+++ Streaming audio +++

Gestart door xander32, januari 10, 2016, 20:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

minguel

Ik gebruik de bubble app omdat ik de marantz app een drama vindt en dus el malen gebruiksvriendelijker is dan die van Marantz.
Set 1 (woonkamer):
Marantz PM11 S2 - NA8005 - Dynaudio FOCUS 220 - REL S3

Set 2 (zolder):
SR8002 - NA6005 - JBL750

Maus

Ah, daarom. Is die nieuwe Marantz app niet beter?

Zal eens vragen of ik dat mag testen bij Correct. Moet er wel een router aan..

Peter Kudelstaart

#17
Citaat van: VANZOMERENG op januari 10, 2016, 22:30:13


Wil je in een wat goedkopere klasse shoppen, zijn de Pioneer N50A en Bluesound Node 2  zeer goede alternatieven.

Een nog veel voordeliger alternatief waar ik ervaring mee heb is de Teufel Raumfeld Connector 2. Deze heb ik onlangs gekocht. Dit apparaat kost 200 euro, maar er is bijna altijd wel een kortingsactie. Ik kocht de mijne voor ik dacht 125 euro. Ik gebruik hem op dit moment voor Spotify Connect. Hierbij maak ik gewoon gebruik van de Spotify app op mijn IPad. Je kunt hier ook een NAS aanhangen en gebruik maken van Tunein. Met Tunein krijg je echter slechts een maximale kwaliteit van 128 kbps. Voor de geïnteresseerden: lees deze reviews maar eens: http://thehbproject.com/en/reviews/168/0/Teufel-Raumfeld-Connector-2-streaming-player
https://www.alpha-audio.nl/2013/07/review-teufel-raumfeld-connector-%C2%B2-3/




1: Marantz 1060, Marantz 2220, Marantz 2225, Marantz 2015, Pro-ject USB DAC, B&W 606, Senn HD590
2: PM8003, Rotel CD11 Tribute, Wharfedale Diamond 11.2, Bluesound Node N100
3: Rotel A11, Panasonic DP-UB824, Wharfedale 12.3, Bluesound Node N100

xander32

#18
Ervaringen heb ik nu met een SBT, een NA8005 CM en een NA11s1.


SBT
+ plug&play, gebruik-en bediengemak, LMS =stabiel, aankoopprijs, bediening via IPeng, wifi en lan
- een upgrade voeding en dac zijn een must voor een echt goede geluidskwaliteit


NA 8005 (CM)
+ vormgeving, geluidskwaliteit (CM), Spotify Connect, aansluitmogelijkheden, dac - ook extern in te zetten, LMS
- beide Marantz apps t.b.v. bediening lopen achter op concurrentie betreft functionaliteit en lay-out


NA 11s1
+ geluidskwaliteit +++, aansluitmogelijkheden, dac - ook extern in te zetten, vormgeving, degelijk,
- beide Marantz apps t.b.v. bediening lopen achter op concurrentie betreft functionaliteit en lay-out


Server:
Sinds een weekje ben ik overgestapt van LMS naar Minimserver omdat de NA11/diens app (?) na iedere track de verbinding met LMS verbrak. Minimserver draait als een zonnetje, is tot op heden stabiel gebleken.

Ik werk (nog) niet met een NAS, maar heb de (Minim-) server op een laptop draaien, de content (cd ripps in flac) staat op een exterene hd welke aan die laptop hangt. Van de externe hd heb ik een duplicaat als back-up.


Bediening:
De NA11s1 gebruik ik voor het afspelen van flac en als externe dac voor de SBT, welke door mijn vriendin en ik zelf wordt ingezet voor Spotify, internetradio en klokje. De SBT bedienen wij via de app IPeng op een iPad, de NA11 bedien ik via de Marantz Hifi app op een iPad.



Tot een drie jaar terug was ik nog een hardcore cd spinner, maar nadat Wim mij ervan had overtuigd dat streaming de toekomst was en echt niet zo complex dan dat ik dacht, heb ik een SBT aangekocht, daarmee mijn eerste louter positieve ervaringen opgedaan en draai ik nu anno 2016 geen enkele cd meer.


