Karakteristiek Tannoy

Gestart door xander32, maart 13, 2015, 14:59:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjan1312

Citaat van: TurboMarco op maart 06, 2018, 17:42:31
Het zal me trouwens ook de derrière roesten hoe een luidspreker er uit ziet ,vind het belangrijk hoe het klinkt en luister er naar i.p.v er naar te kijken .
e

Bovenstaande is geen discussie, want dat moet ieder voor zich bepalen. In mijn geval gaat hier op zeker de "WAF" mee spelen.

Arjan




PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

TurboMarco

Citaat van: thanatos op maart 07, 2018, 11:43:51
Door het hoorn gedrag van de DC driver is het afstraal gedrag vrij smal en gericht. Hierdoor 'ziet' het geluid weinig tot geen baffle en heeft daarom ook weinig invloed.

Staande golven in de kast is een kwestie van een goed ontwerp. Zelfs de meest moderne referentie speakers zijn weer terug op vierkant (KEF oa). Andrew Jones geeft mooi aan dat ze door juiste bereken modellen/simulaties te gebruiken heel goed die staande golven kunnen beperken tot buiten het spectrum waar ze invloed geven.

Ik vind de Legacy serie juist een goede zet. Er is veel (stijgende) vraag naar vintage. De oude Ardens/cheviot etc zijn allemaal 38jaar of ouder.. leuk voor de hobbyist maar degeneratie van de drivers en betrouwbaarheid is wel iets om mee te nemen.
:gp:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

211

Citaat van: TurboMarco op maart 06, 2018, 17:42:31
Het zal me trouwens ook de derrière roesten hoe een luidspreker er uit ziet ,vind het belangrijk hoe het klinkt en luister er naar i.p.v er naar te kijken .

Bij mij is dat weer helemaal anders : een LS moet super klinken en er ook nog super uit zien... Ik ga niet voor of het ene, of het ander.. Maar voor en/en... Voor mij is dat dubbel genieten.... :-D
Zolang je maar geniet....

xander32

Op welke wijze bepaal jij dan of een speaker 7 mille waardig klinkt?

Citaat van: TurboMarco op maart 06, 2018, 22:30:12
Als hij 7 mille waardig klinkt is dat toch gerechtvaardigd .

Citaat van: TurboMarco op maart 07, 2018, 09:16:22
De vraag wanneer een speaker 7 mille waardig klinkt slaat natuurlijk als een tang op een varken ,en dat ik een grote uitzondering op de regel ben moge duidelijk zijn ,dat kan iedereen die mijn luidsprekers in het echt gezien hebben wel beamen .




TurboMarco

#244
Citaat van: xander32 op maart 07, 2018, 19:31:33
Op welke wijze bepaal jij dan of een speaker 7 mille waardig klinkt?
Nou door gewoon te luisteren .

Ik weet dat jij daar anders over denkt ,al predik je zelf altijd door te gaan luisteren .
Goed een 7 mille versterker vind men kennelijk geen probleem zolang die maar in de huiskamer past  :-D

edit: ik verdoe mijn tijd hiermee ,de meeste mensen vinden het geluid minder belangrijk dan ik ,nu word van mij verwacht dat ik met bewijzen moet komen dat er geen god bestaat .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Het "7 mille waardig klinken" is jouw eigen inbreng, deze riep bij mij die vraag op.
En niemand verwacht iets van je hoor, ik was gewoon benieuwd of en hoe je bovenstaande zou uitleggen  :wink:.

Ik denk dat het idd een kwestie van luisteren is, zo subjectief als wat, maar daar moeten wij het maar mee doen  :roll:. Ook jij/juist jij (?) hebt in de loop der tijd genoeg verschillende speakers mogen beluisteren, dat je e.e.a. op waarde kan schatten.
Bij mij oordeelt voorts ook voor een deel 't oog mee.

Dat maakt dat ik vanaf de plaatjes niet direct euforisch ben over de nieuwe Legacy. Desondanks ga ik ze nog wel een keer beluisteren; mijn Glennies passen nou ook niet echt in het huidige speaker design, zijn geen afgeronde hoogglans glimbakken, maar ik ben het ontwerp wel gaan waarderen. En daarnaast compenseren ze dat ruimschoots met hun presteren  :yes:.

Citaat van: TurboMarco op maart 07, 2018, 20:58:38
Nou door gewoon te luisteren .

Ik weet dat jij daar anders over denkt ,al predik je zelf altijd door te gaan luisteren .
Goed een 7 mille versterker vind men kennelijk geen probleem zolang die maar in de huiskamer past  :-D

edit: ik verdoe mijn tijd hiermee ,de meeste mensen vinden het geluid minder belangrijk dan ik ,nu word van mij verwacht dat ik met bewijzen moet komen dat er geen god bestaat .

