Heco the new statement

Gestart door erik62, februari 09, 2015, 21:55:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik62

Dag,eergisteren was ik in Trier en had de mogelijkheid om een paar heco the new statement te beluisteren. Dit was de eerste keer dat ik dit merk beluisterde en ik ben extreem enthousiast geworden.
Het zijn luidsprekers van 1.25 hoog en wegen bijna 45 kilo per stuk. Als bijzonderheid is te vermelden dat de middentoner in een eigen compartiment zit dat middels een rooster aan de achterzijde in open verbinding met de omgeving staat.
Zelden heb ik zo een neutraal en precies spelende luidspreker gehoord als deze. Het midden vond ik echt fenomenaal en het laag was geweldig. Strak, snel en erg erg diep. Normaal vind ik basreflexsystemen achterblijven bij gesloten systemen maar niet bij deze exemplaren.
Heeft iemand een soortgelijke ervaring met de heco,s. Ik vond E trouwens fantastisch afgewerkt en waren piano black. Geweldig......

bas focal marantz

Citaat van: erik62 op februari 09, 2015, 21:55:03
Als bijzonderheid is te vermelden dat de middentoner in een eigen compartiment zit dat middels een rooster aan de achterzijde in open verbinding met de omgeving staat.
Zelden heb ik zo een neutraal en precies spelende luidspreker gehoord als deze. Het midden vond ik echt fenomenaal en het laag was geweldig.
Midden weergave is toch o zo belangrijk.
Daar gebeurd het.
Luister maar eens zonder tweeter, of zonder woofer dat gaat nog prima in meer of mindere maten maar haal je je mid weg dan hoor je pas echt hoeveel informatie daar zit of hoeveel muziek eruit komt.


Ze hebben veel uit de kast getrokken om die mid-unit zo goed mogelijk te maken.
Kleine korte spreekspoel, lichte papier membraam, textiel surround, alnico magneet.
Een van DE manieren hoe je een echte middetoon-unit bouwt.

In de stereoplay van januari hebben ze ook een heco met die mid aan een test onderworpen.

audiof. zonder budget

Ik heb het betreffende stelletje niet gehoord, maar moet toegeven dat het er zeer netjes uitziet. OP de foto's ziet alles er keurig netjes afgewerkt uit. Het maakt me wel benieuwd naar de klank....

De "open radiator" aan de achterzijde voor het mid maakt me inderdaad nieuwsgierig. Ik denk trouwens dat de redelijk hoge gevoeligheid van 93 dB daar (mede)vandaan komt. In oudere gitaarcombo's kom je dit fenomeen ook tegen. Ik ben altijd een voorstander geweest van eigen kamers voor mid en hoog om alle trillingen tegen te gaan die veroorzaakt kan worden door de drukgolf of van trillingen die door de constructie worden doorgegeven. Als je in staat bent om deze te isoleren, isoleer je alle interferentie en optimaliseer je het geluid (Ivan Schellekens van Floating Audio weet dit al jaren en heeft om die reden de tweeter absoluut trillingsvrij opgehangen). De open kamer voor het mid-gebied zal er ook voor zorgen dat deze een grotere range kan bestrijken, tenminste dat is mijn verwachting.

Als de mogelijkheid zich voordoet ga ik zeker eens luisteren
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

TurboMarco


Mooi hoor!

Goed beschouwd is het een semi-dipole , en dat spreekt mij wel aan (heb zelf een keer zoiets gebouwd) .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Cornelis1921

#4
 :gp: Mooi gevalletje meer dan goede luidsprekert dus. :yes: pompom Heco bouwt nog veel met hand, is 't niet? notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

bas focal marantz

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 10, 2015, 07:56:11
Ik ben altijd een voorstander geweest van eigen kamers voor mid en hoog om alle trillingen tegen te gaan die veroorzaakt kan worden door de drukgolf of van trillingen die door de constructie worden doorgegeven. Als je in staat bent om deze te isoleren, isoleer je alle interferentie en optimaliseer je het geluid (Ivan Schellekens van Floating Audio weet dit al jaren en heeft om die reden de tweeter absoluut trillingsvrij opgehangen).
Vooral bij een 2 weg drukt er wat lucht tegen de tweeter, terwijl je dat met een extra stukje hout kan voorkomen.


CiteerDe open kamer voor het mid-gebied zal er ook voor zorgen dat deze een grotere range kan bestrijken, tenminste dat is mijn verwachting.
Men probeert zo kastkleuring te voorkomen, scheelt ook in het juist en effectief dempen toepassen van een kast wat altijd ietsje levendigheid opslokt dat dempingsmatriaal.

