De cat-kabel mythe

Gestart door TurboMarco, september 25, 2016, 21:50:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

http://www.alpha-audio.nl/2011/12/de-cat-kabel-mythe/

CiteerEn als u toch last hebt van tikken of drop-outs: een volledig afgeschermde kabel koopt u voor 1 euro per meter.
Gelukkig maar  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Een artikel uit 2011, de tijd heeft niet stil gestaan, de huidige generatie catkabels zijn van een geheel andere orde. Vooral de high end varianten  :yes:.



:angel:

sjoek

Leuk verhaaltje. Met de kabels zit het inderdaad wel goed meestal. Mocht je graag iets "audiofiels" willen doen in je netwerk zou ik eerder op zoek gaan naar een gaming router bv zodat je zelf alles perfect kan aanpassen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

TurboMarco

Ik maak gebruik van Asus gamefirst 3 ,ik speel namelijk vrij vaak op Amerikaanse servers met een ping van 140 ms ,maar no lagg at all  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

jowa

Ik heb zelf thuis m'n netwerk vereenvoudigd.
Dikke Asus router er tussen uit en een managed Netgear switch rechstreeks aangesloten op m'n Fritz!box. Op die laatste wifi weer aangezet.
Ik haal nu eindelijk de geleverde snelheid ri internet van 500 Mb.
Netwerk zelf is Cat6 bekabeld en voldoet prima voor thuis gebruik.

Het klopt dat er betere bekabeling is, maar die is voor in server ruimtes en daar gelden dan ook nog restricties voor qua lengte vanwege de snelheden (40-100 Gb). Die zijn een beetje overdone voor thuisgebruik.

Koop gewoon goede Cat6 bekabeling voor in de buizen, kost je de kop niet.
Mocht er veel storing zijn ga dan voor s/utp of stp. Neem mooie niet te dure stekkers en knijp ze er zelf op met een goede metalen krimptang.

De ethernetbekabeling bij mij thuis is gewoon van de Gamma/Karwei/Praxis/vul maar in.




Sent from my iPhone using Tapatalk

polleke_cgc

#5
Citaat van: xander32 op september 25, 2016, 22:22:17
Een artikel uit 2011, de tijd heeft niet stil gestaan, de huidige generatie catkabels zijn van een geheel andere orde. Vooral de high end varianten  :yes:.



:angel:

De meeste netwerken (ook in bedrijven) zijn ook vandaag nog altijd 1 Gb netwerken. Daar volstaat een cat 5E kabel en zolang dat ding aan de norm voldoet, speelt de prijs van die dingen geen rol. De kans dat er zelfs met de gewone niet afgeschermde netwerkkabel problemen zijn, is heel klein, zeker als het voor thuisgebruik is.
"High end" varianten heb je gewoon nergens voor nodig.

Hier is alles bedraad aangesloten, behalve natuurlijk de smartphones en tabletten, met standaard CAT 5E kabel en dat werkt perfect aan de te verwachten snelheid. De router is de gewone gratis versie geleverd door de internetprovider, met boven een ethernet/wifi bridge omdat de Apple dingen blijkbaar een sterker Wifi signaal nodig hebben dan Android prul...

Brutus

Vriend van me is ICT'er en werkt voornamelijk in de grote serverruimtes bij bedrijven. Toen ik hem ooit het verhaal vertelde van audiofiele netwerkkabels, zeek hij bijna in zijn broek van het lachen. Tja, we willen zo graag "altijd maar weer beter" in audioland, het ergste is dat hele volkstammen het geloven en zo houden de business in stand.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Ron_Marantz

Interessant artikel.

Ik was reeds bezig om te kijken om mijn hoeveelheden Belkin CAT5e kabels te vervangen, want ik heb teveel last van drop outs. Heel lang gaat het goed, maar op een gegeven moment hoor je mijn NA11 niet meer, heb ik last van vertragingen of paar seconden geen geluid...

Ik heb een Synology 1513+ NAS vanaf daar gaat er een kabel naar mijn router (Apple AirPort Extreme, laatste generatie). Vanaf de Extreme loopt er een kabel naar een Netgear switch, vervolgens vanaf deze switch gaat er een kabel via de loze leiding naar de woonkamer. Hier zit wederom een unmanaged Netgear switch en vanaf deze loopt er een kabel naar de NA11.

Zou er merkbaar verbetering zijn als ik S/FTP kabels zou gaan gebruiken? En dan met name op de plekken waar ik makkelijk bij de kabels kan, dus liefst geen nieuw kabel trekken door de leiding.
Marantz | B&W

TurboMarco

Heb je al een speedtest gedaan ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Ron_Marantz

#9
Citaat van: TurboMarco op november 28, 2016, 14:53:19
Heb je al een speedtest gedaan ?

Ja check: http://beta.speedtest.net/result/5833973769

Aan mijn snelheid zal het niet liggen, heb het snelste kabelinternet abonnement bij Ziggo.
Marantz | B&W

sjoek

Er ook al eens aan gedacht om wat minder switches te gebruiken? Of is dit echt niet mogelijk?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

TurboMarco

Als die speedtest meting vanaf betreffende switch gedaan is lijkt mij niet dat daar het probleem ligt ,natuurlijk is een enkele meting niet altijd even betrouwbaar maar ik vermoed dat Ron deze wel vaker uitgevoerd heeft .

Zou het niet aan de nas of de na11 liggen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Crooijmaster

Bij de CAT & USB kabel discussie gaat het er eigenlijk niet om dat deze kabels bit-perfect moet zijn. Dat is namelijk vrijwel iedere kabel (mits je je UTP niet met kroonsteentjes aan elkaar hebt geknoopt).

