PM10, SA10 & HD-CD1

Gestart door xander32, mei 04, 2016, 20:35:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Geld zit er zeker in de werkende laag in NL we zijn immers het 17e meest welvarende land ter wereld geloof ik. Als je ziet waar 2 werkende hbo'rs mee thuiskomen elke maand. Dan nog niet vergeten de enorme berg overwaarde op de huizen waar categorie 55+ op zit in NL is er erg veel geld.

Maar audio is niet populair. in de '70 toen er veel ontwikkeling was en weinig alternatieven media was het een hot item. Maar vandaag de dag maakt alles geluid..

Het overgrote deel van de mensen zoekt ook geen high-end weergave. Net zoals mensen ook niet elke dag 'sterren' kwaliteit willen eten thuis. Beetje kwaliteit is dan vaak al voldoende.

Daarnaast is interieur design wel een hot item vandaag de dag. Elke woning moet er per definitie als een catalogus uitzien.. daar zie je geen grote speakers in terug...

Een soundbar, JBL docking met een beetje opgepomte bass voldoen voor de meeste mensen..

High-end is dus voor de fijnproever die ook nog de ruimte en budget moet hebben. Hele kleine markt dus. Wereldwijd goed genoeg om een handje merken levend te houden.

Vintage audio verzamelen is dan weer een ander ding..  8-)

thanatos

Citaat van: xander32 op juli 09, 2018, 06:38:03
... en dat is nog heel goed te begrijpen ook, als je hoort wat voor een kwaliteit je tegenwoordig aan audio uit een smartphone plus goede hoofdtelefoon haalt ...

Wat moet je met een lompe, ontsierende set in je huiskamer, waarmee je jouw omgeving dwingt om te luisteren naar jouw muziek  :roll:.



Hoofdtelefoons is dan weer wel een markt die het goed doet. Ook navenante producten willen wel. Voor hele redelijke bedragen heb je tegenwoordig Schiit DAC en hoofdtelefoon versterkers. Die worden wel heel goed verkocht. Compact en verschil is schokkend groot tov een iphone headsetje :-)

211

Citaat van: AkTeVox op mei 09, 2018, 20:23:11
Met de ervaring die wij opdeden in het vergelijk tussen C388 & PM11 klonk class D koeler en ondervonden we minder emotie/beleving in de muziek. Je werd er minder bij betrokken. Stage diepte en details waren minder aanwezig dan bij een AB versterking.

Een architectuur (a/b, A, D) is natuurlijk wat anders dan een implementatie daarvan.

Met andere woorden : Als je een enkel a/b, class-A of Class-D versterker hebt gehoord wil dat niet zeggen dat alle merken/types van een bepaalde ook goed, beter, slechter klinken. De ene a/b klinkt immers ook anders dan de andere...

Ik heb zelf 2 "Class-D" eindversterkers in huis, en een aantal commerciële varianten gehoord...

En elke keer als ik er naar luister gaat er iets niet goed tussen mijn oren :
- Is laag aanwezig ? Zeker,
- Is mid aanwezig? : Ook
- Hoog : jawel : Iets met een nagalm/ringetje/S-randje
- Resolutie? : jep
- Plaatsing ? : Staat los van de eindbak en is meer te vinden in het domein van de Bron & Luidsprekers & Akoestiek

Kortom : Alle ingrediënten zijn er, maar op één of andere manier wil het maar geen smakelijk gerecht worden..

Van wat ik gehoord heb van D kan ik nog steeds niet mee uit de voeten, maar ja : dat wil zeker niet zeggen dat D niet goed zou kunnen zijn....

Zolang je maar geniet....

pameijer

Citaat van: 211 op juli 09, 2018, 18:47:56
Een architectuur (a/b, A, D) is natuurlijk wat anders dan een implementatie daarvan.

Met andere woorden : Als je een enkel a/b, class-A of Class-D versterker hebt gehoord wil dat niet zeggen dat alle merken/types van een bepaalde ook goed, beter, slechter klinken. De ene a/b klinkt immers ook anders dan de andere...

Ik heb zelf 2 "Class-D" eindversterkers in huis, en een aantal commerciële varianten gehoord...

