Ervaringen met HD-AMP1

Gestart door bolio, maart 31, 2016, 14:31:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

bolio

Momenteel speel ik met een stereo paar KEF XQ40 (voorloper van de R series) op een oude Marantz SR7300 surround versterker. De Marantz begint te verslijten en ik zou deze graag willen vervangen door een  goede stereo versterker die meer uit mijn speakers haalt. Tegenwoordig gebruik ik eigenlijk alleen digitale bronnen, met name Spotify, Internet radio, TV en game consoles. Het handigst zou dus zijn om een versterker met een aantal digitale ingangen te hebben.

De nieuwe Marantz HD-AMP1 lijkt me een geschikte kandidaat. Het is natuurlijk nog een nieuw apparaat maar de eerste reviews zijn erg lovend. Een alternatief zou een PM7005 zijn, of een PM8005 maar dan moet er ook een DAC bij. Voor mijn gevoel positioneert Marantz de HD-AMP1 boven tussen de PM8005 en premium series in. Ik heb ook al even gemailed met Marcel van H&C Hifi, zijn advies ging uit naar een PM8005 en NA6005.

Heeft iemand de HD-AMP1 al eens gehoord? Graag jullie mening en ervaringen!

Peter Kudelstaart

Helaas geen ervaring met dit model, maar een pm8005 heeft wel een bult meer vermogen. Welke voor jou beter is zal afhangen van welke luidsprekers je gebruikt en in wat voor ruimte je hem gebruikt. En op welke volumes je muziek luistert. Daarnaast zal het een afweging zijn welke bronnen je er op aan wilt sluiten. Zo heeft de HD een usb ingang. Weet niet of de NA6005 dat heeft.
1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

hchifi.nl

#2
PM-8005 met HEOS Link is ook een goede optie.
De Link werkt echt beter dan de NA6005 en geluidsmatig zeker net zo goed.

Je hebt dan gelijk spotify connect en nog een digitale ingang voor de tv en ook usb.
Bijkomend voordeel is dat je de Heos voor rond de 300,00 kan verkrijgen.
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

Zep

Citaat van: Peter Kudelstaart op maart 31, 2016, 15:24:13
Zo heeft de HD een usb ingang. Weet niet of de NA6005 dat heeft.

Yep, heeft de NA6005, dus meteen van stick of schijf afspelen.
Spotify werkt overigens ook erg soepel.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

bolio

Bedankt voor de reacties!

Het lijkt erop dat nog weinig mensen de HD-AMP1 hebben kunnen beluisteren...

Maus

Sja.. een versterker met geschakelde voeding, daar zou ik ook niet zo snel naar gaan luisteren.

erwinc

Citaat van: Maus op april 02, 2016, 10:58:33
Sja.. een versterker met geschakelde voeding, daar zou ik ook niet zo snel naar gaan luisteren.

Blijkt volgens de reviews heel goed te zijn. :wink:

Zep

Citaat van: erwinc op april 03, 2016, 15:26:08
Blijkt volgens de reviews heel goed te zijn. :wink:

Wel op de impedantie van je luidsprekers letten, een wat lager rendement bij 35 W @8 Ohm is geen vetpot.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

erwinc

Citaat van: Zep op april 03, 2016, 15:53:21
Wel op de impedantie van je luidsprekers letten, een wat lager rendement bij 35 W @8 Ohm is geen vetpot.

Volgens de testen is het vermogen van de HD-AMP1 60 Watt aan 8 Ohm en 110 Watt aan 4 Ohm.

Zep

Citaat van: erwinc op april 03, 2016, 17:20:06
Volgens de testen is het vermogen van de HD-AMP1 60 Watt aan 8 Ohm en 110 Watt aan 4 Ohm.

Weet niet welke testen maar volgens de fabrikant is het uitgangsvermogen (8/4 Ohm RMS) 35 W / 70 W.
Test op alpha-audio geeft ook zelfde vermogen aan:

Maar ja: er zit een limiet aan die 70 watt in 4 Ohm. En hoewel 70 watt best luid kan spelen, gaat op een geven moment de Marantz wel een beetje in de compressie. Niet gek... En we betwijfelen het of veel lezers tegen deze limieten aan gaan lopen.

