PM7200 wegvallen van kanaal en vervorming ...

Gestart door qwenix, oktober 28, 2016, 01:44:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: SB_Marantz op december 19, 2016, 13:13:58

Recappen is geen repareren natuurlijk.
De fout zit ergens anders...........
Waar kan ik niet zeggen maar relais lijkt me verdacht + pcb baantjes,soldeerverbindingen, transistor, etc.
Als je er zelf niet meer uitkomt kun je altijd nog SB_Marantz (omg. Nijmegen), HAL9000 (omg. R'dam) of thanatos (omg. Westland) benaderen. Nogmaals succes. :yes: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Citaat van: SB_Marantz op december 19, 2016, 13:13:58

Recappen is geen repareren natuurlijk.
De fout zit ergens anders...........
Waar kan ik niet zeggen maar relais lijkt me verdacht + pcb baantjes,soldeerverbindingen, transistor, etc.

stupid   Hoeft maar een print binding slecht te zijn voor deze klacht.
Relais  lijkt niet in orde.  Soms zitten de speaker terminals ook los. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

qwenix

De versterker ligt weer open. De pcbs waar ik nog niet aan ben geweest zijn die waar de potmeter op zit  lijkt me ook eens nodig om te bekijken (Immers bij heel ver uitsturen met potmeter gaat het kanaal weer netjes open en bij terugdraaien volume binnen een half uur valt kanaal weer uit op alle functies) en die hele lange achter de frontplaat....echter hoe bouw ik die nu uit....... ik heb geen schema of servicehandleiding.....montage handleiding.......... eindtrap en inputtrap heb ik al onder handen gehad ik ga maar weef eens kijken.. nu e cht aan het overwegen om een andere te kopen .... of ter gehele revisie en reparatie aan te bieden door iemand die meer weet dan ik....

qwenix

Als iemand een COMPLEET schema en service handleing heeft dan kom ik misscien verder. Vele links gevolgd maar nog geen succes.

Cornelis1921

Citaat van: qwenix op december 19, 2016, 14:01:29
De versterker ligt weer open. De pcbs waar ik nog niet aan ben geweest zijn die waar de potmeter op zit  lijkt me ook eens nodig om te bekijken (Immers bij heel ver uitsturen met potmeter gaat het kanaal weer netjes open en bij terugdraaien volume binnen een half uur valt kanaal weer uit op alle functies) en die hele lange achter de frontplaat....echter hoe bouw ik die nu uit....... ik heb geen schema of servicehandleiding.....montage handleiding.......... eindtrap en inputtrap heb ik al onder handen gehad ik ga maar weef eens kijken.. nu e cht aan het overwegen om een andere te kopen .... of ter gehele revisie en reparatie aan te bieden door iemand die meer weet dan ik....
Revisiebeurt is nog altijd voordeliger dan een andere versterker kopen. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: qwenix op december 19, 2016, 14:04:23
Als iemand een COMPLEET schema en service handleing heeft dan kom ik misscien verder. Vele links gevolgd maar nog geen succes.
De aanhouder wint, Sander... notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Citaat van: HAL9000 op december 19, 2016, 13:57:28
stupid   Hoeft maar een print binding slecht te zijn voor deze klacht.
Relais  lijkt niet in orde.  Soms zitten de speaker terminals ook los.


Zou zomaar kunnen idd of zelf een foutje gemaakt wat overigens heel menselijk is.
Soldeer het relais maar eens uit, kapje er af en maak, verbreek contacten bekijken op oxidatie!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

mountainbiker

Citaat van: SB_Marantz op december 19, 2016, 13:13:58

Recappen is geen repareren natuurlijk.
De fout zit ergens anders...........
Waar kan ik niet zeggen maar relais lijkt me verdacht + pcb baantjes,soldeerverbindingen, transistor, etc.
Klopt.Maar het gepruts,gesmeer en de stank is hetzelfde.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

