De cat-kabel mythe

Gestart door TurboMarco, september 25, 2016, 21:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron_Marantz

Citaat van: sjoek op november 28, 2016, 18:03:23
Er ook al eens aan gedacht om wat minder switches te gebruiken? Of is dit echt niet mogelijk?

Minder switches... dat wordt lastig. Ik heb ze beiden wel nodig. In de woonkamer sowieso omdat vanuit daar meerdere cat5e's gaan richting NA11, SR7007, UD5007 en LCD tv.

Voor een goede test kan ik ook kijken of mijn NA11 het beter doet als mijn NAS rechtstreeks op de NA11 gekoppeld is. Dan weet ik of ik moet kijken naar de huidige netwerksetup.
Marantz | B&W

xander32

Zo het probleem niet eerder in de modem/router zitten? Ik kan mij niet voorstellen dat jouw cat kabels debet zijn aan de drop outs. Of deze moeten beschadigd zijn, maar wanneer deze intact zijn, voldoen ze in ruime mate inzake hun capaciteit. Enkel diens afscherming zou een issue kunnen zijn?

Citaat van: Ron_Marantz op november 28, 2016, 14:09:36
Interessant artikel.

Ik was reeds bezig om te kijken om mijn hoeveelheden Belkin CAT5e kabels te vervangen, want ik heb teveel last van drop outs. Heel lang gaat het goed, maar op een gegeven moment hoor je mijn NA11 niet meer, heb ik last van vertragingen of paar seconden geen geluid...

Ik heb een Synology 1513+ NAS vanaf daar gaat er een kabel naar mijn router (Apple AirPort Extreme, laatste generatie). Vanaf de Extreme loopt er een kabel naar een Netgear switch, vervolgens vanaf deze switch gaat er een kabel via de loze leiding naar de woonkamer. Hier zit wederom een unmanaged Netgear switch en vanaf deze loopt er een kabel naar de NA11.

Zou er merkbaar verbetering zijn als ik S/FTP kabels zou gaan gebruiken? En dan met name op de plekken waar ik makkelijk bij de kabels kan, dus liefst geen nieuw kabel trekken door de leiding.

sjoek

Citaat van: Ron_Marantz op december 01, 2016, 23:35:03
Minder switches... dat wordt lastig. Ik heb ze beiden wel nodig. In de woonkamer sowieso omdat vanuit daar meerdere cat5e's gaan richting NA11, SR7007, UD5007 en LCD tv.

Voor een goede test kan ik ook kijken of mijn NA11 het beter doet als mijn NAS rechtstreeks op de NA11 gekoppeld is. Dan weet ik of ik moet kijken naar de huidige netwerksetup.

Valt altijd te proberen natuurlijk... en anders mischien 1 draad vanaf modem speciaal voor de na11 als het wel lukt en de rest werkt goed.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

jowa

Check ook de connectors van je kabels. Als deze er zelf zijn opgezet, kan het zijn dat er één niet goed is vast gezet met de krimptang.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marantzer

Citaat van: Ron_Marantz op december 01, 2016, 23:35:03
Minder switches... dat wordt lastig. Ik heb ze beiden wel nodig. In de woonkamer sowieso omdat vanuit daar meerdere cat5e's gaan richting NA11, SR7007, UD5007 en LCD tv.

Voor een goede test kan ik ook kijken of mijn NA11 het beter doet als mijn NAS rechtstreeks op de NA11 gekoppeld is. Dan weet ik of ik moet kijken naar de huidige netwerksetup.
Heb je de laatste firmware update voor de NAS ?
Trouwens, heeft de NA11 geen buffer? Dus als je de netwerkkabel lostrekt, heb je dan direct geen muziek meer? Als de NA11 even doorspeelt, dan zou ik het probleem zoeken in de NAS, niet in de netwerkkabels.
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Brutus

Ik had in de tijd dat ik met de zelf bouw RPI speelde vanaf de NAS - naar de router - naar de RPI, ook wel eens drop outs. Heb afgelopen zomer de RPI vervangen door een Node 2 en geen drop outs meer. Mijn kabel van de NAS naar de router is 15 mtr. cat 5e.

Bij mij zat het in de speler, nu zeg ik zeker niet dat het bij jou in de speler zit maar een kabel van de router rechtstreeks naar de NA11 zou geen kwaad kunnen.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Rob46

De set komt, na de verbouwing, straks in een andere opstelling te staan. De afstand vanuit de muur naar de router is straks ongeveer 5 meter. Advies welke kabel hier het meest geschikt voor is?

DansaN

Citaat van: Rob46 op december 26, 2016, 22:26:18
De set komt, na de verbouwing, straks in een andere opstelling te staan. De afstand vanuit de muur naar de router is straks ongeveer 5 meter. Advies welke kabel hier het meest geschikt voor is?
Een netwerkkabel?

