Een High End Network Audio Player voor nog geen 100 euro!

Gestart door radekker, september 12, 2015, 13:27:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

radekker

De Raspberry Pi kan een prachtige audio player worden mits er aan een paar simpele voorwaarden wordt voldaan.

Wat heb je nodig:
•   Een Raspberry Pi type 2B, deze is snel genoeg  om zowel de server als de client software te draaien.
•   Een WiFiBerry DAC+ of een WiFiBerry Digi+ (als je al een goede DAC hebt).
•   Een micro SD kaartje.
•   Een USB voeding.
•   Een netwerk aansluiting.
•   Een web browser.

Installeer de Squeezebox Server en de Player op de SD kaart. De software en de handleiding is te vinden op www.max2play.com
Heb je een flinke muziek collectie koppel dan een externe USB disk (let op aparte voeding!) aan de Pi.

Heb je al een NAS, van bijv. QNAP, Synolgy , Netgear of Asus, dan verdient het de voorkeur om de Squeezebox Server software (middels een app in het OS van de NAS) op de NAS te installeren en ook de muziek op de NAS te zetten.
De Pi fungeert in dat geval uitsluitend als audio player en kan dan bijv. ook op de PiCorePlayer software draaien (https://sites.google.com/site/picoreplayer/home) i.p.v. Max2Play.

De Squeezebox Server (ofwel Logitech Media Server) is de meest uitgebreide muziekserver die er bestaat, maar je moet wel even weten wat je doet voordat je aan de knoppen draait.
Echt alles is instelbaar en er zijn talloze plugins.
Naast Spotify worden bovendien bijna alle mogelijke muziekdiensten ondersteund, waaronder ook Shoutcast, Deezer, Qobuz en Tidal.
Ook is het mogelijk om bijv. HD streams d.m.v. een directe URL in te voeren zodat je niet bent gebonden aan het aanbod van de voorgeïnstalleerde muziekdiensten.
Voor de bediening kan je gebruik maken van uitstekende iPhone/iPad apps als iPeng of SqueezePad.
Voor Android is er o.a. Squeeze Commander en Squeeze Control.

Zelf gebruik ik een Pi met PiCorePlayer en een WiFiBerry Digi+ kaart die via coax is aangesloten op een Arcam iRDAC en vandaar naar de PM-11S3 gaat.
De Squeezebox Server draai op een QNAP NAS.
Het geluid is fantastisch en het doet ook zeker niet onder voor netwerkspelers die honderden of duizenden euro's kosten.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

pameijer

Mooi overzicht. Ik was er al bekend mee maar bedankt voor het delen! Welke app gebruik je voor de bediening?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

radekker

Squeeze Commander voor de smartphone en iPeng voor de iPad.
Hardware: KEF R900, Marantz PM-15S2, Arcam iRDAC, Squeezebox Touch, Raspberry Pi 2B with HiFiBerry Digi+, QNAP NAS.
Software: Squeezebox Server (on NAS), PiCorePlayer/RuneAudio (on Pi).

Frits Denon

#3
Al wat ouder topic, maar ik ben een beginneling op dit gebied en zou er graag wat meer over willen leren.

Mjn zoon heeft mij een tijdje geleden aan een Raspberry geholpen toen ik nog een surround SR6009 had. Ik ben "vooruit"  :wink: gegaan naar stereo, maar de Rasberry heb ik nog steeds en is ook aangesloten.

Ik heb een Raspberry (vanaf nu kortweg R) van een beter type geloof ik, maar moet ik even opzoeken, die via HDMI met mijn TV verbonden is. Wordt gevoed vie aparte voeding. Als software op de Raspberry (R) wordt Kodi gebruikt en hij heeft de Kodi remote op mijn Iphone geïnstalleerd. Ik ben goed bekend met Linux, maar niet zo met de mediaplayer versies ervan.

Mijn installatie: Versterker Denon pma 1500ae, (Internet, AM/FM)tuner Denon dnp 720ae, DVD / CD Denon DBT 3313UD en Smart TV Panasonic Viera.

De R is met HDMI verbonden met mijn TV. Mijn TV is via een optische kabel verbonden met een Micromega DAC en die gaat via analoog naar de Denon pma aux. Verder heb ik een NAS waarop muziek en films staan via een thernetkabel met de TV verbonden.