qwenix

Mijn gedachte was dus niet vreemd. Ik moet eerst uitzoeken welke van de kanalen het is op de printplaat en welk(e) relais ervoor verantwoordelijk is (zijn). Ik heb geen schema. Is dat een van die twee centrale platte oranje blikken of moet ik het zoeken in de rode legoblokjes die ook op relais lijken. Graag uitleg. Ik soldeer in oude buizenradiotoestellen dus enige electronicakennis en soldeertechniek is aanwezig. Ik ga de eindtrap toch weer openleggen..... ik hoor relais schakelen maar in die ijzeren bak is het lastig te horen waar precies... een stethoscoop is handig...... met de vingers kan ik wel in de richting komen welk relais nu schakelt. Als iemand nu precies weet welke van die oranje platte (chocolaatjes) of rodeblokjes waarvoor dient dan kom ik waarschijnlijk ook verder. Bedankt allen die meedenken .


AkTeVox

Vandaag de PM 7000 van vader binnengekregen. Klacht was vervorming en uitvallende kanalen.

Bij een snelle blik op de print werd het al snel duidelijk.... slechte bindingen, één transistor zat zelfs volledig los......











De gehele print opnieuw gesoldeerd en de PM doet het terug prima.  HB HB HB HB

qwenix

#25
Proficiat. Dit was bij de mijne ook exact aan de hand.  Maar nu zonder aankondiging of vervorming een uitvallend kanaal dat weer gaat werken bij ver uitgedraaide potmeter volume. daarna volume terug en binne eenhalf uur een kanaal weer weg terwijlander kanaal gewoonin blijft. Kan iemand mij duidelijk aanwijzen welke relais verantwoordlijk kunnen zijn voor links   en rechts... ik weet gewoonweg niet welk relais het is zijn het een van de twee platte oranje blikjes? of die twee zwarte vlak voor de uitgang ???

https://marantzforum.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=14540.0;attach=19599;image

groet sander 

AkTeVox

#26
Dit zijn de LS relais (24MBU).  :wink:


qwenix

 :gp: Afhankelijk van of het daar aan ligt ...  Dank je voor de duidelijkheid ....dan lijkt het me beter dat ik twee goede vervangende relais insoldeer wie weet waar tekrijgen type merk belastbarheid specs.....want als ik eerst de ene reviseer komt dan de andere weer aan de beurt.... dus ik denk dat ik ze eerst allebei ga bekijken op vuile contakten enn dan besluit om ze allebei te vervangen .....is nog mijn vraag wat die platte oranje blikjes (ik noem ze chocolaatjes) zijn?

Wie weet waar ik een complete (en gratis) service handleiding van deze versterker kan krijgen?

groet Sander

qwenix

#28
momenteel heb ik van beide  input panels  en de kleine mainpanel eindtrap visueel gecheckt en een lijst opgesteld van de bruine en blauwe elcos met waarden ...en de rode input relais die erop zitten Duidelijk is dat er 4 = 2x2 verschillende elnas op de grote inputprint zitten waarvan met gouden opdruk bijna niks af te lezen valt... maar we hebben de printplaatpositie nog..temperatuurbereik van de elcos zijn genoteerd  De volgende wordt de voorversterker en eindtrap ...

Meet apparatuur om de capaciteiten van elcos na te meten heb ik .. ik heb op alle printen geen slechte verbindingen gezien....

ik wil goede elcos... dacht zelf aan de zelfde Elnas (of is dat rommel tegenwoordig ?) Nichicons of Panasonics. Wie  heeft andere voorkeuren of ervaring.....? er blijken goede vervangers te zijn voor de LS relais echter zullen dan pootje 3 en 6 niet gebruikt worden en afgeknipt moeten worden... tot zover....


Cornelis1921

Volgens Jon [HAL9000] kun je beter voor Panasonic kiezen, net zoals hij, Elna is volgens hem inderdaad rommel.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *