Volumeverschil gebalanceerd/ongebalanceerd

Gestart door Wytze, mei 05, 2016, 17:53:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wytze

Ik heb bij mijn PM11S1 / SA11S1 combinatie veel volumeverschil wanneer ik tussen balanced en CD schakel, is dit normaal cq. correct? Mijn interlinks zijn een set vdH 102 MK III, de XLR link is een set gemaakt met Tasket C128 microfoonkabel. Deze kreeg ik gratis bij mijn 2ehands aangeschafte PM11S1. Hoort de hogere spanning van een XLR-aansluiting niet gecompenseerd te worden en daardoor in volume gelijk te zijn aan de gewone ongebalanceerde verbinding?
Of is dit typisch een geval van de klok en de klepel?   :?
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

lo

Zou in principe geen verschil mogen maken. Het hogere voltage van de XLR aansluiting van de SA11 zou inderdaad gecompenseerd moeten worden. Welke kabel heeft het hoogste volume?
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Wytze

Bedankt voor je antwoord, Lo.
De XLR geeft een beduidend hoger volume. Ik verdenk de kabel, of zijn er meerdere PM11S1 gebruikers met de zelfde ervaring en hoort dit gewoon bij deze combinatie?
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

xander32

XLR (gebalanceerd) klinkt altijd harder :yes:. Volgens mij geeft deze zo'n +3Db.

Citaat van: Wytze op mei 05, 2016, 20:01:05
Bedankt voor je antwoord, Lo.
De XLR geeft een beduidend hoger volume. Ik verdenk de kabel, of zijn er meerdere PM11S1 gebruikers met de zelfde ervaring en hoort dit gewoon bij deze combinatie?

Wytze

Dat klopt wel ongeveer, Xander. Die +3dB is wel ongeveer de correctie die ik met de volumeregelaar maak.
Mooi zo, dat valt dan al weer mee.
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

Wytze

Dan rest alleen me verder te verdiepen in de materie van de XLR-schakeling, dan hoef ik hier niet van die domme vragen te stellen. :)
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

xander32

Daarvoor is er het forum, om elkander verder te helpen.

Citaat van: Wytze op mei 05, 2016, 20:26:18
Dan rest alleen me verder te verdiepen in de materie van de XLR-schakeling, dan hoef ik hier niet van die domme vragen te stellen. :)

Brutus

Tasker wordt gebruikt in het professionele circuit en uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit prima kabels zijn.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Wytze

Ok, thnx Brutus. Intussen heb ik toch de verleiding niet kunnen weerstaan en een set XED Reference XLR 40 aangeschaft op eBay.
Het komt uit een aangebroken verpakking, de helft van de oorspronkelijke prijs. Dan heb ik straks in ieder geval weer wat te vergelijken.
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

BrunoD

Citaat van: Wytze op mei 05, 2016, 20:26:18
Dan rest alleen me verder te verdiepen in de materie van de XLR-schakeling, dan hoef ik hier niet van die domme vragen te stellen. :)

Hiermee kan je misschien al wat verder: deeltje van het blokschema van de SA11S3. Je ziet duidelijk dat de XLR twee keer het signaal krijgt, een keertje in + en een keertje in - tov de GND. Dus dubbel signaal of +3dB.

Brutus

Citaat van: Wytze op mei 06, 2016, 18:19:29
Ok, thnx Brutus. Intussen heb ik toch de verleiding niet kunnen weerstaan en een set XED Reference XLR 40 aangeschaft op eBay.
Het komt uit een aangebroken verpakking, de helft van de oorspronkelijke prijs. Dan heb ik straks in ieder geval weer wat te vergelijken.

Laat even weten wat je bevinding is.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Wytze

#11
Citaat van: BrunoD op mei 06, 2016, 22:05:19
Hiermee kan je misschien al wat verder: deeltje van het blokschema van de SA11S3. Je ziet duidelijk dat de XLR twee keer het signaal krijgt, een keertje in + en een keertje in - tov de GND. Dus dubbel signaal of +3dB.

Mooi schema, duidelijk.

Op http://thehub.musiciansfriend.com/tech-tips/unbalanced-versus-balanced-i-o-and-how-to-work-with-them staat een leuke uitleg en bijbehorend schema. Beide signalen worden na transport wederom gedraaid en opgeteld en daardoor verdubbeld, waarbij de "noise" daardoor in tegenfase gezet wordt en tegen elkaar wegvalt. Het kwartje valt ook hier.
Wie nooit van gedachten is veranderd, heeft nooit iets geleerd.

xander32

Recent ben ook ik pas over gegaan naar xlr. Mijn set klinkt nu wederom een stukje beter, naar mijn smaak, maar of dat nou ten gunste van de aansluiting is of het Cardas geluid ? Ik denk veel meer dat laatste. Echter kan ik (en dat doe ik in de praktijk ook) nu duidelijk de potmeter verder opendraaien, zonder dat het onplezierig gaat worden. Daar is meer balans (tonaliteit), meer rust in het geluid gekomen met de Cardas xlr ic.