Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, oktober 02, 2016, 09:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zep

Citaat van: marvin op oktober 03, 2016, 17:37:55
Terug lezend klinkt 'onkunde' wat hard. Zo is dat niet bedoeld.

Voor deze ene keer vergeven we jou, marvin  :-P
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

WilliamB

Ik heb het geluk dat ik een aparte kamer heb voor ht en stereo.
Ligt dus een beetje aan mijn stemming. Soms muziek luisteren en de andere keer een film kijken.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Pure luxe, heerlijk lijkt mij dat  :yes:.

Al zou ik, indien er een kamer over was, er een dedicated muziekkamer (stereo) van maken, met als basis een goede akoestiek (aanpassingen).

Citaat van: WilliamB op oktober 03, 2016, 20:52:05
Ik heb het geluk dat ik een aparte kamer heb voor ht en stereo.
Ligt dus een beetje aan mijn stemming. Soms muziek luisteren en de andere keer een film kijken.

WilliamB

Citaat van: xander32 op oktober 04, 2016, 06:34:14
Pure luxe, heerlijk lijkt mij dat  :yes:.

Al zou ik, indien er een kamer over was, er een dedicated muziekkamer (stereo) van maken, met als basis een goede akoestiek (aanpassingen).
Klopt, voor stereo is een andere akoestiek gewenst dan voor een ht ruimte.
Weet uit ervaring dat veel dempingsmateriaal goed is voor ht, maar niet voor stereo.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Brutus

Je mag mij rustig onkundig noemen betreft het instellen van een HT. Maar het is meer dan onkunde,waar ik ook zo van baalde waren klank instelling van van het Australische Opera Huis tot 25 klank instelling verder te eindigen bij een of ander Rock Palace.

Dan denk ik;"doe toch normaal", geef me een treble en een bass knop en dat is voldoende om de klank eventueel aan te passen naar mijn smaak.

Dus niet alleen onkunde  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ook één van de handigheidjes van een HTPC. Ik stel naar behoeven elk kanaal apart in met bass/mid/treble. Maar je punt in deze is duidelijk, onnodige opties inderdaad.

CBdicX

#21
Denk dat ik de "Koning" ben van het heen en weer switchen tussen een receiver en Stereo amp.
Daar kan Marcel (H&C) over mee praten  :-D

Ik ben na vele heen en weer gangen weer terug bij een receiver(tje), de 1606.
Heb de 1606 gekozen vanwege zijn lage prijs nu, 439,00 euro, omdat de 1607 gekomen is.
Ben ik in ieder geval niet teveel geld kwijt aan deze hernieuwde receiver stap, zeker niet na de verkoop van de PM11S3 en de NA11S1  :wink:
Waar ik mij dan weer toch steeds aan stoor met Stereo, het voor mij teveel nadruk op de linker kant, omdat ik nu eenmaal uit het midden naar links zit.
Het gepraat komt dan voornamelijk uit 1 speaker en dat is voor mij te irritant, met muziek speelt dit minder.
Nu met de receiver doet de center dit en is het weer lekker in balans.
Op dit moment speel ik met 3.1.2, dus fronts, center en height voor Dolby Atmos.
En dan is een receiver toch wel erg makkelijk met betrekking tot het afregelen van de verschillende bronnen, wat met een Stereo amp ook weer vervelend kan zijn.

Denk goed na, voor nu heeft de receiver toch wel een voorsprong op stereo voor mij.
En een goede receiver kan ook goed stereo doen (met de voordelen van een receiver), al die bla bla over dat een stereo amp beter is in stereo, is onzin.
Een receiver heeft wel een lijst aan "betere" dingen tov de stereo amp...........

(en er komen steeds meer goede kwaliteit Internet Radio zenders bij die op 320 kB uitzenden, prima kwaliteit)

Cobraatje

Ik heb langere tijd een stereo en home cinema set up gehad, ik speel nu naar volle tevredenheid met een HT voorversterker voor zowel stereo als HT.

Ik hoorde altijd 'grote' verschillen tussen stereoversterkers en HT versterkers, totdat ik een tijd allerlei versterkers via blind luisteren en niet wetende wat speelt, heb vergeleken, o.a. de Marantz PM14KI, PM11S3 en AV8801. Blind waren de grote verschillen weg en daarom voor 1 set voor stereo en HT gekozen.

Goed instellen is wel een must.
Op de pre's van Marantz(ik had de AV8801 en nu de AV7702MKII) zijn de instelmogelijkheden enorm.
Ik luister home cinema in 5.2 en volledig gecorrigeerd door Audyssey XT32.
Voor stereo heb ik een aparte setting, die automatisch gekozen wordt als ik stereo luister.
Dan wordt mijn luistersetting, 2.2 waarbij de fronts niet gecorrigeerd worden en de subs wel.

Voor elke luistersetting kun je instellen en vastleggen hoe je wilt luisteren.
Voor mij werkt dat ideaal.

Frits Denon

Mooi al dat gepraat. Onkundig of niet, heb ik .... aan  violent1. Het gaat om mijn voorkeur en die van mijn vrouw. Tijd voor actie!

Komend weekend wordt de proef op de som genomen. De SR gaat plaats maken voor de stereo compenenten uit mijn stereo installatie boven en dan kan bepaald worden wat het gaat worden.

Het wordt een test op geluidskwaliteit van stereo muziek en films en het gemak in het gebruik van de installatie.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Ja in die vorm ook een vrij onzinnige vraag. Maar sommige hebben liever bevestiging van een ander voordat er een eigen mening gevormd kan worden. [emoji39]

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

#26
Mijn Panasonic Viera heeft helaas alleen een koptelefoon uitgang die ik nu gebruik. Kwaliteit daarvan is slecht. Er is ook een optische uitgang op de tv, daar zal dan een kastje tussen moeten naar cinch. Of hetzelfde maar dan van HDMI naar cinch. Wie heeft hier ervaring mee?

Stereo van CD, tuner klinkt uiteraard prima.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

rexp

Je wil je TV als media player gaan inzetten voor muziek. Als je dat goed vindt klinken maakt het geen reet uit welke kastjes je aan elkaar knoopt.

Frits Denon

Ik wil het geluid van de TV via de stereo versterker laten klinken. Echter de uitgangen van mijn TV zijn digital out en hdmi. Ik zoek dus een mogelijkheid om een van beide uitgangen (de beste) te verbinden met de line-in van mijn versterker.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sjoek

Citaat van: Frits op oktober 09, 2016, 08:49:47
Ik wil het geluid van de TV via de stereo versterker laten klinken. Echter de uitgangen van mijn TV zijn digital out en hdmi. Ik zoek dus een mogelijkheid om een van beide uitgangen (de beste) te verbinden met de line-in van mijn versterker.

Dac er tussen.. en welke je dan wil dat is geheel aan jezelf natuurlijk. Je kan de simpelste al voor 40 euro halen of tot 1000en euros gaan. Bedenk wel dat de tv natuurlijk niet een geweldige bron is. En als het voor alleen tv en een filmpje is zou ik persoonlijk de simpelste halen. Tenzij je geld te over hebt natuurlijk dan koop je wat duurder.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.