Luidsprekerkabel lengte en onderlinge afstand luidsprekers

Gestart door Zep, oktober 12, 2016, 11:22:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Welke lengtes aan luidsprekerkabel gebruiken jullie en welke afstand wordt er aangehouden tussen de twee luidsprekers? Dit eventueel in combinatie met zit afstand op de luisterplek.

Ben erg benieuwd.  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Rob46

#1
Ik weet dat er zoiets bestaat als een ideale luisterdriehoek. In de literatuur is hier veel over te lezen, voor -tegenstanders en anders denkenden met de nodige creativiteit. Bovendien is de akoestiek ook mede bepalend om een maximaal resultaat uit de opstelling te kunnen halen.

Mijn situatie thuis is dat ik deze driehoek nastreef, met de speakers iets ingedraaid. Ook dit verschilt per luidspreker. Zo heb ik ooit Totem luidsprekers gehad en die kon ik gewoon recht vooruit zetten, dan kreeg je een super breed geluidsbeeld, een fraaie soundstage. Mijn ELAC luidsprekers moeten iets ingedraaid zijn, omdat er anders geen fraai geluidsbeeld ontstaat. Overigens een advies van ELAC om de speakers iets in te draaien. Ik heb overigens wel eens opstellingen gezien en gehoord bij topmerken die de luidsprekers ten opzichte van elkaar totaal verschillend hadden opgesteld, en dat is wellicht erg raar, maar het klonk gewoon goed. Ook staan er wel eens objecten in de nabijheid, of zelfs voor de luidsprekers (niet pal ervoor) waarvan je denkt dat dit wel invloed op het geluid zal hebben, maar wonderlijk klinkt het ook dan goed. Ik heb deze ervaring bij diverse M&G's al mee mogen maken. 

Er wordt gezegd dat de lengte van de luidsprekerkabels zo kort mogelijk dienen te zijn om het beste rendement te genereren. Ook hier zijn weer veel theorieën in de literatuur terug te vinden. Denk aan een mooie opstelling met mono blokken die naast de luidsprekers staan.

In mijn situatie heb ik luidsprekerkabels van 2 x 3 meter welke prima voldoen, staan de luidsprekers ongeveer 2.50 meter uit elkaar en is de afstand naar de luisterpositie ongeveer 4.00 meter.

Er is in mijn optiek geen vast gegeven als het gaat om afstand en dergelijke. Ik ben van mening dat je dit in jouw omgeving moet experimenteren met wellicht de tips van de luidspreker fabrikant serieus in ogenschouw te nemen. Jouw omgeving is uniek en vraagt om een unieke plaatsing? 

 


Samro

Citaat van: Zep op oktober 12, 2016, 11:22:25
Welke lengtes aan luidsprekerkabel gebruiken jullie en welke afstand wordt er aangehouden tussen de twee luidsprekers? Dit eventueel in combinatie met zit afstand op de luisterplek.

Ben erg benieuwd.  :-)
Mijn kabels zijn elk 3 meter lang. Als je de lengte veel langer hebt krijg je een minder strakke bas (althans dat is mijn ervaring). Ook is de bas strakker van mijn T+A's met de dikkere Supra Classic kabels van 2x6mm. 2 meter is de afstand tussen de luidsprekers. De afstand van de luisterplek is ongeveer 3 meter. Bevalt me prima zo. :wink:

KoenSUA

Elke kabel 1,5 lang. 2,5 mm2 dik.
Speakers staan (geschat) 70 cm uit elkaar. Op een slecht ingerichte (slaap/relax)kamer.
Zit denk ik 2 meter van de speakers af.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk


sjoek

#4
Hier +/- 2.5m vertint koper van 2.5 mm dik. En de tannoy staan +/- 2m uit elkaar.

Oja toevoeging klein beetje naar binnen gedraait.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Twee keer 2.5 meter, Cardas Crosslink. Speakers staan zo'n 2 meter van elkaar af en zo'n 90 cm naar voren/van de achterwand af.

Zep

Dank mannen, interessant om te lezen dat de driehoeksverhouding sowieso niet veel gebruikt wordt  :wink:
Zoals Rob al aangeeft dat iedere situatie weer anders is en ook de akoestiek meespeelt. En wat Xander aanhaalt, de afstand met de achterwand....ook daar is veel te "sleutelen"  :yes:
Ook interessant dat Samro een minder strak laag ervaart bij langere of "dunnere" kabels.