Echter, mocht je een slechtere kabel hebben dan ontstaan er drop-outs en is de kabel op je PC wellicht bitperfect maar niet in een tijdkritische audio omgeving.
Een bestand kopieeropdracht merkt daar niets van omdat de drop opgemerkt wordt en het pakket vervolgens opnieuw wordt aangevraagd en verzonden. (De overall bandbreedte is dan iets lager geweest.)
Een tijdkritische bezigheid als muziek heeft daar echter niets aan. Bot gezegd heb je er niks aan als de trompet na de rest van de harmonie alsnog komt blazen.

Als je een tijdkritische bit-perfect kabel hebt dan vervoert de kabel meer nog nog dan enkel het ethernet of USB protocol. Het mooie van deze digitale oplossingen is dat een mooi geschreven 1 of nul net zo goed zijn als een slecht geschreven 1 of 0. Echter een electrisch vervuilde kabel die wel bitperfect is maar desondanks continu slecht geschreven bits transporteert kan RF storing mee je DAC in nemen.

De meeste PC's zijn vaak een bron van RF. Zet je PC en  pc speakers aan en je kunt bij wijze van spreken horen wat de CPU aan het doen is.

Bij Marantz hebben ze dat bij de USB aansluiting van de NA11S1 opgelost door deze galvanisch te scheiden van de rest van het apparaat. Deze laat dus alleen de bits binnen en laat andere RF storing buiten (ik dacht dat dat ook zo is bij de SA11S3 usb poort).

Tot zover de (mijn) theorie. Ik geloof meteen dat er mensen zijn die baat hebben bij een betere bekabeling maar in andere gevallen (zoals bij mezelf) ben ik wat sceptisch.
Mac Mini & Audirvana Plus, USB, DAC NA11S1, interlinks: vdH-the Bay,  versterker PM14S1,  ls.kabel Furutech FS-Alpha, speakers Teufel Definion 5

Maus

Citaat van: Ron_Marantz op november 28, 2016, 14:09:36
Interessant artikel.

Ik was reeds bezig om te kijken om mijn hoeveelheden Belkin CAT5e kabels te vervangen, want ik heb teveel last van drop outs. Heel lang gaat het goed, maar op een gegeven moment hoor je mijn NA11 niet meer, heb ik last van vertragingen of paar seconden geen geluid...

Ik heb een Synology 1513+ NAS vanaf daar gaat er een kabel naar mijn router (Apple AirPort Extreme, laatste generatie). Vanaf de Extreme loopt er een kabel naar een Netgear switch, vervolgens vanaf deze switch gaat er een kabel via de loze leiding naar de woonkamer. Hier zit wederom een unmanaged Netgear switch en vanaf deze loopt er een kabel naar de NA11.

Zou er merkbaar verbetering zijn als ik S/FTP kabels zou gaan gebruiken? En dan met name op de plekken waar ik makkelijk bij de kabels kan, dus liefst geen nieuw kabel trekken door de leiding.

Word er niet een apparaatje te warm? Hier viel het netwerk telkens weg na een aantal minuten met 2 laptops op Youtube. Telkens weer bij veel datagebruik was ineens de verbinding weg met buitenaf. Wifi was nog wel aanwezig.

Ik begin altijd bij de dingen die je niet verwacht, gewoon een fannetje op de router en modemding, nooit geen last meer.

sjoek

Citaat van: Crooijmaster op november 29, 2016, 18:31:22
Bij de CAT & USB kabel discussie gaat het er eigenlijk niet om dat deze kabels bit-perfect moet zijn. Dat is namelijk vrijwel iedere kabel (mits je je UTP niet met kroonsteentjes aan elkaar hebt geknoopt).

Echter, mocht je een slechtere kabel hebben dan ontstaan er drop-outs en is de kabel op je PC wellicht bitperfect maar niet in een tijdkritische audio omgeving.
Een bestand kopieeropdracht merkt daar niets van omdat de drop opgemerkt wordt en het pakket vervolgens opnieuw wordt aangevraagd en verzonden. (De overall bandbreedte is dan iets lager geweest.)
Een tijdkritische bezigheid als muziek heeft daar echter niets aan. Bot gezegd heb je er niks aan als de trompet na de rest van de harmonie alsnog komt blazen.

Als je een tijdkritische bit-perfect kabel hebt dan vervoert de kabel meer nog nog dan enkel het ethernet of USB protocol. Het mooie van deze digitale oplossingen is dat een mooi geschreven 1 of nul net zo goed zijn als een slecht geschreven 1 of 0. Echter een electrisch vervuilde kabel die wel bitperfect is maar desondanks continu slecht geschreven bits transporteert kan RF storing mee je DAC in nemen.

De meeste PC's zijn vaak een bron van RF. Zet je PC en  pc speakers aan en je kunt bij wijze van spreken horen wat de CPU aan het doen is.

Bij Marantz hebben ze dat bij de USB aansluiting van de NA11S1 opgelost door deze galvanisch te scheiden van de rest van het apparaat. Deze laat dus alleen de bits binnen en laat andere RF storing buiten (ik dacht dat dat ook zo is bij de SA11S3 usb poort).

Tot zover de (mijn) theorie. Ik geloof meteen dat er mensen zijn die baat hebben bij een betere bekabeling maar in andere gevallen (zoals bij mezelf) ben ik wat sceptisch.

Als het goed is buffered een apparaat daarom het af te spelen bestand dan ook. Zodat het pas afgespeeld word als het "compleet" binnen is wat afgespeeld moet worden..
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.