marantz 2270 revisie

Gestart door HAL9000, oktober 31, 2007, 22:53:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik heb vandaag een marantz 2270 binnen. het is een 2200 receiver uit de begin jaren van superscope-marantz.
Je had eerst de 20 series en (niet populair), De eesrte 2200 serie is naar mijn mening een van de beste ooit gemaak. de 2205 en enkele uitzonderingen zijn al iets anders gemaakt, niet slecht maar, ook niet 100%
en de B versies heb ik wel wat nare dingen over te vertellen al.

De 2270 is het topmodel uit 1972-74 best oud al.

maar gebouwd als een tank.

De voeding kan 500watt aan vermogen leveren. best veel voor een 2x70watt minimum receiver. zo zie je ze tegenwoordig niet meer  :roll:   :roll:   :roll:   byebye 


De hoofd elko´s zijn 55v 9000uF.  9000uF is een beetje eigenwijze waarde. 10,000 is veel meer gebruikt.
Bij de A lijn van marantz word soms 8000MFD gebruik(MFD is hetzelfde als uF)
de 2x100watters van de A lijn hebben allemaal 20,000MFD 63VDCX2  :evil: )

Toen ik hem kreeg bleek het een krasloze machine te zijn. echt geen puntje te vinden!!.
En uiteraard de houte ombouwkast was ook Punt en punt gaaf. alsof het nog nooit is aangeraakt.

Ik heb in de voeding,pre,phonotrappen en stereo decoder nieuwe elko´s geplaatst. allemaal panasonic.
ik zag het paarse gevaarte zitten, en deze elna´s

oud

panasonics  :mrgreen:

Ik heb daar niet zo´n beste ervaringen mee. ALs die dingen een lichte peak spanning hebben gehad. Zakt een kanaal in. Het lijkt dan net of balans in goed staat. Heel vervelend!!!  nonono


De voeding is wat verouderd in bouw.

Er is gebruik gemaakt van To66 hoofdtransistor
en een To1 vlakker.
beetje oud maar mag ik een versterker ontwerpen komen allicht dit soort modellen erin. alhoewel T066 niet meer word gemaakt. To1 wel overigens..
Ik vind deze ook de beste klankeigenschappen hebben. Een transistor doet niet veel voor de klank maar, je hoort duidelijk als je nieuwe transistoren in een kanaal zet en oude in een ander.
Meestal is het vernieuwde kanaal Voller van klank, tevens klinkt dat ook krachtiger.

In deze eindversterker zitten To66 drivers, To1 predrivers en To3 eindtrappen.
Ouderwets, jawel maar het klinkt onweerstaanbaar. Een warm vol geluid met alle helderheid.

De stereo decoder bij deze machine (en de rest van de serie). Is discrete opgebouwd.
dat is heel vreemd want bij de tuners en receivers hiervoor werd er een stereo decorder ic´tje gebruikt
(meestal defect) . Deze FM doet het prima.. alleen vond ik hem wat langzaam worden. dus heb ik de elko´s daar ook verwijderd (16V10ufX15) paarse gevaarte overigens.... :|

hier is het eindresultaat.






Dit is trouwens het eenigste model waarbij Saul marantz nog wat te maken heeft gehad in het ontwerp.
Superscope had alles wel overgenomen maar, Saul deed hier en daar bog wel is wat modificeren.

De opvolger van de 2270 is de 2275. Deze heb ik ook al wat keren in mijn bezit gehad.

Dat is ook een aanzienlijk mooie machine.




welke heb ik liever.................... :roll:

2270... pompom  byebye

berichtjes zijn atijd leuk..... :-D
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

mischa

Damn, geen foto´s. Iemand een idee welke instelling er fout staat op mijn laptop? Op mijn pc zie ik wel foto´s.

Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

HAL9000

Kijk even als je flashplayer hebt van macromedia
firewall.
etc
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Ben1999

Hallo Hal9000, vanwaar de voorkeur voor de 2270?  Groetjes byebye

HAL9000

Citaat van: Ben1999 op juli 17, 2018, 15:08:31
Hallo Hal9000, vanwaar de voorkeur voor de 2270?  Groetjes byebye

Fm tuner is mooier gebouwd, daar zit  een losse discriminator in. Bij de jongere modellen is dat een langwerpig huisje met 2 spoelen die met elkaar verbonden zitten. Die willen soms rot worden en stereo-fm naar de knoppen helpen. Dan is de algehele bouw nét even wat beter, metalen constructie voor de display lampjes ipv broos  plastic. En ik vind de klank (is subjectief) van de 2270 mooier, vooral het stereo beeld is meer open. Kan komen dat er OPAMP in de voorversterker zitten van de 2275. Die doen de muziek weinig goeds.  shutup
maar Beide zijn erg leuk om te bezitten!  :yes:

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!