Citaat van: Maus op januari 10, 2016, 22:32:45
Ik verwacht geen problemen aangezien de rest ook allemaal werkt. Maar ben inmiddels zo handig met het spul geworden dat dat ook wel opgelost kan worden - indien- .

De 8005 heb ik hier al gezien voor 725 zelfs. In zwart of zilver. Ook de kleur he.... Zwart 't mooist denk ik.

WimPeu

Citaat van: VANZOMERENG op januari 10, 2016, 20:44:49
Mooi,  je ik meteen ff een flinke duit in het zakje doen...

Rippen van CD's en tags/metadata

Bij deze wil ik mijn ervaringen en tips delen, wat zo al komt kijken al je CD,s ript en Metadata gebruikt.
Dit omdat rippen van je CD-collectie een tijdrovende bezigheid is.
- hoe rip ik goed en efficient mijn hele collectie
- hoe rip ik, zodat ik bij later gebruik, hier maximaal profijt van heb (zoeken, sorteren, afspelen van mijn collectie)

Dit topic, legt de focus initieel op het rippen middels software DbPowerAmp, waarbij ik mijn CD,s in FLAC-bestanden heb geript.

Eventueel Metadata-correcties achteraf deed ik met het programma MP3Tag (Freeware)
Bij MP3Tag kan je al je Metadata n.l. downloaden naar Excel en dan kan je met filteren/sorteren e.d zeer snel controleren
of de gedane invoer, invoerconsistenties en invoerconventies juist zijn.

M.i.z. zijn vele van onderstaande tips ook overdraagbaar op andere ripprogramma,s

Werk aan de winkel / wat is Metadata (TAG)
Wie aan de streaming gaat en al zijn CD,s op schijf wil gaan vastleggen, heeft een aardige klus als zijn collectie zeer groot is.
Het werk zit ,m in het rippen van de CD naar de harde schijf maar vooral in het bewerken van de Metadata (TAG)

Metadata is extra informatie die mee op de harde schijf wordt opgeslagen en dienst doet om de muziek te classificeren zoals o.a:
- Naam Artiest
- Naam Album
- Jaar Release
- Genre
- Songtitels
- Composer

Deze data kan later zeer handig zijn, als je via een mediaplayer of via andere apparatuur en applicaties snel en effectief door je muziekverzamelingen wil kunnen browsen om snel op een bepaald nummer, artiest, song, of genre te kunnen afspelen.   
Als je het doel van deze Metadata in ogenschouw neemt, zal tijdens het rippen merken,
dat vele ripprogramma,s deze data wel automatisch ophalen maar nimmer naar 100% tevredenheid.
Verder zal bij vele zelfgebrande CD,s (vooral bij eigen samenstellingen/compilaties) deze data
tijdens het rippen helemaal niet opgehaald worden en moet alles handmatig worden ingeklopt

Het rippen v/e CD gebeurt meestal op ca. 25 a 30x de normale afspeelsnelheid en duurt ca. 2 minuten.
Rekening houdend met de voorbereidingen, Metadata bewerken, moet gemiddeld op 6 minuten per CD rekening houden.
(mits men niet teveel exotische eisen stelt aan diversiteit aan Metadata - zie verder)

Dit betekent voor een collectie van 300 CD,s = 30 uur  >:(

Mappenstructuur
De geripte CD,s worden veelal default in een mappenstructuur opgeslagen, welke er veelal zo uitziet
Artiest 1
- Album X
- Album Y
Artiest 2
- Album P
- Album Q

Bovenstaande indeling vind ik wel het meest praktisch en is ook de standaard instelling bij vele rip-programma,s maar kan vaak op smaak worden aangepast. Sluit je een NAS direct via USB op bijvoorbeeld je receiver en/of streamer aan, zal je muziek bibliotheek ook als zodanig gesorteerd staan.

Let wel, je heb natuurlijk ook streaming-software waarbij je nog veel andere mogelijkheden heb om slim je muziekcollectie te beheren,
anders te sorteren, te filteren en te zoeken.
Zoals reeds eerder vermeld heb je ook software (o.a Squeezebox) die allerlei vreemde voorvoegels zoals "Les", " Los" , " The" , etc.
kunnen negeren (zelf instelbaar)  waardoor een artiest als The Beatles gewoon onder de B staat gesorteerd. 

