Wat voor luidsprekerkabels gebruik je op je vintage receiver/versterker?

Gestart door Funkmeister, maart 12, 2015, 15:15:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Funkmeister

Ben even benieuwd wat jullie daarvoor gebruiken. Het probleem waar ik namelijk tegenaan loop is dat de terminals van oude receivers vroeger niet echt ontworpen werden voor dikke bekabeling. Ik gebruik op dit moment op mijn 2275 receiver Van den Hul The Clearwater (2 x 1,97 mm2) en dat is ook gelijk de max, want deze krijg ik maar met moeite in die kleine klemmetjes die voor terminals moeten doorgaan. Die bekabeling is al oud (ik denk zo'n 20 jaar) en wil ik gaan vervangen, want op sommige stukken is hij binnenin gaan corroderen en dat lijkt me niet bevorderlijk voor de geluidskwaliteit. Ik was altijd in de veronderstelling dat bekabeling aan de uiteinden kon corroderen, maar kennelijk ook midden in een kabel van enkele meters??  shutup


Aan het geluid hoor ik het niet, maar vervanging lijkt me misschien toch een verbetering opleveren.
Ik heb soundcolumn 2 speakers met een impedantie van 4 ohm en de lengte die ik aan kabel per speaker nodig heb is 2 meter. Het liefst zou ik weer voor 2 x 2,0 mm2 kiezen, maar de keus daarin is heel beperkt en Van den Hul wil ik even links laten liggen. Ik dacht zelf aan Supra Classic 2 x 1,6 mm2 (is ook nog een betaalbaar met 3,50 per meter), maar ben benieuwd waar jullie voor gekozen hebben.

Funkmeister

Ik heb zelf ondertussen op ebay een setje (2 paar) pinconnectors besteld. Ik wist niet dat deze er voor 2 mm waren. Hiermee kan ik dus tot 3 mm luidsprekerkabel aansluiten.


Blijft lachen dat ebay.  :-D Een setje (2paar) 24 karaats vergulde connectors voor $ 4,98 inclusief gratis verzending (luchtvracht) vanuit Hong Kong. Moet je in Nederland mee aankomen. Bestel je zoiets kleins bij een webwinkel in Nederland komt er minimaal 7,50 euro voor de verzending bij.  :roll:

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

richard-38

Mijn eerste vraag, waarom die onzinnig dure van den hul kabels?  En zijn de terminals niet vervangbaar voor nieuwere, betere.....   Dat is altijd iets bij hifi vergeleken mijn studio spulletjes, megadure interlinks, terwijl gebalanceerd complexer is , maar veel oplost, kijk in een studio, niets bijzonders, ook de ts aansluitingen niet . Via marktplaats leerde ik een man kennen die erg nette kabels maakt voor een prettige prijs : jkehifi.nl. Wordt netjes geleverd met een paar garantie. Ik test qua interlinks erg veel uit, en bij rik stoet had ik een paar keer ogata interlinks, maar net als oyaide, welke ik weer voor een appel en een ei kocht van de stanton importeur, ook de digitale versies, aangezien ik veel studio en dj apparatuur heb en dus ook een paar externe audiokaarten, welke ik onzinnig vind. In de desktop ontlast het je systeem en hebt veel meer vermogen.
Maar hifi loopt een beetje achter qua aansluitingen:)....   

In feite moeten de verkopers komen meten aan je apparatuur en aan de hand daarvan interlijks bouwen, dat zou 2000euro niet rechtvaardigen, maar daar heb je wel hooggeschoold en ervaringrijk personeel voor nodig.


RP

Misschien een tip: kijk eens naar de site van : Van Oostvoorn de importeur van Tasker speakercable of google ff want daar kom je m ook tegen.
Alle maten te kust en te keur en zelf heb ik hele goede ervaringen met de transparant-speciaal serie die echt goed uitgebalanceerd klinken.
Wellicht dat je daar de juiste dikte kan vinden.
je hebt pm
marantz pm80, marantz cd6004, monitor audio Bronze 6 Yamaha ct800 jke mgk 226 vandamme blueseries

Funkmeister

Citaat van: richard-38 op maart 26, 2015, 18:24:08
Mijn eerste vraag, waarom die onzinnig dure van den hul kabels?  En zijn de terminals niet vervangbaar voor nieuwere, betere.....   

Die Van den Hull Clearwater is niet zo'n dure. Het is een beetje de budgetkabel van Van den Hull en na 20 jaar gebruik was hij kennelijk op. Ik heb nu Supra Classic 2 x 2,5 mm gekocht. Ook niet echt duur (4,50 per meter) en daarnaast heb ik maar 2 x 2 meter nodig. Aan het vervangen van de terminals op de receiver heb ik gedacht, maar vond het ook weer zonde om mijn vintage receiver te gaan verbouwen. Ik heb als interlink een analoog setje van RU connected. Ik geloof niet dat het direct beter zal klinken, maar het ziet er in ieder geval beter en degelijker uit dan de standaard dropveter die ik bij mijn CD speler kreeg en ze kosten ook niet de hoofdprijs.

audiof. zonder budget

Citaat van: Funkmeister op maart 27, 2015, 11:21:45
Die Van den Hull Clearwater is niet zo'n dure. Het is een beetje de budgetkabel van Van den Hull en na 20 jaar gebruik was hij kennelijk op.

Kijk dit vind ik nou weer interessant....slijten doet het namelijk niet. Waar kon je het aan merken dat ze "op" waren?
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Funkmeister

Citaat van: audiof. zonder budget op maart 27, 2015, 11:53:50
Kijk dit vind ik nou weer interessant....slijten doet het namelijk niet. Waar kon je het aan merken dat ze "op" waren?

Zie mijn eerste foto in dit topic: het is een verzilverde koperen kabel, maar op sommige gedeeltes is de kabel intern gewoon door corrosie bruin geworden. (op de foto is het bovenste stuk kabel is nog goed en het stuk kabel eronder is aangetast) Ik stond er zelf ook van te kijken: het is ook niet aan de uiteinden van de kabel, maar gewoon middenin een stuk van een paar meter. Ik heb een paar weken geleden nog een mail gestuurd naar Van den Hull met foto's hiervan, maar tot op heden nog geen enkele reactie van hen mogen ontvangen. Zoiets valt me gewoon zwaar tegen van een bedrijf dat toch pretendeert een high end merk te zijn.  :x

Cornelis1921

#8
Als rechtgeaarde non-believers geloven ze bij Van den Hul toch niet alles, niet waar? :-D ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus


Funkmeister

Citaat van: Maus op maart 30, 2015, 23:20:35
Koper verkleurt...

Koper verkleurd volgens mij naar groen. Ik denk dat in dit geval het zilver is verkleurd, want het zijn verzilverde koperen kabels.

Cornelis1921

Citaat van: Funkmeister op maart 31, 2015, 16:04:52
Koper verkleurd volgens mij naar groen. Ik denk dat in dit geval het zilver is verkleurd, want het zijn verzilverde koperen kabels.
Inderdaad, koper verkleurt naar groen, en zilver naar zwart.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *