Van Home Theater "terug" naar stereo? "JA"

Gestart door Frits, oktober 02, 2016, 09:25:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik heb zo langzamerhand mijn bedenkingen tegen de complexiteit van de benodigde instellingen op mijn HT receiver om een goed (surround) geluid te krijgen van TV, DVD, NAS en Tuner (al dan niet internetradio). Ook loopt mijn SR regelmatig vast in een keuze van bron of heb ik plotseling geen geluid meer in Zone 2. Dan moet de stroom eraf. Ligt misschien aan mij, maar ik begin mij eraan te storen. In de stereo boven is alles eenvoudig aan te sluiten en klinkt het gewoon super.

Ik zal dan waarschijnlijk terug gaan door het gemis van een paar surround effecten, maar de andere "problemen" nemen bij mij steeds meer de overhand en ik begin mij eraan te ergeren.

Ik overweeg nu de HT receiver de deur uit te doen en dan verder te gaan met een goede stereoset, waarschijnlijk een deel van de stereo installatie die ik al heb. Ik denk dat ik spullen genoeg heb om er iets van te kunnen maken wat eenvoudiger werkt en voor stereo geluid zeker beter zal klinken. Surround effecten zullen minder zijn, maar hoe erg dat is?

NAS en DVD kunnen gebruikt worden via mijn Panasonic Viera TV voor films en muziek.
TV geluid aansluiting naar versterker kan via de tulp audio uitgangen.
Tuner (analoog) en CD gewoon op de versterker.

Een goede versterker van 2 x 50 Watt met 4 speakeruitgangen en een pre-out, zoals mijn Denon kan m.i. prima als basis dienen, mogelijk aangevuld met 2 MA's voor aansturing van de fronts.

Wie is ook "terug" gegaan en wat zijn de ervaringen?

Groet,
Frits



TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

sjoek

Ik ben een aantal jaar geleden ook "terug" gegaan van 5.1 naar stereo. Sinds ik de stereo versterker gekocht had merkte ik dat ik dit steeds meer gebruikte dan de 5.1 . Zelfs bij concerten vond ik het vaak "mooier" om in stereo te luisteren ( wat rustiger luisteren op 1 of andere manier). En ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt. Ik ben nog even bezig geweest om toch weer 5.1 toe tevoegen maar heb toch besloten het voor nu zo te laten.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

jgvh

Hallo Frits ik heb naast mn stereo setup een samsung soundbar met draadloze subw en draadloze achterspeakers geplaatst. Ben er in ieder geval tevreden over. Heb zo goed stereo geluid en mis bij films voor mijn gevoel niet veel. Suc6 met je "downgrade" naar stereo!

joep

Denk dat ik zo'n 8 jaar geleden van een Marantz SR-14 ben overgestapt naar een PM-11s1.
Nooit spijt van gehad!

xander32

#4
Ik kwam van 't stereo, ging mee in de ht hype, met als gevolg een huiskamer vol speakers en apparatuur. Daar heb ik overigens een paar jaar volop van genoten (concert registraties op dvd/bd en ieder weekend wel een paar films), maar was daar opeens ook mee klaar, begon het goede stereo te missen.

In eerste instantie kwam er weer een cdp en niet veel later een stereoversterker met ht pass thru. Vanaf dat moment duurde het maar even voordat m'n meerkanaals spul te koop stond. Voor de opbrengst heb ik een paar leuke speakers gekocht (Usher BE 718) en sindsdien geniet ik weer volop in stereo. De ht set heb ik geen moment meer gemist.

Is het er eenvoudiger op geworden; zeker niet, met de komst van streamen. Maar ook daarin wil ik niet meer terug naar (enkel) een cdp.

Een voordeel van 'slechts' stereo is iig. dat men voor hetzelfde budget, er een meer hoogwaardige keten kan neerzetten (2 i.p.v. minimaal 5 speakers en een subwoofer, scheelt nogal).

Frits Denon

En was het ook een overgang die je echt merkte?

Bij ons beiden genieten we meer en meer van muziek. Vooral sinds de Hepta's er zijn. Het verschil tussen een analoge FM tuner en de in mijn ogen magere kwaliteit van internetradio hoor ik niet en onze Smart TV biedt meer mogelijkheden dan wij nu gebruiken. Muziek vanaf de nas via de TV is makkelijker te vinden en te bedienen dan via de SR, als het al werkt. Zone 2 vind ik lastiger in gebruik dan gewoon de B speakers aanzetten. Regelmatig omschakelen om het geluidsniveau op main en zone 2 te bedienen.

Heb ook de nieuwste Raspberry gekocht met Kodi, op advies van mijn zoon, met een app op de Iphone. Ook hier weer erg ingewikkeld voor mij om het te gebruiken.