Problematiek
Tijdens het rippen wordt de Metadata afhankelijk v/h ripprogramma, opgehaald afhankelijk van de software uit 1 of meerdere databases opgehaald
(soms ook uit CD-text) en waarbij 1 database als default is ingesteld m.b.t. de op te halen Metadata.

Voorbeelden
- zo kan 1 database de CD-rippen en als artiest ophalen "Muskee"
- zo kan een andere database dezelfde CD-rippen met artiest "Harry Muskee"
- dat 1 database een album ript met Genre "Blues"
- een andere database hetzelfde album met "Rock"

Kortom, als je alles klakkeloos accepteert, levert dit qua selectie, sortering ongewenst gedrag op.
Gelukkig zijn deze Metadata, voorstelwaarden en kan je op het computerscherm nog voor dat
er daadwerkelijk wordt geript ook nog alles handmatig aanpassen.

M.b.t. de voorgestelde "genres" zal je zelf moeten bepalen, wat je hier mee wilt, denk aan shuffle/randomplay binnen 1 genre

Wat ook problematisch is, dat het "genre" meestal op albumniveau is bepaald en wordt opgehaald en deze eigenschap naar aan alle onderliggende tracks wordt doorgekopieerd.  Dit is erg lastig als 1 album "Hardrock" is maar er 2 tracks opstaan, die als een rustige
melodieuze ballads beschouwd mogen worden. Dit is lastige binnen shuffle/randomplay-functies binnen een genre.

Het is weliswaar mogelijk om op "song-niveau" de genre aan te passen maar het probleem is, dat als je een nummer wilt rippen,
dat je lang niet meer gedraaid heb en niet meer helemaal goed kan herinneren, je deze ff deels moet beluisteren om vooraf of achteraf
de Metadata "Genre" aan te passen, waardoor de hele "rip-operatie" aanzienlijk meer tijd gaat kosten  :(

Ander probleem is, dat niet elk nummer qua genre in een hokje is te duwen en vaak voor meerde interpretaties vatbaar is.
M.a.w. wat de 1 nog Rock vindt, vindt de andere Country

M.b.t. klassieke muziek wordt met Artiest vaak de Uitvoerende bedoeld bijvoorbeeld "Wiener Philharmoniker"
en bij Composor de oorspronkelijke producer bijvoorbeeld "Mozart", wellicht wil je dit precies andersom.

Verder kom je nog wat zaken tegen die later tot sorteer/selectieproblemen kunnen leiden m.b.t. dubbel-CD, verzamel-CD (diverse artiesten)

Tips
Alhoewel er programma,s zijn waarmee je achteraf bij reeds geripte CD,s de Metadata nog kan nabewerken,
scheelt het veel tijd dit tijdens het rippen goed in te voeren en dit vereist ook goede voorbereiding.
1. maak eerst een lijst met alle CD,s in bijvoorbeeld Excel en voeg kollomen toe m.b.t. de "genre" op albumniveau (voorkeur)
2. sorteer de Excellijst op Artiest en geef aan, hoe de namen geript moeten worden (achternaam?,voornaam?, "The Gathering" of "Gathering")
3. keep it simple, je kunt vaak nog allerlei metadata toevoegen, m.b.t. de "sfeer" waarin de muziek gedraaid kan worden of zelfs het "tempo" van het nummer maar mijn advies is gebruik alleen "Genre" en stel een maximum aan het aantal "Genres", zodat per "Genre" een voldoende grote populatie wordt geript en hiermee shuffle/randomplay binnen 1 "Genre" nog de moeite waard is.

Als ik alle defaultwaardes van ophaalde Metadata tijdens het rippen blind opgevolgd zou hebben, zou mijn hele muziekcollectie
uit ca.36 genres bestaan.

M.b.t. "Genres" heb ik zelf voor onderstaande methodiek gekozen:
- genre op albumniveau is leidend
- alleen excessen binnen 1 album los ik op, door de losse track, qua genre te wijzigen
- maximaal 8 genres Klassiek, Jazz, Blues, Easy Listening, Rock, Ambient, Pop, Overig

4.veel opgehaalde Metadata bijv.de titel v/e track is met name bij klassiek qua tekst vaak veel te lang, kort deze in !
5.alhoewel vele afspeelsoftware hier slim mee om kan gaan vermijd exotische tekens, / ? { [ @ # $ vooral als deze vooraan in
de tekst staan, verwijder deze tekens
6.bij dubbel CD,s geef het albumnummer een disc-nummer extensie mee (bijv. "Pink Floyd" " Pulse1" en "Pulse2" voor
respectievelijk disc 1 & disc 2, (indien mogelijk / deze voorstelwaarde zijn vaak foutief)
7. wel of niet ophalen van cover-art (hoesjes-afbeeldingen)?
8.als je een dubbel live-cd bij voorkeur in 1 keer zonder onderbreking wilt afspelen, geef dan beide disc het zelfde disc-nummer op
en nummer de tracknummers van cd-2 dan door, volgend op het laatste tracknummer van cd-1
(laatste nummer van disc-1 is track 11, dan wordt track 1 van disc 2 nu 1 + 11 = 12  etc...)
9. rip zoveel mogelijk alles van dezelfde artiest achter elkaar (makkelijker mbt je eigen geheugen inzake gedane invoer, conventies en logica)

Keuzes / Consistentie / Invoerconventies
Belangrijk is vooraf keuzes maken (nadenken tijdens rippen, haalt de gang eruit) en gebruik Excel als hulpmiddel.
Belangrijk is consistentie in je keuzes en invoerconventies

Om te rippen gebruik ik DbPowerAmp waarbij de Fullversie een 21-dagen trial is en de uitgeklede versies als freeware is te downloaden
DbPowerAmp haalt de Metadata op uit 4 databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" en eventueel uit de CD zelf "CD-text"
en ript bit-perfect.
De databases "GD3" "Musicbrainz" "freedb" "Tracktype" ook zo vrij benaderbaar en kan men zoekopdrachten opgeven.

Handige links.

http://www.snelrennen.nl/

http://streaming-media.startkabel.nl/

http://www.dbpoweramp.com/

http://www.mp3tag.de/en/

Dat is het voordeel van een server als Roon (waar ik mee werk) Dan hoef je je om dit hele tag verhaal niet druk te maken. De rips (tagging maakt niet uit) wordt ingelezen en herkent door Roon en dan heb je bv dit.



Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

#20
https://roonlabs.com/


https://youtu.be/u1LvfgOQ3JY

Zoals aangegeven gebruik ik Roon server met een Meridian ID40 kaart als eindpunt. Maar inmiddels werk ik ook met een SBT en Apple TV als eindpunt. Bediening met de iPad.

Quote:
Fair warning to fans of high-end audio: Don't sign up for the free two-week trial to Roon Labs' Roon media server unless you're prepared to commit to the $119 annual subscription. Once you've spent some quality time listening to music and managing your music library with this software, you won't want to go back to whatever you were using before.

De spijker op zijn kop.

http://www.techhive.com/article/2923915/home-audio/roon-is-must-have-software-for-hardcore-music-fans.html

http://hifi-advice.com/Roon-review-1.html

http://www.stereophile.com/content/roon-labs-roon-v10-music-playback-app#byRDaUY2043FAWoX.97
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

KayaRahnee

Citaat van: xander32 op januari 11, 2016, 06:45:37
De SBT bedienen wij via de app IPeng op een iPad.

IPeng voor bediening van de SBT, Squeeze commander is ook een mogelijkheid ....... wat zijn de verschillen?
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

TurboMarco

Ik denk dat ik één van de weinigen ben die een htpc gebruik om te streamen ,althans zo ver ik weet gebruiken verder alleen Marvin en Maurice een pc/htpc .
Voor mij is het meer een all in one apparaat om naast muziek afspelen ook films te bekijken en games te spelen .
Nadeel van een pc is wel dat het onderhoudsgevoelig is ,je moet deze namelijk wel met regelmaat schoonmaken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Voor bij m'n vriendin een Dell Precission M6400 laptop op de kop getikt.
16gb werkgeheugen, USB geluidskaart eraan en beeld via Display Poort naar de tv. Dit wel met een HDMI converter ertussen.
Kodi erop en Foobar.  Simpeler is er niet.

pameijer

Citaat van: WimPeu op januari 11, 2016, 08:40:22
Dat is het voordeel van een server als Roon (waar ik mee werk) Dan hoef je je om dit hele tag verhaal niet druk te maken. De rips (tagging maakt niet uit) wordt ingelezen en herkent door Roon en dan heb je bv dit.


Maar hoe weet Roon dan welk album het is? Gaat dat op een soort van fingerprints a la Shazam? Als je geen of slechte tags hebt, en de filenaam is ook bagger moet er toch iets zijn dat Roon de bestanden kan koppelen aan een juist album.. :?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

WimPeu

Citaat van: pameijer op januari 11, 2016, 17:19:21
Maar hoe weet Roon dan welk album het is? Gaat dat op een soort van fingerprints a la Shazam? Als je geen of slechte tags hebt, en de filenaam is ook bagger moet er toch iets zijn dat Roon de bestanden kan koppelen aan een juist album.. :?

Vraag me niet hoe maar als ik een album zonder tags importeer dan herkent hij hem wel maar als dat niet de goede is kun je dat binnen 3 klikken wel goed hebben. Roon geeft je bij "identify album" een hele reeks opties, klik de juiste aan en klaar is Klara.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

WimPeu

Zo zit ik te zoeken. Het lijkt nu chaotisch maar dat komt natuurlijk omdat je in een korte tijd te veel optie's wilt laten zien. Het gaat er om dat je heel snel een andere kant opschiet dan oorspronkelijk de bedoeling was. Dit alles wel icm een Tidal abo natuurlijk. Dat maakt het helemaal af.

Mijn Roon server.

https://youtu.be/atn14_9zOn8
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Rob46

#27
Complimenten voor het starten van dit draadje Robert. Heb ik toch een beetje mijn zin gekregen. Ik zal mijn ervaring met de Vault kort schetsen. Ik heb een Bluesound Vault 2 en ik moet zeggen dat dit nagenoeg probleemloos werkt. De Vault geeft je de gelegenheid om cd's te rippen in FLAC/MP3/WAV of zelfs in een combinatie. De Vault heeft een stille 2 TB harde schijf en je kan er nog een NAS of 2  aan vast knopen. Uiteraard heb je de mogelijkheid om de interne DAC te omzeilen en er een betere via een digitale optische -of coaxiale ingang aan vast te knopen. De DAC van Bluesound is overigens geen verkeerde (24bit/196). De Bluesound app werkt bij mij probleemloos op IPad en telefoon. Bij het rippen is het soms jammer dat niet alle hoesjes gevonden worden. Ook lijkt het sorteren soms even de weg kwijt te zijn, maar dit alles kan ook door onkunde van de gebruiker geschiedt zijn. Je kan makkelijk kiezen uit de verschillende muziekdiensten en externe schijven. Het laden van dit alles gaat rap. Met name de Bluesound 2 serie is sneller (door een veel snellere processor) in zijn opstart en het vinden van content op de eigen bibliotheek of die van een harde schijf. Al met al niet ontevreden. Ander voordeel is de kleine behuizing waar alles in zit en de vernieuwde vormgeving, hoewel dit natuurlijk subjectief van aard is.

Maus

Citaat van: xander32 op januari 11, 2016, 06:45:37
Ervaringen heb ik nu met een SBT, een NA8005 CM en een NA11s1.

Thanks!  :gp:

xander32

Meest verrassende vind ik dat jij een vriendin hebt  :-D.

Niet dat je er geen zou kunnen krijgen, maar ik had steevast het beeld van een happy single met z'n mega ls. en kratjes bier.

Citaat van: marvin op januari 11, 2016, 14:16:07
Voor bij m'n vriendin een Dell Precission M6400 laptop op de kop getikt.
16gb werkgeheugen, USB geluidskaart eraan en beeld via Display Poort naar de tv. Dit wel met een HDMI converter ertussen.
Kodi erop en Foobar.  Simpeler is er niet.