Eigenbouw Center speaker

Gestart door CBdicX, oktober 05, 2016, 16:00:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Na jaren geklooi met te hoge centers, te lage en te kleine centers, te dure centers, was ik het zat en wilde er nu eens een zelf bouwen naar eigen maten en kwaliteit, en voor niet te veel geld uiteraard  :wink:

De keus qua drivers was snel gemaakt toen er een Magnat Neos Tower set op Ebay gezet was waarbij de speaker roosters zwaar gedeukt waren.
Speakers hadden duidelijk zware klappen te verduren gehad maar technisch waren ze nog 100%.
De Neos Towers waren een aantal jaren terug de parade paardjes van Magnat betreft aluminium zuil speakers.
Een potente speaker, zeker voor mijn doel:

sealed system
2x 110 mm Tief Tone
2x 110 mm Mittel Tone
1x 20 mm Hoch Tone
Nominal Power handling 80 Watt
Max. Power handling 140 Watt
lower cut-off frequency 35 Hz
upper cut-off frequency 40000 Hz
Crossover frequencies 3200
Impedance 4-8 Ohm
soundpressure level 89 dB

Na wat heen en weer dealen de set voor 125,00 euro gekocht, en na wat sloopwerk had ik 2 woofers, 2 midden toners en 2 softdome tweeters, en 2 filters.
De midden toners zijn extra magnetisch afgeschermd omdat ze in de Towers rond de tweeter zitten.
Bij mij zijn het de drivers met de metalen kraag, eerste naast de tweeters.

Na wat puzzelen betreft hoogte, diepte en breedte is dit eruit gekomen.
Alles is van 18mm spaanplaat, van binnen geschroefd dus geen schroeven aan de buitenkant, zwaar gedempt, en de 2 tweeters in serie met elkaar verbonden.
Geluid is helder en zeer goed verstaanbare dialogen, en is gemakkelijk aan te sturen.
Center is 74 breed x 35 diep x 13 hoog, en weegt een aantal KG's.
Bovenplaat is meteen de standaard voor de TV en meteen op de breedte en diepte van de TV stand.
Kosten:
drivers: 125,00
Hout: 30,00
Klein materiaal: 10,00
2 dagen werk, en het plezier dat naar iets zit te luisteren en te kijken wat je zelf gemaakt heb.......  :-D

CBdicX

En de 4 laatste met het eind resultaat:

Paul

Netjes, veel plezier met je eigen ontwerp.    hello
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

sjoek

Mooi eindresultaat.. altijd mooi zelf gemaakt spul..
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

RHK

Mooi gebouwd!!  Vanwaar je keuze voor spaanplaat en geen mdf?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op oktober 05, 2016, 18:52:22
Mooi gebouwd!!  Vanwaar je keuze voor spaanplaat en geen mdf?
Met spaanplaat in het zwart en wit was ik direct klaar, mdf moet nog afgewerkt worden, had ik gewoon geen zin in, spaanplaat was in 1 keer ok zonder verder bewerken (op de kantjes na dan).....

Zep

Binnenkort bouw je alles zelf, CBdicX.....een echte DIY-audio man  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

audiof. zonder budget

Ik weet dat ik een beetje laat ben, maar ben heel erg benieuwd naar hoe het nu eigenlijk klinkt??
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

CBdicX

Citaat van: audiof. zonder budget op januari 09, 2017, 10:25:00
Ik weet dat ik een beetje laat ben, maar ben heel erg benieuwd naar hoe het nu eigenlijk klinkt??
De Magnat Neos is (was) een toplijn van Magnat, zo klonk het, en zo klinkt het nu ook nog......  :-)

Eip

Mooie luidsprekers, ook van binnen.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167