TurboMarco

De gevraagde prijzen van gebruikte tannoy dc drivers zijn al aan de hoge kant ,dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod .

https://link.marktplaats.nl/m1261821651
Bij deze moet ik wel zeggen dat de kleur wel sissy is ,maar goed een verse laag warnex doet wonderen .

https://link.marktplaats.nl/m1246664766
Een kastje eromheen naar smaak ,maar dan kan het bedrag met gemak verdubbeld worden .

De prijzen van audio rijzen soms wel de pan uit ,maar wat voor de één een schijntje is ,is voor de ander de hoofdprijs .
Het is zo betrekkelijk allemaal  :roll:

Ik heb je laatst ook verteld waarom mijn keuze op Beyma gevallen is ,en die is net zoals Tannoy echt een dc driver ,echter word de Beyma nog gewoon coaxial genoemd .
Voor een setje nieuwe Beyma's kan je natuurlijk ook minimaal 30 jaar oude Tannoy's kopen ,maar zie de reactie van thanatos m.b.t degeneratie van dergelijke drivers .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Tannoy heeft gewoon een goede naam en erg goede drivers in het hogere segment.

De aangehaald voorbeelden op marktplaats hierboven zijn dan ook niet eens de net niet drivers.. 3833GG zoals in mijn speaker kunnen nog wel een stukje meer opbrengen.

Beyma maakt ook erg mooie spullen. Er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan.. Maar een mooie hoog rendement driver met een compressie driver kan de sterren van de hemel spelen :-)

Daar vallen de meeste commerciële kleurdoosjes bij in het niet.. maar de WAF en jezelf moeten wel DIY accepteren en willen maken.

7K voor een speaker lijkt veel.. maar probeer maar eens een bedrijf te draaien.. met alle kosten voor ontwikkeling, reclame, overhead als pand en personeel. Neem dan nog de traditionele woeker marges van winkeliers erbij en je zit zo op 10K

xander32

Jouw keuze betreft de drivers begrijp ik volkomen, ben er ook wel nieuwsgierig naar  :yes:.

Citaat van: TurboMarco op maart 08, 2018, 09:28:49
De gevraagde prijzen van gebruikte tannoy dc drivers zijn al aan de hoge kant ,dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod .

https://link.marktplaats.nl/m1261821651
Bij deze moet ik wel zeggen dat de kleur wel sissy is ,maar goed een verse laag warnex doet wonderen .

https://link.marktplaats.nl/m1246664766
Een kastje eromheen naar smaak ,maar dan kan het bedrag met gemak verdubbeld worden .

De prijzen van audio rijzen soms wel de pan uit ,maar wat voor de één een schijntje is ,is voor de ander de hoofdprijs .
Het is zo betrekkelijk allemaal  :roll:

Ik heb je laatst ook verteld waarom mijn keuze op Beyma gevallen is ,en die is net zoals Tannoy echt een dc driver ,echter word de Beyma nog gewoon coaxial genoemd .
Voor een setje nieuwe Beyma's kan je natuurlijk ook minimaal 30 jaar oude Tannoy's kopen ,maar zie de reactie van thanatos m.b.t degeneratie van dergelijke drivers .

xander32


sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

TurboMarco

Dat begint er meer op te lijken  :lol:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

#252
Ben geen Tannoy kenner, maar zijn deze wel echt? Type? Beetje simpel merkplaatje, zo te zien vergeleken met  andere dure Tannoy speakerfoto's op internet.   stupid
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Marvin

#253
Het is uit een periode dat Tannoy de DC los verkocht zodat je er zelf mee aan de slag kon. Zo zie je veel varianten op de Westminster Royal, vooral in het Oosten zijn ze er helemaal idolaat van geweest. De bouwtekeningen zijn wel online te vinden, maar het is nogal een ingewikkeld en eigenwijs 'kastje' om in elkaar te freubelen en goed te laten klinken. Zodoende zie je dat er veel bass reflex kasten van zijn gemaakt.
En hoe goed dat klinkt zal voor elke creatie verschillen.

Dit is het origineel








De losse drivers zijn ze ook maar mee gestopt, aangezien het grootste deel geen complete luidsprekers kocht maar enkel de DC driver en daar zelf mee aan de gang ging. 
Zo heb ik zelf met veel moeite nog wat ruwe richtlijnen gekregen voor mijn 15" en 12" DC's, dit geheel tegen de bedrijfsregels in.

xander32

... het is dan ook een bijzondere uitvoering, een LimEted edition  :-).