de beste muzikale aanschaf...

Gestart door mahansz, november 02, 2007, 23:07:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mahansz

een nieuw topic om eens goed te discussiëren...

vandaag lag er bij mij een leuk pakketje op de deurmat: 2 maal een xrcd, de ene was U2 -18 en de andere evanescence - open door. Beide zijn speciale japanse versies, dubbel cd's met een geheel andere tracklist dan de europese versies (vooral meer oude nummers). Voor degene die een xrcd niet kennen: het staat voor Extended Recording Compact Disc. Het is een speciale opname techniek, ontwikkeld door JVC. Het grote voordeel hierbij is dat het simpelweg kwalitatief hoogstaande recordings oplevert.

Eenmaal in mijn speler gegooid ging er voor mij weer een wereld open! Klinkt melodramatisch, maar om even een vergelijk te geven: liever een cd-17 met een XRCD dan een cd-14 met een 'gewone' cd (en ik kan het weten :-D ).
De recording geeft een ontzettend mooi evenwichtig beeld weer, zeer veel detail en een erg mooie stage.
Hierbij vroeg ik mijzelf gelijk af: wat is nou de beste inverstering in je set? Je kan wel een vermogen uitgeven aan apparatuur, maar uiteindelijk bepaalt de recording/het medium de kwaliteit (of niet, da's de discussie  :wink:).
Iedereen die bijvoorbeeld de cd van Coldplay - a rush of blood to the head heeft, weet dat een belabberde opname best veel invloed heeft op je muziek (en zo zijn er nog wel veel meer opnames op te noemen).

Maar wat vinden jullie hier nu van? wat is wijsheid? een gewoon setje aanschaffen en alleen maar xrcd's, gold cd's of 24bit cd's kopen?

Kom maar door met de reacties! hello
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mahansz

Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

Paul

Ben zelf geen techneut maar denk persoonlijk dat je set de klank en dus ook het eindresultaat bepaald. Het is dus een combinatie van,
Dat xrcd's, gold cd's hier een verbetering in brengen zal best waar zijn maar volgens mij niet geheel bepalend zijn voor het eindresultaat.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maurice

Ik ga geen cd's kopen omdat die zo goed klinken op je set (tenzij ik het album sowieso al wilde hebben).

Mijn beste muzikale aanschaf waren de enkele liters benzine die het mij kostte om een Siltech interlink op te halen.
Of toch die stapel lp's die ik voor een habbekrats heb gekocht waardoor ik nieuwe muziek leerde kennen (alleen doet mijn platenspeler het nog steeds niet).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mahansz

#4
Citaat van: Maurice op november 03, 2007, 00:25:37
Ik ga geen cd's kopen omdat die zo goed klinken op je set (tenzij ik het album sowieso al wilde hebben).

Mijn beste muzikale aanschaf waren de enkele liters benzine die het mij kostte om een Siltech interlink op te halen.
Of toch die stapel lp's die ik voor een habbekrats heb gekocht waardoor ik nieuwe muziek leerde kennen (alleen doet mijn platenspeler het nog steeds niet).

dat ben ik met je eens, maar je kan tegenwoordig best veel titels kopen. Laten we ervanuit gaan dat de gewenste titel ook beschikbaar is op bijv. xrcd/sacd/noem maar wat, ga je dan die €10 extra betalen voor betere kwaliteit?

'k ben nu wat aan het experimenteren met bekabeling, maar de meeste winst heb ik uit deze cd gehaald........dan ga je je toch afvragen! Niet dat ik nu mijn hele cd-collectie in subtropische vorm terug wil hebben, maar 'k vind het wel interessant :-)
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

mars

hoi

ik irriteer me tegenwoordig steeds meer aan slechte opnamens( of ik wordt een ouwe azijn pisser , dat kan ook :roll:
Als ik toevallig een slechte opname heb gekocht dan draai ik deze niet zo snel meer , of ik koop de zelfde cd als ik deze met een betere opname kan krijgen . Hahahah en dan geef ik de slechtste aan mijn buurvrouw , zij blij en ze hoort dat soort dingen toch niet

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Hanske

Citaat van: Paul op november 03, 2007, 00:07:33
Ben zelf geen techneut maar denk persoonlijk dat je set de klank en dus ook het eindresultaat bepaald. Het is dus een combinatie van,
Dat xrcd's, gold cd's hier een verbetering in brengen zal best waar zijn maar volgens mij niet geheel bepalend zijn voor het eindresultaat.