Weet echter dat een wat lastige speaker – lage impedantie – met een wat lager rendement 84 of 85 dB – best snel door 70 watt heen kan vreten. Dat zijn gewoon wetten van de natuur... of beter: dat zijn gewoon zaken die uit te rekenen zijn.


Bron: http://www.alpha-audio.nl/2016/03/review-marantz-hd-amp1/2/
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

erwinc

#10
Citaat van: Zep op april 03, 2016, 17:39:11

Weet echter dat een wat lastige speaker – lage impedantie – met een wat lager rendement 84 of 85 dB – best snel door 70 watt heen kan vreten. Dat zijn gewoon wetten van de natuur... of beter: dat zijn gewoon zaken die uit te rekenen

Ik zou zeggen: nooit luidsprekers van 84, 85 dB kopen. Dat is geen goed idee en beperkt je keuze van versterkers sterk :wink:
Als je je atc scm11 vergelijkt met bijvoorbeeld de pmc 20.22 (85 dB vs 90 dB en 8 Ohm), dan heb je om evenveel druk te produceren met de atc ongeveer 200 Watt nodig in vergelijking met de 60 Watt van de HD-AMP1 in combinatie met de pmc.


Op onderstaande site vind je een uitgebreide review plus metingen.
http://www.i-fidelity.net/testberichte/hifi/marantz-hd-amp1/seite-7-labor.html

Op de alpha site staan trouwens geen metingen.

Zep

#11
Citaat van: erwinc op april 03, 2016, 18:10:52
Ik zou zeggen: nooit luidsprekers van 84, 85 dB kopen. Dat is geen goed idee en beperkt je keuze van versterkers sterk :wink:
Als je je atc scm11 vergelijkt met bijvoorbeeld de pmc 20.22 (85 dB vs 90 dB en 8 Ohm), dan heb je om evenveel druk te produceren met de atc ongeveer 200 Watt nodig in vergelijking met de 60 Watt van de HD-AMP1 in combinatie met de pmc.
Op onderstaande site vind je een uitgebreide review plus metingen.
http://www.i-fidelity.net/testberichte/hifi/marantz-hd-amp1/seite-7-labor.html

Op de alpha site staan trouwens geen metingen.

Luidsprekers kopen van 84/85 db is niet meer dan persoonlijke voorkeur, net als een klasse d versterker kopen. Laag rendement luidsprekers hebben ook voordelen. Maar daar ging het niet om, het enige wat ik aangaf is dat het verstandig is om aan de HD-AMP1 geen lastige luidsprekers te hangen. Was een algemene opmerking, ik weet uiteraard niet welke luidsprekers jij in bezit hebt en de uitleg die jij geeft is precies wat ik bedoelde...dus overbodig  :wink:
En sja, geen metingen op de alpha site maar wel de ervaring ondervonden dat de HD-AMP1 in compressie gaat bij luider spelen. Vooralsnog ga ik af op de opgave van de fabrikant, jammer dat ze het vermogen (wat makkelijk kan in klasse d) niet hoger hebben ingezet.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

bolio

Ik had de tests van Alpha Audio en I-Fidelity inderdaad al gevonden. Ik was ook enigszins verbaasd door de meetresultaten van I-Fidelity.

Ik vind het lastig om in te schatten of het vermogen van de HD-AMP1 voldoende is voor mijn gebruik. Mijn speakers hebben een efficiëntie van 90db. Mijn SR7300 heeft een vermogen van 110 watt per kanaal maar die komt eigenlijk nooit boven de -25 (schaal van -72 tot +15). Een PM8005 heeft 70 watt per kanaal maar kan me niet voorstellen dat die in de praktijk minder vermogen heeft dan een de SR7300.

Marvin

Theoretisch heeft de PM in ieder geval wel minder vermogen dan de SR.

Zep

Citaat van: bolio op april 03, 2016, 23:28:15
Ik vind het lastig om in te schatten of het vermogen van de HD-AMP1 voldoende is voor mijn gebruik. Mijn speakers hebben een efficiëntie van 90db.

In theorie zou dat geen probleem moeten zijn met 90db @8 Ohm, maar zeker een keer gaan luisteren met jouw luidsprekers op de HD-AMP1, dan weet je of de sound van die combinatie ook is wat je zoekt.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*