HD-DAC1

Gestart door ericsprik, mei 15, 2015, 22:25:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ericsprik

Een nieuwe DAC1; Een aantal dagen geluisterd.

Geluisterd via AudioNote KitOne (geïnspireerde) buizenversterker.
1. Het geluid over de variable coax uitgangen mist bas, precisie, rust.
Het geluid schettert.
2. Idem voor geluid over de koptelefoon. Geen sublaag, geen precisie
(ongecontroleerde mid-bas), geen rust, schel/schreeuwerig
Geluisterd met Philips Fidelio-X1.

In eerste instantie luisterde ik alleen via de variabele uitgangen en hoofdtelefoon.
Het was zo slecht dat ik mijn buizenbak ging nakijken op defecten (hf-resonenties
of slechte koppel-C's) en vermoedde dat de DAC1 mijn capacitieve interlink niet
aankon. Maar dat kon ik niet rijmen met de snelle transiënten die er wèl waren.
De Marantz SR8500 zat aan de fixed uitgangen en liet een veel betere indruk achter.

Ik wil de afstandsbediening van de DAC1 gebruiken om mijn buizenv. te kunnen
regelen; De KitOne heeft nl. geen afst.bediening.

DAC1 hoofdtel. uitgang nog vergeleken met PC-kaart (Asus ROG Phoebus)
via mediaplayer (MP3-320kbps) en DAC1 speelt identieke tracks via stick (USB-A).
Ik stak de hoofdtelefoon om en om, zelfde track speelde op beiden:
3. Asus kaart is beter maar verschil varieert met gekozen samplefreq.

Buizenversterker eens aan de fixed uitgangen gehangen:
4. Een goed geluid. Evenwichtig en het sub-laag is er gewoon. Eindelijk zeg!
Er is (nog) niet de emotionele overdracht die ik verwachtte maar dat kan
misschien in de loop van de tijd nog komen.

Dan een poging audio-files via de usb-poorten weer te geven:
5. Via USB-A (stick) werkt ok.
6. Via USB-B krijg ik het met geen mogelijkheid werkend.
De Marantz driver laat zich wel installeren (Win7Ult-64) maar als ik de DAC1 aansluit
hetzij door verbinden met USB-kabel, hetzij door aanzetten DAC1 dan
6a. 'Device driver software not succesfully installed' en eenmaal zelfs
6b. Complete hang-up van mijn PC. Alleen hardware reset was nog mogelijk.
Ik heb vlak vóór de Marantz driver veel Windows-updates gehad.
Mogelijk is de Marantz software niet compatibel met een geupdate Win7 ?
De-installeren gaat ook niet... ellende  :?
-Eric-

RHK

Softwarematig vind ik Marantz iig slecht, maar daar heb jij niks aan. Jammer als je er toch redelijk voor betaald hebt.  frusty
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

ericsprik

#2
Software kunnen verwijderen middels dedicated progje:
https://support.microsoft.com/en-us/mats/program_install_and_uninstall/en-us
Kies vervolgens (na runnen) -> USB-audio -> uninstall

Opnieuw driver geïnstalleerd en het werkte. Het duurt wel èrg lang na aansluiten van
de DAC1 aan de computer voordat de installatie helemaal klaar is (minuten).

Verder een luistertest gedaan door zowel optisch als coaxiaal (galvanisch) naar de DAC1
te gaan vanuit Sony DVD speler. Ik merk iets meer detail en betere kanaalscheiding bij
de coaxiale kabel. Dit kan ook komen omdat de DVD speler nu geen contact meer maakt
met de rest van de installatie. Twee optische kabels willen proberen maar alleen de
Monster digital standard kabel blijft zitten. Wat is dat toch een pruts-interface  redface

Zowel de DVD speler als de DAC1 zitten aan lichtnetfilters (DVD speler dubbel filter).
Mogelijk is daar nog winst te halen door wat experimenteren. Voorlopig geen zin in.

Mensen die zo'n DAC c.q. kwaliteits-DAC aanschaffen moeten beseffen dat software
(muziek) een belangrijkere plaats gaat innemen. Slechte CD's (de meeste dus) gaan
slechter klinken ! Want een goede DAC laat heel GOED horen hoe slecht de opname is.
Ik heb toegeeflijke luidsprekers (Vifa Vivace, zilver mods) maar nu geven ook zij het op.
Veel software is gewoon niet om aan te horen waar dat met iets mindere DAC's (zoals
de Crystal in de SR8500 of standaard Sony DVD out) nog geen ramp was. Nu is ramp.

Goede CD's worden daarentegen beter weergegeven dan ik gewend was; Daar kocht
ik natuurlijk ook dat kistje voor. Nu ik de Marantz software werkend heb (vertrouwen
daarin heb verworven eigenlijk) zal ik overwegen een laptop aan te schaffen om middels
Deezer audio te gaan streamen... Tot zover weer



Rob46

Het is rustig rondom de Maranz DAC1.....

ericsprik

De variabele output (en dus hoofdtel. output) is gehoormatig verbeterd in de loop van de tijd.
Ik blijf er bij dat (ook gezien het schema) deze sectie te complex is; Teveel electronica en verkeerde koppelcondensatoren. Voor een DAC van deze kwaliteit zouden BlackGate (of soortgelijke) C's gebruikt moeten worden. Electrolyten zijn uit-den-boze.

Ook vind ik dat nep-houten plastic zijkantjes geen respect afdwingen. Toch ziet het zwarte kastje er best statig uit en de afstandbediening ligt goed in de hand en werkt (zoals gewoonlijk bij Marantz) goed. Het aan-LEDje is soms wat lastig te onderscheiden van het uit-LEDje, maar dat is van ondergeschikt belang omdat ik het niet belangrijk vind mocht de DAC1 per ongeluk hele dagen&nachten aan staan.