;-)

Rob46

Ja, ja...... :wink: Maar is hier ook nog onderscheid in kwaliteit te vinden?


TurboMarco

Hmmm...31 pagina's ,ik heb ze niet allemaal gelezen behalve onderstaande regels heb ik de rest maar even gelaten voor wat het was .
CiteerHeb je "dubbel blind" getest?

en ,

CiteerTuurlijk niet.

Vooral deze is leuk :
Citeer"Garmtz hoorde iedere keer het verschil duidelijk en probeerde ons (Riwi en ik) zo goed mogelijk te begeleiden om het verschil ook te horen." :D


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

sjoek

Citaat van: TurboMarco op december 27, 2016, 12:12:54
Hmmm...31 pagina's ,ik heb ze niet allemaal gelezen behalve onderstaande regels heb ik de rest maar even gelaten voor wat het was .
en ,

Vooral deze is leuk :

:schater:

Citaat van: Rob46 op december 27, 2016, 08:51:20
Ja, ja...... :wink: Maar is hier ook nog onderscheid in kwaliteit te vinden?

Ik zou net als bij alle kabels gewoon voor een degelijke kabel gaan. En als je graag veel geld er aan uitgeeft koop je een audiofiele netwerkkabel. Wil je zo goedkoop mogelijk action heeft zeer degelijke kabel van 10 meter, welke ik zelf heel vaak gebruik als tijdelijke kabel om grote hoeveelheden data over te sturen van nas naar pc of laptop werkt altijd vlekkeloos.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Luisteraar

Citaat van: xander32 op december 27, 2016, 10:32:07
http://www.stereoforum.nl/index.php/topic,231.0.html?PHPSESSID=nijhkin6pfm541ckk7rl1apcp6

:yes: :no: :roll:

Toch overtuigd van de (positieve) verschillen door cat-kabels?

Citaat van HTForum topic Xander32:
... het geluidsbeeld is ook duidelijk gewijzigd; deze komt nu ook veel meer voorbij de ls., zelfs in dien mate dat ik gisteren meende dat ik naar Q-sound effecten zat te luisteren, maar daar was geen sprake van. Wederom positief verrast over hetgeen deze cat kabel doet in mijn set.


Quote from: Xander32 on December 11, 2016, 11:12:52
Een meer vloeiend geluid/een rustiger geluid, een scherper geluidsbeeld en ietwat meer klankkleur geeft de Vodka t.o.v. de Cinnamon, d.w.z. zo ervaar ik het. En deze subtiele veranderingen waren direct en relatief duidelijk waarneembaar door mij. Maar m'n gehoor is op dit moment verre van optimaal; over een tijdje (kerstvakantie) nog maar weer eens terug naar de Cinnamon om te vergelijken.

« Last Edit: December 16, 2016, 17:36:45 by Xander32 »

xander32

Schijnbaar kan u prima quoten, n.b. vanaf een ander forum, nu nog een beetje inspannen betreft het lezen en u bent waar u wezen moet :yes:. Echter had u er niet helemaal voor vanaf een ander forum hoeven te komen en ook nog eens zo ver in de tijd terug hoeven te zoeken;

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3544.msg291866.html#msg291866

:-)

Citaat van: Luisteraar op oktober 25, 2017, 14:30:55
Toch overtuigd van de (positieve) verschillen door cat-kabels?

Citaat van HTForum topic Xander32:
... het geluidsbeeld is ook duidelijk gewijzigd; deze komt nu ook veel meer voorbij de ls., zelfs in dien mate dat ik gisteren meende dat ik naar Q-sound effecten zat te luisteren, maar daar was geen sprake van. Wederom positief verrast over hetgeen deze cat kabel doet in mijn set.


Quote from: Xander32 on December 11, 2016, 11:12:52
Een meer vloeiend geluid/een rustiger geluid, een scherper geluidsbeeld en ietwat meer klankkleur geeft de Vodka t.o.v. de Cinnamon, d.w.z. zo ervaar ik het. En deze subtiele veranderingen waren direct en relatief duidelijk waarneembaar door mij. Maar m'n gehoor is op dit moment verre van optimaal; over een tijdje (kerstvakantie) nog maar weer eens terug naar de Cinnamon om te vergelijken.

« Last Edit: December 16, 2016, 17:36:45 by Xander32 »

Luisteraar

#29
Citaat van: xander32 op oktober 25, 2017, 15:11:54
Schijnbaar kan u prima quoten, n.b. vanaf een ander forum, nu nog een beetje inspannen betreft het lezen en u bent waar u wezen moet :yes:. Echter had u er niet helemaal voor vanaf een ander forum hoeven te komen en ook nog eens zo ver in de tijd terug hoeven te zoeken;

https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,3544.msg291866.html#msg291866

:-)
Dank voor het compliment en de tip :-)
Door diverse fora heen gezocht naar de ervaringen met en inzichten in de cat-kabels