PM7200 wegvallen van kanaal en vervorming ...

Gestart door qwenix, oktober 28, 2016, 01:44:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

qwenix

Hallo Marantzsters hierbij weer een update....Ik verwijs eerst naar eerdere berichten....

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,13228.15.html

http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,13724.msg261774.html#msg261774

Marantz PM7200 problemen uitvallend kanaal en sterke vervorming. Vervolg

Zoals eerder bericht op dit forum had ik een onregelmatige uitval vervorming van een kanaal....

Het leek aanvankelijk eerst op een kabelbreuk. Duwen op de achterwand bracht soms een tijdelijke oplossing. Maar niet heus... Uiteindelijk heb ik op een printplaat een hele slechte soldering gevonden die hiervoor verantwoordelijk was.  Deze overgesoldeerd en de overige solderingen van alleen die printen nagelopen die ik uitgekast had. De audio was weer helemaal op orde. Geen spontane uitval meer.

Ik dacht hiermee klaar te zijn totdat er weer op een kanaal na een tiental seconden sterke vervorming en kraak optrad.... Alle schakelaars eens flink doorlaten... in stand direct source weer alles in orde leek het.

Op het Marantz forum werd ik geadviseerd waarschuwd dat de eindtrap er ook aan moest gaan geloven. Dit in mijn achterhoofd uiteindelijk besloten om het kreng maar eens helemaal open te schroeven en de eindtrap eruit te bouwen. Dit ging niet zonder de achterwand uit te klikken en alles aan kabels los te gooien.

Uiteindelijk uitgebouwd ontstoft zowel boven als onder...en meteen maar gaan kijken waar de transistoren 7263 t/m 7266 en 7275 t/m 7278 zaten.

Wat opvalt is dat een deel van deze torren op hogepoten (voor koeling ?) staan. Een ander deel op standaard lage poten. Zeker 4 van het totaal transistoren kon ik bijna uit de print trekken en zaten los in de soldeerspots. Verder nog slechte aardingen van de mantel van twee eindtraprelais die de speakerspaar keuze inschakelen (Marantz blikken) en een draadbrug. Alle soldeerpunten van de eindtrapprint met zeer goede belichting van alle kanten bekeken. Geen gekke zaken verder gezien. De elcootjes gevoeld op bolling ook niets aan de hand. Opvallend wel de bruinverkleuring van de printplaat bij de speakerspaar relais en transistoren. Daar zal wel veel stroom lopen en opwarming plaatsvinden.

Ik heb de torren bij het solderen enigszins tegen oververhitting proberen te beschermen door er grote bladveren papier klemmetjes overheen te zetten zodat er een vergroot koelelement ontstaat. Vervolgens overgesoldeerd met 60/40 tin, gereedschap soldeerbout 35W Engel prachtding (wel zwaar in gewicht. Voor het fijne werk. En de Magnastat van Weller.

De angst bekruipt me wel even of ik niet te lang aan de soldeerpunten gesoldeerd heb oftewel hoe goed kunnen komponenten tegen heetstoken.

Na het solderen gekeken of de tin geen sluiting van soldeerpunt naar soldeerpunt maakt... Goed licht en loupe doen de rest.  Nog even aan de torren buigen trekken en duwen en kijken op de onderzijde print of er nog iets beweegt.
Vervolgens de boel schoongemaakt weer teug ingekast kabels aangesloten en in een uur staat de versterker weer in elkaar zonder deksel.

De onbelaste check:
Spanning erop de voedingsrelais schakelt aan. Nog geen luidsprekerpaar ingeschakeld. Wachten rookt er iets ..... nee gelukkig niet hoor ik knisperend geluid nee ook niet. Alle functies van de schakelaar worden nog steeds mooi door de leds weergegeven... dus dat lijkt te werken....
Nu paar een inschakelen (onbelast) relais paar 1 schakelt in even aan laten staan klasse A inschakelen niks aan de hand. Hetzelfde gedaan nu voor paar 2. Ook daar niks aan de hand.
Dit gaat de goede kant op. Spanning eraf.

De belaste check:
Hetzelfde gedaan als de onbelaste check.
De oude goed werkende Marantz PM250 kan weer afgekoppeld worden van de randapparatuur.

Alles over aangesloten op de PM7200.
Tuner, Platenspeler, TV, Digitale ontvanger audio, Speakers

Op alle standen komt er audio uit en van goede kwaliteit en volume geen ruis geen kraak of wegvallen.

Alle functies werken onder belasting. In klasse A geschakeld voor de hoge stromen. Ook daar presteert hij wat ie moet doen. Momenteel staat de versterker proef te draaien.

Voorlopige Conclusie:
De kraak en uitval zijn nu eindelijk goed weg. Geen enkel component is uitgewisseld. Alleen de kritieke punten. Ik was huiverig voor het uitnemen van de eindtrap. Viel achteraf mee.

De versterker heeft audiofiele prijzen gewonnen. Als Marantz liefhebber heb ik speciaal deze versterker gekocht omdat die niet AV is en een phono aansluiting heeft. En natuurlijk de reviews.

Als ik de printen moet beoordelen is het originele soldeerwerk slecht te noemen. De versterker heb ik nu circa 7 jaar en kwam als showmodel met korting van de mediamarkt weg.

Ik dank de leden van het Marantzforum die me uiteindelijk het advies hebben gegeven om de eindtrap ook een oversoldeerbeurt te geven. bedankt voor de duw in de rug....

Mijn Dual CS-606 staat nu lekker plaatjes te draaien.