En elke keer als ik er naar luister gaat er iets niet goed tussen mijn oren :
- Is laag aanwezig ? Zeker,
- Is mid aanwezig? : Ook
- Hoog : jawel : Iets met een nagalm/ringetje/S-randje
- Resolutie? : jep
- Plaatsing ? : Staat los van de eindbak en is meer te vinden in het domein van de Bron & Luidsprekers & Akoestiek

Kortom : Alle ingrediënten zijn er, maar op één of andere manier wil het maar geen smakelijk gerecht worden..

Van wat ik gehoord heb van D kan ik nog steeds niet mee uit de voeten, maar ja : dat wil zeker niet zeggen dat D niet goed zou kunnen zijn....

Een mogelijke verklaring die je mss liever niet wil horen: je oren (beter: hersenen) zijn gewend geraakt aan een wat vervormde weergave, ook vaak aangeduid als "warm". Als je wat langer luistert naar een echt rechte versterking (en bij voorkeur ook "rechte" weergave van je speakers) went ook dat weer. Oftewel: onze hersenen kunnen ons van alles wijsmaken. Een witte muur met geel licht zien wij nog steeds als een witte muur, terwijl hij toch echt geel is met geel licht......
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32




... en toch zou ik er wel aan kunnen wennen  :roll:

sjoek

Citaat van: xander32 op juli 10, 2018, 06:40:02



... en toch zou ik er wel aan kunnen wennen  :roll:

Verkeerde kleur :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

renes59

Citaat van: xander32 op juli 10, 2018, 06:40:02



... en toch zou ik er wel aan kunnen wennen  :roll:
Niet voor € 8000. Wat zou de waarde van de onderdelen zijn?, ik denk dat de kast, het omhulsel het duurste onderdeel is.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.


renes59

Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

pameijer

Citaat van: renes59 op juli 10, 2018, 08:58:13
Niet voor € 8000. Wat zou de waarde van de onderdelen zijn?, ik denk dat de kast, het omhulsel het duurste onderdeel is.
Dat is exact de prijs die ik in 2012 voor mijn destijds 3 jaar oude auto heb betaald  :-o. Die Skoda Fabia combi doet het nu al 6 jaar probleemloos en brengt mij overal voor privé en werk, elke dag... Over waarde gesproken, niet te vergelijken met een versterker!
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

211

Citaat van: pameijer op juli 09, 2018, 19:21:44
Een mogelijke verklaring die je mss liever niet wil horen: je oren (beter: hersenen) zijn gewend geraakt aan een wat vervormde weergave, ook vaak aangeduid als "warm". Als je wat langer luistert naar een echt rechte versterking (en bij voorkeur ook "rechte" weergave van je speakers) went ook dat weer. Oftewel: onze hersenen kunnen ons van alles wijsmaken. Een witte muur met geel licht zien wij nog steeds als een witte muur, terwijl hij toch echt geel is met geel licht......

Haha, ik snap wat je wilt zeggen, en dat heb ik mijzelf ook afgevraagd of je niet gewend raakt aan een bepaalde sound wat vervolgens de referentie wordt.

Toch gaat dat voor mij niet op. Met enige regelmaat bezoek ik life (klassieke) concerten en ook hier geldt : Zalen verschillen in akoestiek, en waar je zit in de zaal heeft soms ook enorme invloed wat je allemaal hoort. Soms overheerst een deel van het orkest, of soms als je op het balkon zit wordt het één grote brij...

Maar goed of slecht, het blijft altijd muziek...! en dat is nu net wat ik mis bij de D'tjes die ik gehoord heb...
Zolang je maar geniet....

DansaN

Citaat van: xander32 op juli 10, 2018, 22:39:39



... in de Gold uitvoering dan maar  :roll:
Is wel behelpen in gold, hoor... :yes:

Marvin

Zal er een nier voor moeten verkopen op dit moment.

xander32

... na alle drank dat er door jouw nieren heen is gegaan, mag je blij zijn dat je er in het beste geval nog een afstandbediening mee kan financieren  :-P

Citaat van: marvin op juli 10, 2018, 23:11:37
Zal er een nier voor moeten verkopen op dit moment.