Ik kan via de TV afstandsbediening eenvoudig de NAS benaderen en dan films/muziek afspelen, maar ik heb destijds dacht ik gezien dat dit via de R meer mogelijkheden geeft qua film informatie en ondertiteling (dacht ik), maar dat moet dan via de kodi app en die vind ik niet altijd even handig om mee te werken en dus gebruik ik de R nu dus bijna niet.

Toch denk ik dat het wel een goede bron is om mee te werken, want het wordt kennelijk veel gebruikt om diverse redenen die ik (nog) niet ken.

Belangrijke eerste vraag voor mij is dan of met een R de beeld/ geluid kwaliteit beter is dan via de smart TV functie. En zo nee, wat dan de R mij wel als extra biedt behalve meer film info en ondertiteling toevoegingen?

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat ik ook via mijn tuner de NAS kan benaderen en dat dit prima kan via de Denon app die ik zelf op mijn Iphone gezet heb. Er blijken vele wegen naar Rome te leiden........ :-o

Nog een vraag: Is een Chromecast Audio eigenlijk hetzelfde als een R?


TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Verdiep je maar eens in de mogelijkheden van Kodi.
www.kodi.tv
Ik denk dat beeld en geluid gelijk blijven of enigszins in het voordeel van de R. Er zijn meerdere besturing apps te vinden, zit er vast 1 tussen die wel went.
Nee ChromeCast audio is wat anders. Ook de video variant is niet te vergelijken met een mediaplayer. Het maakt van een stomme tv een smart tv, waar je met je telefoon van alles mee kan streamen. Ook maakt het van een smart tv  een nog slimmere smart tv. Maar de aansturing ervan is vanaf je telefoon of tablet.
(Laptop en pc ook mogelijk).

NB

#5
Citaat van: marvin op januari 03, 2018, 17:18:47
Nee ChromeCast audio is wat anders. Ook de video variant is niet te vergelijken met een mediaplayer. Het maakt van een stomme tv een smart tv, waar je met je telefoon van alles mee kan streamen. Ook maakt het van een smart tv  een nog slimmere smart tv. Maar de aansturing ervan is vanaf je telefoon of tablet.
(Laptop en pc ook mogelijk).

Ik ben al een tijd om met de Chromecast. Alleen al de mogelijkheid om via wifi en Ziggo app je tv draadloos in de slaapkamer te ontvangen.:-)
Je prikt 'm er in op elke tv via hdmi en via tablet of telefoon en meer zenders en beter beeld, dan via de analoge ( die straks wordt afgeschaft) en veel te lange coax kabel met verdeel toestanden.
Filmpjes/foto's op je foon/tablet kun je ook gewoon op groot beeld afspelen.
Ik heb wel een mediapc, maar kon ook nooit echt aan Kodi etc. wennen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Marvin

Het is denk ik geen kwestie van wennen aan Kodi, maar meer eentje van de juiste plug-ins bij elkaar sprokkelen.

NB

Citaat van: marvin op januari 03, 2018, 20:51:37
Het is denk ik geen kwestie van wennen aan Kodi, maar meer eentje van de juiste plug-ins bij elkaar sprokkelen.


Daar liep het bij mij waarschijnlijk mis.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Frits Denon

Waar zijn die plugins dan voor nodig? Ik heb niet het idee dat ik wat mis.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Ja dat is het leuke, dat is voor iedereen anders.
Ik vind het wel een uitkomst dat dat programma zo ongeveer alle sport wat online wordt gestreamd opzoekt, en de beste eruit plukt en in HD naar mn systeem stuurt.
Je zou online Spaans kunnen gaan leren. Webcam streams van allerlei stranden, allerlei andere registraties met webcams. De hele dag woezel en pip.
Alles valt eruit te toveren, je moet hem alleen de juiste spreuken uitleggen.

NB

Ik doe dat via mijn browsers en sites die ik al enkele jaren gebruik. Ik heb ze ooit wel moeten zoeken en dan kom je in de diepste krochten v/h internet terecht. Eenmaal gevonden, bij mijn favorieten in browsers van media pc of tablet met Chromecast via Webvideocaster of soortgelijke app.
Ben het nu zo gewend.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Frits Denon

TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Frits Denon

Speel nu vanaf de NAS via de Denon DNP filmmuziek tracks van Startrek Discovery. Indrukwekkend!

Klinkt voor mij een stuk beter dan via de TV. Of komt dat doordat je geen afleiding meer hebt van het beeldscherm? :?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4