Kippenvel ...

Gestart door xander32, augustus 14, 2016, 06:47:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Frits Denon

Absoluut. Niet alleen dat, soms ook tranen. Muziek is emotie.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

#2
Citaat van: Frits op augustus 14, 2016, 07:30:36
Absoluut. Niet alleen dat, soms ook tranen. Muziek is emotie.

:gp:


... maar niet iedereen lukt het om op zo'n wijze in de muziek te komen, dat ze er ook daadwerkelijk door gegrepen worden. Doet de installatie er toe, wat is het aandeel van de techniek?

Rob46

#3
Interessant draadje!

Citaat: "De conclusie van het onderzoek is dat personen die helemaal op kunnen gaan in de muziek en écht actief luisteren een grotere kans hebben op kippenvel. Als je passief luistert of muziek vooral gebruikt als achtergrondgeluid zou het zomaar kunnen dat je het nooit zal ervaren".

Ik vind dit een belangrijk gegeven uit het artikel waarnaar Robert verwijst. Een voorbeeld uit de praktijk: Beroepshalve gebruik ik soms, met name in individuele sessies (Psychosociale begeleiding en behandeling) muziek. Vaak weet iemand zich wel een muziekstuk te herinneren welke bij een bijzondere gebeurtenis, en dan zit het hem met name in een combinatie, (ooit) indruk heeft gemaakt. Of; een specifiek nummer kan zelfs een zeer sterke invloed op een persoon hebben achtergelaten dat zelfs na jaren met het confronteren van 'dat nummer',  men weer terug in de tijd wordt gezet.

Maar ook in groepsverband kan muziek het één en ander losmaken. Vaak is het dan 'het verhaal' en de bijbehorende muziek wat dan gedeeld wordt. Sleutelprocessen zoals emotionele steun en verbinding zie je ontstaan en ontwikkelen. Echter is ook hier onder andere de groepssamenstelling van belang én in welke hoedanigheid de muziek ingezet wordt.

Mijn ervaring is dat het juiste moment ook erg belangrijk is om emotie op te kunnen roepen of te ervaren (welke overigens ook euforie zou kunnen zijn!). Externe factoren die zeker medebepalend kunnen zijn om dit te  bewerkstelligen zijn: alleen luisteren, hoe zit je op dat specifieke moment in je vel en dat bovendien de algehele gemoedstoestand mede bepalend is.

Beroepshalve laat ik de muziek niet via een behoorlijke installatie horen. Soms simpel gewoon via een laptop, en dan merk je dat het niet alleen maar om de kwaliteit gaat om het bekende kippenvelmoment(je) te krijgen, of in een bepaalde emotionele toestand te geraken. Het gaat dan met name om 'het moment'.......en dat werkt, echt!


TurboMarco

CiteerWant bij overmatige compressie is er geen dynamiek, en zonder dynamiek is er geen kippenvel.
Die laatste stelling van de heer Mijwaard had dus niet gehoeven want dat doet de onderzoek naar evolutie en sociale  psychologie teniet .Bovendien spreekt hij zichzelf tegen (iets wat bij veel hifi.nl columnisten voorkomt) 

CiteerDoet de installatie er toe, wat is het aandeel van de techniek?
Zonder de techniek is muziek niet reproduceerbaar .

Doordat je deze vraag stelt krijg ik wel de indruk dat je niet zo vaak kippenvel krijgt van muziek  :|

Ik krijg zelf met regelmaat kippenvel ,behalve wanneer ik aan het werk ben .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Het tegendeel is waar Marco; met regelmaat zijn daar kippenvelmomentjes of zelf ietwat waterige ogen.

En deze momenten zijn de afgelopen jaren toegenomen, mijn aanname;
dankzij mijn rust inzake de techniek die ik heb gevonden dan wel denkt te hebben gevonden 😎. Wat mij betreft doet de techniek er dus zeker toe (lees; diens weergavekwaliteit versus de mate waarin deze aansluit op de smaak van de luisteraar).


