  je ben dan 2 keel zo snel.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

qwenix

#36
Wie weet welke relais ik kan toepassen deze ? https://www.conrad.nl/nl/takamisawa-printrelais-24-vdc-5-a-2x-wisselaar-1-stuks-503012.html

is alleen niet duidelijk welke ik dan krijg......of maakt het niets uit met uitzondering van de pootjes?

Ik neem aan poot 3 en 6 bij de achtpoter wegvouwen of knippen....

FTR -F1A

FTR- F1C


Cornelis1921

Citaat van: qwenix op januari 16, 2017, 14:01:56
Wie weet welke relais ik kan toepassen deze ? https://www.conrad.nl/nl/takamisawa-printrelais-24-vdc-5-a-2x-wisselaar-1-stuks-503012.html

is alleen niet duidelijk welke ik dan krijg......of maakt het niets uit met uitzondering van de pootjes?

Ik neem aan poot 3 en 6 bij de achtpoter wegvouwen of knippen....

FTR -F1A

FTR- F1C
Even vragen per PM aan Wilfried, John, of Jon. Succes. byebye
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

AkTeVox


qwenix

Bedankt. Deze had ik ook al gezien maar merk...??? specs??... ik blijf de vraag even herhalen....

groet Sander

AkTeVox

#40
Welk merk of spec. had u gewenst? Als de verkoper deze relais aanbied voor de PM7x00 & PM8000 moet je je echt geen zorgen maken. Heb bij deze verkoper reeds meerdere relais gekocht en niet alleen voor Marantz.




qwenix

#42
Ik had bij conrad relais (ook zwarte) besteld die de originele zouden kunnen vervangen. De indruk: goedkope troep.

De originele relais uitgesoldeerd oude tin weggezogen.  Nu heb ik inderdaad 2 x Finder 40.52s
relais ingesoldeerd. Maar die pasten in eerste instantie niet op de print na desolderen van de oude.

De twee aparte pinnen pasten niet door de ronde gaatjes. De andere 4 bij elkaar met gemak.  ik heb de printplaat moeten opboren met een zeer fijn schroevendraaiertje) en 2 pinnetjes heb ik weggeknipt.

Revisie elcos wacht nog.  Versterker weer in elkaar en spanning erop.  En schakelen dat ze doen mooi. En nu hopen dat het euvel met het wegvallen van een kanaal (en bij hard volume weer terugkomen) is verholpen.  Fingers crossed.

Ik zal fotos of een videootje plaatsen. Dus even wachten vanavond  27/1/2017 staan ze erop.

groet Qwenix

qwenix

#43
Hierbij het plaatje: De zwarte originele eruit.  Van het finder relais passen de linkse 2 pootjes niet in de printplaat. De soldeergaten moeten iets geruimd worden en dan van de ongesoldeerde zijde. Van het Finder relais worden de 6 pootjes rechts de twee aan de linkse zijde (in verticale richting) weggeknipt.  De versterker speelt weer.. maar de echte test komt nog. Opvallend is de zeer lichte brom (koptelefoon) op een kanaal bij volle uitsturing. Deze brom klinkt naar trafo brom maar bij volle uitsturing wordt een brom licht meeversterkt..... voor mij reden om verder te gaan en dus over te stappen naar revisie ......

Hierbij de video....

https://www.facebook.com/sander.leunissen/videos/1831800710393998/


qwenix

#44
De versterker is in elkaar geschroefd kom ik erachter dat ik een schroef was vergeten... pfoe.... uiteiendelijk in elkaar. Vandaag 28 01-2017.... heb ik van alles aangesloten.... aangezet..... en het kreng staat nu zeker 2 1/2 te draaien zoder enige  wanklank of uitval alle functies werken .... mag ik nu concluderen dat ik een probleem gereparareerd heb ?.   :zzz:  Op naar de revisie .... (de schroeven op de versterker zijn bijna versleten.....) Gelukkig heb ik deluxe dat ik nu twee PM7200 heb staan zodat enig vergelijk mogelijk is....... de versterker onder test staat op de vloer.......


https://www.facebook.com/sander.leunissen/videos/1832071267033609/