Mee eens. Ik denk dat de meeste van ons die hier komen een combi van de twee zoeken: waarom een dure set hebben en beroerde software of andersom.

Ik kocht laatst een cd die zelfs geen "compact disc" logo droeg en dat was dus de eerste en laatste keer, wat een bagger kwaliteit zeg!
En dan vind de muziek industrie het vreemd dat mensen mp3's gaan jatten ipv hun albums kopen.

Dit was het album van Nelly Furtado-Loose en ik heb geen idee wat ze ermee hebben uitgespookt om het zo beroerd te laten klinken en al helemaal geen zin om het uit te zoeken maar ik koop daar dus niks meer van.

De consument bepaald (als we het goed doen) nog steeds de markt!

Ontopic: beste aankoop van de laatste tijd is Leonard Cohen op LP

Hanske

oh voor goede software:

http://www.highfidelitydiscs.nl

ik heb hier zelf geen belang bij, ik koop er zelf vaak


Maurice

Citaat van: Hanske op november 03, 2007, 09:40:54
oh voor goede software:

http://www.highfidelitydiscs.nl

ik heb hier zelf geen belang bij, ik koop er zelf vaak


Voor goede software die gunstig geprijst is: http://www.kroese-online.nl/home/
Ik koop er eigenlijk altijd in de winkel zelf. Maar geen verzendkosten en alles is te bestellen, ook die ene zeldzame uitgave uit Japan.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Citaat van: Maurice op november 03, 2007, 10:44:04
Voor goede software die gunstig geprijst is: http://www.kroese-online.nl/home/
Ik koop er eigenlijk altijd in de winkel zelf. Maar geen verzendkosten en alles is te bestellen, ook die ene zeldzame uitgave uit Japan.

Je betaalt geen verzendkosten als het totaalbedrag boven de 25 euro komt, en je hebt het meestal binnen 2 dagen in huis.
Voor vinyl betaal je altijd verzendkosten.
Mocht het langer duren dan staat het op de site vermeld.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HiFi gek

Ik deel ook deze ervaring , hoofdzakelijk wordt er alleen heel veel aandacht aan de opname kwalietijd besteed door de bekende High End labels zoals o.a. ( Stockfish records , Linn records , Groove note )    enzovoord  .
De meeste zullen deze labels wel kennen en er enkele van bezitten .

Alleen moet je wel van de muziek houden die ze uitbrengen want dat is meestal klassiek of jazz , populair of pop brengen high end labels helaas niet uit .
Normale labels klinken vaak zo plat als een dubbeltje zonder diepte , breedte en hoogte in de opname .

En hoe beter de kwaliteit van uw stereo installatie des te beter is het verschil in de opname kwaliteit te horen , op mijn apparatuur is het verschil erg groot .
Je  moet maar zo denken , waarom peperdure apparatuur kopen en er klote labels op draaien .
Uw apparatuur staat dan ver ondermaats te presteren en zal niet kunnen laten horen wat deze werkelijk in huis heeft , dus heeft heel die investering van 20.000 euro geen enkele zin gehad en kon je net zo goed een setje van 3000 euro kopen , want die zal het dan niet veel slechter doen dan de dure set .
Maar met de juiste opnames wordt het een heel ander verhaal .
Ik hou vooral van SACD opnames .

Als er mensen zijn die graag willen weten wat de betere labels zijn dan kan ik er enkele tientallen opnoemen want ik heb me hier in verdiept , het betreft dan wel het genre : Jazz / Singer songwriter / gitaar / Iers .

Groeten  EDWIN

WYWH

Ik zweer bij XRCD's!!!
Heb een aantal licentievrije jaren 50 opnamen van oa. Sibelius' 2de, Dvorak's 9de en Beethoven's 3de uit de jaren vijftig op xrcd gezet. Je valt van je stoel als je het voor het eerst hoort. Erg fijn ook dat ze niet aan de ruisniveau's hebben lopen pielen!! Zo blijft iig het aanwezige microdetail bewaard.
Verder valt of staat een opname / pressing toch bij de gebruikte techniek en de skills van de sound engineer, en het beoogde publiek. Er zijn ook sacd's die van een slechte opname toch ook echt niks leuks en/of aanhoorbaars kunnen maken.
Een mooi voorbeeld van goede sound enginering: de Sony Classical SBM optekeningen van de Beethoven cyclus van Bruno Walter uit de eind 50-er jaren. Ongeëvenaard!!!