Dat ik die vraag stel(de), was juist om het verloop van dit draadje/de reply niet direct te kleuren  :wink:.



Citaat van: TurboMarco op augustus 14, 2016, 10:36:25
...
Doordat je deze vraag stelt krijg ik wel de indruk dat je niet zo vaak kippenvel krijgt van muziek  :|

Ik krijg zelf met regelmaat kippenvel ,behalve wanneer ik aan het werk ben .

Zep

Citaat van: Rob46 op augustus 14, 2016, 10:36:11
Mijn ervaring is dat het juiste moment ook erg belangrijk is om emotie op te kunnen roepen of te ervaren (welke overigens ook euforie zou kunnen zijn!). Externe factoren die zeker medebepalend kunnen zijn om dit te  bewerkstelligen zijn: alleen luisteren, hoe zit je op dat specifieke moment in je vel en dat bovendien de algehele gemoedstoestand mede bepalend is.

:gp:
"State of Mind" van het moment....zo zijn er veel dingen waar je kippenvel van kan krijgen, niet alleen muziek  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Paul

Mijn kippenvel moment vandaag en dan zie je maar dat audio niet duur hoeft te zijn is het album The Wall van Pink Floyd op een 2x 4watt buizenversterker in combi met een Philips CD104 vintage speler en een set B&W luidsprekers.

Wie het beter kan mag het zeggen.  :wink:



Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Rob46


Zep

Citaat van: Paul op augustus 14, 2016, 14:10:31
Wie het beter kan mag het zeggen.  :wink:

Mooi Paul  :-)

En dat is het gewoon he, als je het idee hebt dat het ergens anders niet beter kan....dan zit je gewoon goed  :yes:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

... een set, diens eigenaar, dat ene nummer en het moment. Meer is er niet nodig.

Enne, de aanschafprijs van een set zegt lang niet alles over de weergavekwaliteit en/of de mate waarin deze de luisteraar in de muziek weet te trekken.


Citaat van: Paul op augustus 14, 2016, 14:10:31
Mijn kippenvel moment vandaag en dan zie je maar dat audio niet duur hoeft te zijn is het album The Wall van Pink Floyd op een 2x 4watt buizenversterker in combi met een Philips CD104 vintage speler en een set B&W luidsprekers.

Wie het beter kan mag het zeggen.  :wink:





Paul

En dat is wat mij als nuchtere audioliefhebber verbaasd xander met respect voor een ieder hier met "zijn"  keuze en zijn te besteden bedrag.

Het kan ook low budget zijn, kom luisteren en verbaas of overtuig je naar het audio denken van een ander.


Citaat van: xander32 op augustus 14, 2016, 18:46:32
... een set, diens eigenaar, dat ene nummer en het moment. Meer is er niet nodig.

Enne, de aanschafprijs van een set zegt lang niet alles over de weergavekwaliteit en/of de mate waarin deze de luisteraar in de muziek weet te trekken.


Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Rob46

#12
Om van de muziek te kunnen genieten met wel of geen kippenvel momenten, heb je echt geen 'dure' set nodig! In de jaren 90 en begin jaren 2000 kwam ik nog wel eens bij Hans Pol van Pol Audio in Baarn (helaas bestaat Pol Audio sinds 2006 niet meer). Hans had in zijn winkel een echt museum gecreëerd. Een museum met audio componenten uit de jaren 60, 70 en 80. Van versterkers, platenspelers, luidsprekers, bandrecorders en noem maar op. Alles op audiogebied. Vaak heb ik samen met hem wel eens naar een set uit het verre verleden geluisterd, bijvoorbeeld vinyl. Naast de zeer moderne en vaak behoorlijk kostbare audiosets, gaf ook de nostalgie gewoon de nodige kippenvel momenten. Gewoon gaaf! Het moment, de juiste sfeer en de juiste muziek.....bingo!  :wink:

Zep

Soms heb ik ook kippenvel momenten.....van afschuw!  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Rob46

Naast de vele mooie (muziek) momenten, is dat ook de realiteit Zep ...... nopompom