B&W probeert kastkleuring en demping op te lossen met een uitgedachte behuizing voor de mid unit in hun duurdere speakers.

Het hoge bereik van een mid blijft hetzelfde daar heeft een kast geen invloed op, sterker de unit zal iets eerder afvallen van mid naar laag


Citaat van: TurboMarco op februari 10, 2015, 08:52:18

Mooi hoor!

Goed beschouwd is het een semi-dipole , en dat spreekt mij wel aan (heb zelf een keer zoiets gebouwd) .
Yep soort semi-dipool.

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op februari 10, 2015, 09:19:10
:gp: Mooi gevalletje meer dan goede luidsprekert dus. :yes: pompom Heco bouwt nog veel met hand, is 't niet? notworthy
Even op Heco gegoogled, maar niets over handenarbeid. :no:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Citaat van: Cornelis1921 op februari 10, 2015, 15:24:33
Even op Heco gegoogled, maar niets over handenarbeid. :no:

Ik ook niet Cor.... maar weet niet of dat, per definitie, slecht hoeft te zijn
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

Cornelis1921

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 10, 2015, 15:39:05
Ik ook niet Cor.... maar weet niet of dat, per definitie, slecht hoeft te zijn
Nee, natuurlijk niet AZB, ook in de audio-industrie zijn heel van handmatige processen vervangen zuiver mechanische met nog wel een volautomatische aansturing ook.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

audiof. zonder budget

Citaat van: bas focal marantz op februari 10, 2015, 14:50:37
Vooral bij een 2 weg drukt er wat lucht tegen de tweeter, terwijl je dat met een extra stukje hout kan voorkomen.

Men probeert zo kastkleuring te voorkomen, scheelt ook in het juist en effectief dempen toepassen van een kast wat altijd ietsje levendigheid opslokt dat dempingsmatriaal.

B&W probeert kastkleuring en demping op te lossen met een uitgedachte behuizing voor de mid unit in hun duurdere speakers.

Het hoge bereik van een mid blijft hetzelfde daar heeft een kast geen invloed op, sterker de unit zal iets eerder afvallen van mid naar laag

Yep soort semi-dipool.

Ben wel heel benieuwd hoe het zit met het plaatsen van de luidspreker en de afstand naar de wand (en natuurlijk de invloed hiervan)....
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

contour

voor 2500 euri's per set zijn dit absoluut aantrekkelijke speakers.(mooi midden, strak laag)
aantal keren, zij het vrij kort, in duitsland beluisterd.
minpunt, persoonlijk dan: de bling bling randen van de speakers. wel mooi gespoten kasten.

Rob
Buchardt S300 mk 2 SE;Marantz PM11S1;Marantz SA15S2;Chord Signature luidsprekerkabel;Verastarr silver signature interlink;Verastarr silver signature powercable;Powerlab G7powercable

xander32

Het kan zelfs voor nog minder;

http://www.hifi-schluderbacher.de/shop/de/Lautsprecher/Heco/Heco-Statement.html


Citaat van: contour op februari 10, 2015, 21:20:14
voor 2500 euri's per set zijn dit absoluut aantrekkelijke speakers.(mooi midden, strak laag)
aantal keren, zij het vrij kort, in duitsland beluisterd.
minpunt, persoonlijk dan: de bling bling randen van de speakers. wel mooi gespoten kasten.

Rob

VANZOMERENG

Citaat van: xander32 op februari 10, 2015, 22:08:56
Het kan zelfs voor nog minder;

http://www.hifi-schluderbacher.de/shop/de/Lautsprecher/Heco/Heco-Statement.html

Dit is het vorige type maar niettemin, een scherpe prijs waar wellicht nog wel wat van af
te dingen valt.    Maar pas op,  deze speaker heeft veel ruimte nodig om goed te presteren
en is voor vele doorsnee NL-woonkamers veelal een maatje te groot. 

bas focal marantz

Citaat van: audiof. zonder budget op februari 10, 2015, 16:00:25
Ben wel heel benieuwd hoe het zit met het plaatsen van de luidspreker en de afstand naar de wand (en natuurlijk de invloed hiervan)....
Enige ruime afstand tegen de achter wand is wel vereist.
Maar hoe dat nu precies zit met deze dipool constructie weet ik niet zeker.

Bij een ''normale dipool'' is 2 meter toch wel vereist zodat het indirect geluid iets later bij het gehoor aankomt als het directe geluid.
Is dat verschil te klein dat versmeerd direct en indirect geluid tot een geheel.