Ik ben wel erg benieuwd naar enerzijds de geluidsverbetering en anderzijds het gemis van center en rear speakers bij het kijken naar een film. Want eerlijk is eerlijk als het draait dan klinkt het wel goed.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Overgang; op een gegeven moment bemerkte ik, dat ik nog enkel cd's draaide. Daarna stond het ht-gedeelte al snel te koop.

Zep

"Less is more".....is wat mij betreft zeker van toepassing in het audio gebeuren, maar ook wat betreft de 1001 mogelijkheden van veel apparaten tegenwoordig  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Marvin

Er staat al jaren een 9200 met een htpc in huis. Zie het nut van terug gaan naar stereo niet. Alles werkt zonder problemen. Paar klikjes op de IPad en er speelt een film in welk geluidsformaat dan dan ook. Paar klikjes verder en er draait muziek in welk bestandsformaat of geluidsformaat dan ook. Ik begrijp al die argumenten nooit zo goed. Bij m'n vriendin een 'ouwe' Sony receiver met een dikke laptop eraan. Zelfde verhaal.

Frits Denon

Ik heb het gevoel dat ik met een SR de zaak gewoon niet goed onder controle cq ingesteld heb, omdat het eigenlijk een processor gestuurd apparaat is die zelf zaken in en uitschakeld afhankelijk van wat je kiest. E.a. wordt dan zeer afhankelijk van nogal wat instellingen die je dan wel of niet goed staan hebt.

Met een stereo systeem heb je dat niet, is recht toe recht aan. Klinkt het daarom beter voor muziek?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Brutus

Ben in 2009 van het SR/HT gebeuren afgestapt, net als jij zegt had ik nooit het idee dat de instellingen goed stonden maar ik kreeg ze ook nooit goed. Begon daar stevig van te balen!

Nadat de HT hype eraf was begon ik het stereo geluid te missen van de Yamaha set die ik ooit daarvoor had gehad.
De hele handel ingeruild voor een nieuwe stereo set. Voor de tv/films een soundbar gekocht en mijn bestaande sub erop aangesloten en klaar.

Vanaf die tijd film en muziek gescheiden.........beste wat ik ooit op dit gebied gedaan heb  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ik lees voornamelijk onkunde van de gebruiker. En dat is best logisch hoor, het is niet voor iedereen zo simpel. Ik verdedig ook het surround gebeuren niet, doet me vrijwel niets waar een ander z'n voorkeur ligt.

DansaN

Citaat van: marvin op oktober 03, 2016, 08:07:52
Ik lees voornamelijk onkunde van de gebruiker. En dat is best logisch hoor, het is niet voor iedereen zo simpel. Ik verdedig ook het surround gebeuren niet, doet me vrijwel niets waar een ander z'n voorkeur ligt.
Zo kun je het interpreteren.

Ik lees vooral behoefte aan gebruiksgemak en geen behoefte aan een overdaad aan instellingen.
Op dit moment ben ik een tevreden HT gebruiker, maar ik vermoed dat ik op enig moment ook terug ga naar stereo.

TurboMarco

#13
Ik ben in de woonkamer van stereo naar multichannel gegaan en weer terug ,de reden daarvoor was dat ik toen steeds met een slechte match had met mijn center speaker(s) ,deze kreeg ik ondanks de vele instelmogelijkheden niet goed met de rest van mijn luidsprekers ,daarom ging ik terug naar stereo .
Een jaar of wat later kocht ik voor de ruimte op zolder een JM lab center ,deze verbaasde mij zo dat ik besloot om in de woonkamer weer een ht bak naast de stereo te zetten ,tot ik op een gegeven moment meer naar de multichannel luisterde dan de stereo vanwege het vollere geluid heb ik besloten om bij de multichannel te blijven .

Natuurlijk zijn er naar mijn mening ook hele slechte multichannel opnames ,deze beluister ik dan ook enkel in stereo .
In het geval van stereo weergave gebruik ik geen dsp van de versterker ,uiteraard wel die van de Behringer  :yes: ,deze is namelijk een heel stuk ruimer in de mogelijkheden .
De luidsprekers zijn op de rears na allemaal van het zelfde merk en serie met dezelfde klank signatuur , naar mijn idee een voorwaarde om tot een uitstekend match te komen .De rears ga ik ook nog eens bouwen met Beyma drivers ,eerst maar eens zien of ik nog een paartje CX 8 drivers kan vinden  :yes:

Wel denk ik er aan om op zolder weer terug te gaan naar stereo ,maar dan laat ik de Marantz eindbak die ik nog heb staan eerst een servicebeurt geven ,een leuke voorversterker met een dac is immers zo gevonden .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Terug lezend klinkt 'onkunde' wat hard. Zo is dat niet bedoeld.