Verder moet gezegd worden dat het mijn fout was dat de software zo'n problemen gaf. Achteraf stond duidelijk in de handleiding dat het apparaat NIET AANGESLOTEN mag zijn bij driver installatie. Ik meen dat de DAC1 wel was aangesloten maar uit stond, ook dat mag dus niet. Iets te enthousiast met aansluiten.

Tot zover weer. Bedankt voor lezen. E.

Rob46

Is die DAC1 van Marantz een succesnummer te noemen?

ericsprik

#6
Nou,

ik ging naar de winkel voor een TentLabs Bart-Dac+ maar eenmaal thuis werkte ie niet, ging niet aan.
Gelijk terug naar de winkel en wilde op aanraden van verkoper dan wel een Marantz proberen maar
mocht em niet op de fiets meenemen (om eerst thuis te luisteren). Overwogen om een taxi te bellen
maar ik dacht ook 'Ach, het is Marantz, zal wel goed zijn en ziet er mooi uit' dus gelijk gekocht.
Eigen schuld dus. De recenties die ik op internet las waren vrijwel allemaal van Marantz of via via Marantz.
Onbetrouwbaar dus. Nu raad ik deze DAC niet aan voor mensen die (net als ik) per sé de variabele
uitgangen (of hoofdtel.) willen gebruiken. De fixed uitgangen zijn wel OK maar de DAC mist ook minimaal
nog een coaxiale ingang. Ik kan gewoon niet alles aansluiten wat ik wil. De USB ingang aan de voorkant
(stick input) speelt alleen MP3 WAV AAC en WMA, geen FLAC, da's ook jammer.

Hoop dat dit wat inzicht geeft.

xander32

Geen flac  :-o  frusty

Kansloos!

ericsprik

UPDATE 1 nov (5½mnd na aanschaf):
De gehoormatige verbetering is dusdanig dat ik de DAC niet langer afraad. Deze DAC (vermoedelijk de Cerfine condensatoren) heeft een lange inspeeltijd nodig en daarom zullen demo/2ehands-modellen wèl gelijk goed klinken. Tip: laat de DAC1 een maand lang met hoofdtelefoon of andere belasting aangesloten spelen.

De katten hebben in de tussentijd dit zwarte kastje dat redelijk warm wordt, ook ontdekt.
De print zit vlak onder de dekplaat. Mr. E moet weer iets creatiefs verzinnen om dit te tackelen... :roll:
 
Eric.

Rob46

Ik vermoed dat er 'weer' een inmiddels eeuwenoude discussie zal gaan oprakelen; condensatoren die niet ingespeeld kunnen worden, maar gelijk 100% bij inschakeling functioneren?

Enfin, je bent blij met de DAC1 en dat is het belangrijkst van dit moment.....

ericsprik

De 800 euries zijn inderdaad niet zo slecht besteed als ik eerder dacht. Blijft wel veel geld vind ik.
Ik ben blij dat de zwakke schakel in mijn keten(s) nu weer de boxen zijn, een vertrouwd gevoel {haha}.
Al velen jaren ben ik op zoek naar serieuze betaalbare speakers maar helaas, daarom ooit maar een
fatsoenlijke hoofdtelefoon gekocht. Dat is natuurlijk niet hetzelfde, enfin, hier laat ik het maar even bij...

Eric

Paul

Citaat van: ericsprik op november 01, 2015, 15:25:52
UPDATE 1 nov (5½mnd na aanschaf):
De gehoormatige verbetering is dusdanig dat ik de DAC niet langer afraad. Deze DAC (vermoedelijk de Cerfine condensatoren) heeft een lange inspeeltijd nodig en daarom zullen demo/2ehands-modellen wèl gelijk goed klinken. Tip: laat de DAC1 een maand lang met hoofdtelefoon of andere belasting aangesloten spelen.

De katten hebben in de tussentijd dit zwarte kastje dat redelijk warm wordt, ook ontdekt.
De print zit vlak onder de dekplaat. Mr. E moet weer iets creatiefs verzinnen om dit te tackelen... :roll:
 
Eric.
Citaat van: Rob46 op november 01, 2015, 15:33:07
Ik vermoed dat er 'weer' een inmiddels eeuwenoude discussie zal gaan oprakelen; condensatoren die niet ingespeeld kunnen worden, maar gelijk 100% bij inschakeling functioneren?

Enfin, je bent blij met de DAC1 en dat is het belangrijkst van dit moment.....

:zzz: :angel: :schater:

Het blijft spannend, ieder z,n meug.  :-D :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

211

Zolang je maar geniet....

Zoldar

Een dac speelt geen flac. Dat doet de streamer/renderer. Die zet flac weer om in lpcm. En dat decodeerd een dac.

In dit geval zit er een extra usb ingang met een chipje erachter die wel wat bestandjes omzet. Een flauwekul ingang als je het mij vraagt. Want op bijna alle streamers/renderers zit ook al zon ingang die alles bestand formaatjes (flac ea) accepteerd.

99,9% van de dacs heeft geen usb ingang bestemd om direct door muziek bestanden te navigeren. M.i had marants nog een stapel chipjes liggen die ze ook op hun cd spelers zetten.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Kommando

#14
Vraagje, ik heb een denon cd/sacd speler en een Marantz HD-Dac1, als ik een cd afspeel geeft de Dac ''44,1'' aan en is alles goed, maar als ik een sacd afspeel geeft het ''unlocked' aan en is er geen geluid.

Weet iemand hoe dat komt? En is daar iets aan te doen?

Edit: Excuss, verkeerde topic voor deze vraag, weet niet hoe dit te verwijderen.