Ben zelf nog steeds aan het schuiven en wil sowieso andere kabels bestellen, mijn huidige zijn te lang , ook in praktisch opzicht. Ja ik kan ze inkorten maar ze zijn geconfectioneerd, vind ik zonde :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Marvin

Wat houdt die verhouding eigenlijk in? Vast al eens gehoord, maar heb blijkbaar wel een opfrisser nodig.

Zep

Marvin...als ik het goed heb de afstand tussen de luidsprekers is dezelfde afstand in ongeveer 30º (off axis) naar sweetspot. Correct me if i'm wrong.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Matt

inderdaad, afstand tussen speakers is gelijk aan afstand tussen sweetspot en speakers (een gelijke driehoek)
Zo staat het toch in de handleiding van mijn speakers  :-D

Ik zat met 4m kabel 2,5mm, heb dit snel veranderd naar 1,5meter.
Ik was snel overtuigd, heeft zeker een positieve invloed in het laag! (hier toch  :-D )
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Marvin

Tja, simpel eigenlijk. Dat komt dan toevallig bij mezelf thuis wel aardig in de buurt en verrassend genoeg bij m'n vriendin in huis ook. Wat ben ik toch een Pietje precies. 

Afstand tussen luidsprekers thuis vanuit de tweeter gezien, ongeveer 3 meter.  Luister afstand ietsie pietsie minder. Kabel lengtes; geen idee, blijkbaar lang genoeg. Vanuit versterker gaan de draadjes links en rechts naar een aparte subwoofer, van daaruit naar frontspeakers. Rears en center overigens ook, maar dat zal je een worst zijn neem ik aan. [emoji39]

Brutus

He Zep, speakerkabel vervangen, heb nog wel een paar opmerkingen van een buurforum waar ik ook veel zit.
Daar zitten (met alle respect voor de profs hier) nogal wat mensen die in de branche zitten en dan niet de verkoop branche maar de technisch natuurkundige kant van de audio wereld.

Lees maar eens door als je zin hebt......

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=29670.msg616844#msg616844
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Samro

Och ja, ik heb de kabel topic's op het blauwe forum wel al eens doorgespit. Waar ik me aan erger is dat de meeste 'prof's' daar geen enkel verschil in verschillende kabels hoort! Heel raar als je zoals sommigen daar al zo lang met audio bezig zijn. Vandaag kwam bij ons toevallig nog een audio kennis op visite. Hij vertelde nog dat hij andere luidsprekerkabels had gekocht omdat de oude kabels door bliksem inslag wat versmolten waren. Omdat hij weer goede kabels wilde hebben had zilveren kabels gekocht omdat die zo goed zouden zijn volgens de verkoper. Hij vond de klank nadien juist veel minder, en had daarom weer andere koper kabels gekocht zoals hij voordien had. Hij is nu weer tevreden over de klank zoals voorheen zei hij me. Er is echt wel degelijk verschil in verschillende merken. Ook dikte en lengte kan veel verschil uitmaken voor de klank weet ik al jaren.
Citaat van: Brutus op oktober 13, 2016, 00:36:07
He Zep, speakerkabel vervangen, heb nog wel een paar opmerkingen van een buurforum waar ik ook veel zit.
Daar zitten (met alle respect voor de profs hier) nogal wat mensen die in de branche zitten en dan niet de verkoop branche maar de technisch natuurkundige kant van de audio wereld.

Lees maar eens door als je zin hebt......

http://www.hififorum.nl/index.php?topic=29670.msg616844#msg616844

Brutus

Dat bedoel ik, alles op basis van het gehoor en nul technische en natuurkundige onderbouwing........daar erger ik me dus aan. Maar als jij me technisch of natuurkundig kunt uitleggen waarom een "zilveren" kabel het geluid veranderd t.o.v. een koperen kabel dan sta ik daar geheel voor open  :-)
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ja een telkens weer terug komende discussie. Ik hou het liever ook bij de technische verklaring. Scheelt een hoop onrust en centjes. Ook ik heb overigens in den beginne gedacht verschillen te horen tussen van alles en nog wat. M'n rationele kant weegt blijkbaar toch zwaarder dan de emotionele. Ik kan met de EQ van m'n pc iets meer veranderen dan een kabeltje zou kunnen. Als ik nu m'n EQ zou bijregelen is de kans groot dat ik het morgen toch met meer of minder laag mid of hoog wil, puur doordat het morgen anders klinkt dan nu. Ik kan ook niets veranderen. Dan nog klinkt het morgen anders dan nu. Gewoon omdat ik morgen in een andere mindset op de bank ga zitten.  Iedereen mag doen wat hij wilt. Maar dit in gedachte houdend waag ik me er niet meer aan om verschillen in kabeltjes te claimen.