Ik voeg de belangrijkste foto toe ter illustratie. Met name de foto van de PCB met omcirkeling van soldeerspots die over moesten is misschien een aanbeveling voor anderen die ook deze ellende hebben.

groet aan iedereen die heeft meegedacht. Ik sta open voor kommentaar.  Meer fotos staan op

https://www.facebook.com/groups/513334295428970/


Groet Sander

Brutus

Knap gedaan hoor, ik zou het niet kunnen. Daar ga je nog jaren plezier van hebben  :yes:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

qwenix

#2
Dank je ik was zeer terughoudend om de eindtrap eruit te halen ... durfde het niet en niet weten welke volgorde...  krijg ik het ooit weer in elkaar.   Niet geprobeerd geeft geen verandering. Dus er toch maar aan begonnen...

Dde euvels waren voor mij met de loupelamp al gauw gevonden....in feite is hij met de loupelamp gerepareerd. Ik was bang dat er relais waren gesneuveld (afbrande contacten.....). 

Ik heb alle soldeerpunten zeer goed nagekeken en besloten om de 8 transistoren beginnend met 72.. een oversoldeerbeurt te geven. 

In feite is het voor mij achteraf gezien een gemakkelijke klus geweest. Als het zo zou zijn dat er componenten waren geneuveld dan was het een ander verhaal....  dan ging ie na mijn onderzoek zonder gevonden oplossing naar een meer  ervaren reparateur.

groet Sander


Brutus

Haha, bij mij was hij direct al aangeboden bij een reparateur  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Cornelis1921

Interesting reading stuff, qwenix. notworthy Volgend jaar gaat mijn PM7200 ook weer op voor een beurt. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

qwenix

Van belang is niet alleen kijken maar de componenten maar ook het proberen te bewegen ervan om te constateren of de tin niet meebeweegt. Beweegt het mee betekert het oversolderen.  De versterker stuurt de magnat needles probleem loos aan en in de A klasse  gaat het als kruipolie.   

qwenix

De PM 7200 functioneert weer.... 

https://www.facebook.com/sander.leunissen/videos/1790554897851913/
groet Sander

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Deze serie staat bekend om slechte solderingen. Inderdaad alles even nalopen. Als je er dan toch bij bent ff de notoire caps vervangen en spelen maar  :mrgreen:

qwenix

Ja dank je  ... Het starte met slecht kontakten aan de input PCB. Dit gedaan. Probleem verholpen. Nu pas dus de einttrap onderhanden genomen... Overall gezien zijn de solderingen behalve de mijne nu wat mij betreft te vlak dus geen mooie kegeltjes tin. Maar ja ik ben gewend te solderen in oude radiotoestellen.  Als het apparaat weer kuren zou krijgen dan gaat ie gewoonweg weer open... Ik weet nu wel onderhand hoe ik ergens bij moet komen. Elkos heb ik alleen even aan de bovenkant gevoeld of ze bol staan.  Allemaal nog vlak.  Ik ga niks vervangen als het niet hoeft alleen als het nodig is bij klachten. En gelukkig kan ik redelijk solderen met mijn Magnastat van Weller.

Het klinkt nu weer als muziek in de oren. :zzz:



qwenix

#10
Helaas weer vervolg...... Ik heb een maand van het ding kunnen genieten zoals hij zou moeten werken... . en jawel. Nu het volgende probleem.

Het kanaal wat het eerst niet goed deed lijkt verholpen. Hetzelfde kanaal speelt op alle functies niet af of als het speelt valt het zonder aankondiging na verloop zeg binnen een half uur uit. Test gedaan met uitwisselen input links rechts. Maakt geen verschil. Dat betekent dat een kanaal  niet graag wil. Er is geen vooraankondiging door vervorming te constateren.  Wat opvalt is dat als zich dit voordoet ik bij het hoog uitsturen van volume volumeknop over driekwart met de klok mee (gelukkig heb ik boxen die dit aankunnen) dmv harde audio het probleem zich tijdelijk oplost...  totdat het weer uitvalt.  Relais op linkerkanaal gaar ?????  Het wordt een sport onderhand om dit ding goed te krijgen. Ik heb weer de oude goedwerkende PM250 vanstal gehaald....

Graag advies waar te zoeken.....  wordt er iets weer heet dat door uitzetten slecht kontakt maakt ?

groet Sander


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mountainbiker

Als ik jou was zou ik stoppen met die reparaties en iets nieuws kopen. Pure tijdsverspilling. In het verleden heb ik ooit 4 versterkers gerecaped. Zonde van je tijd en energie.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Cornelis1921

Citaat van: mountainbiker op december 19, 2016, 09:39:42
Als ik jou was zou ik stoppen met die reparaties en iets nieuws kopen. Pure tijdsverspilling. In het verleden heb ik ooit 4 versterkers gerecaped. Zonde van je tijd en energie.
Een PM6006 zou een verstandige en niet al te kostbare investering kunnen zijn. Ook tweedehands (Marktplaats) is er genoeg om uit te kiezen. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Citaat van: mountainbiker op december 19, 2016, 09:39:42
Als ik jou was zou ik stoppen met die reparaties en iets nieuws kopen. Pure tijdsverspilling. In het verleden heb ik ooit 4 versterkers gerecaped. Zonde van je tijd en energie.


Recappen is geen repareren natuurlijk.
De fout zit ergens anders...........
Waar kan ik niet zeggen maar relais lijkt me verdacht + pcb baantjes,soldeerverbindingen, transistor, etc.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM