'Staande golf'

Gestart door Rob46, januari 09, 2015, 16:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citeerje kunt het wel herkennen maar meten is weten ,dan kun je zien in welk frequentie gebied het min of plus DB,s zijn
:gp:

En om het af te maken een parametrische equalizer en/of room-correctie toepassen .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 11:57:38
:gp:

En om het af te maken een parametrische equalizer en/of room-correctie toepassen .

Daarmee "los je het probleem op" door het geluid te vervormen.
Je moet je afvragen of dat hetgeen is wat jij zou willen.

Bijna hetzelfde als 3 bougies uit je 4 cilinder auto schroeven als snelheidsbeperkend middel.

TurboMarco

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 12:02:02
Daarmee "los je het probleem op" door het geluid te vervormen.
Je moet je afvragen of dat hetgeen is wat jij zou willen.

Bijna hetzelfde als 3 bougies uit je 4 cilinder auto schroeven als snelheidsbeperkend middel.
:-D
Dat laatste is geen sterk argument Joep .

Wat denk je dat een opnametechnicus doet  :wink:


Wat ik wil is geluid zoals het opgenomen is , geen geluid wat door de tekortkomingen van de akoestiek veroorzaakt word .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerHet terugdraaien van de lage tonen zou ietsje kunnen helpen
De bass & treble functies zijn daar eigenlijk niet voor geschikt daar deze te breedbandig zijn .

CiteerMensen geven dus veel geld uit aan een installatie die bij hen thuis niet tot zijn recht kan komen omdat ze te klein behuisd zijn.
Onzin , en waarom ik dat onzin vind kan ik je laten zien door middel van een meting , en laten horen  in een relatief kleine ruimte met daarin grote vloerstaanders .

Wil je weten wat je luidsprekers doen in een open ruimte zonder staande golven en reflecties , zet ze eens buiten neer .

CiteerEn hoe beter jouw installatie is hoe sneller je last zult krijgen van die staande golf.
Uhmm.....  :no: , het is anders , namelijk hoe slechter de akoestiek , hoe slechter het geluid .
Vrijwel iedere versterker, cd speler etc is in staat het signaal recht van 20 Hz tot 20 kHz weer te geven , bij luidsprekers is dat een hele zware , zo niet onmogelijke taak .
Gelukkig hoeft dat ook niet , en helaas vormen die clusters in het bereik van wat iedere luidspreker weer kan geven .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Maar je begrijpt toch wel dat als jij zegt: "Wat ik wil is geluid zoals het opgenomen is." je niet aan dat geluid moet gaan zitten prullen met het uitvoeren van "correcties".

Corrigeren staat gelijk aan vervormen zodat andere tekortkomingen minder opvallen.

joep

#20
En als ik bij jou lees "De opname is allesbepalend gevolgd door de akoestiek ,de rest is min of meer bijzaak ."
Moet ik je groot gelijk geven. Ga dus niet zitten prullen maar breng je akoestiek in orde. En dat doe je echt alleen goed met een sloophamer.

"Wat denk je dat een opnametechnicus doet" is dus totaal onbelangrijk hij is slechts een instrument welke de goedkeuring van de artiest nodig heeft om ook maar een knopje aan te mogen raken.
Of de opname goed genoeg is om te worden uitgegeven is 100% de beslissing van de artiest.
Daar doe je gelukkig helemaal niets aan. Hij draagt de verantwoording het is zijn schepping het is zijn kindje.

xander32

#21
EQ en DSP helpen om de nadelige effecten van de ruimte in te dammen. Maar daarmee voor mij ook vaak het vloeiende, het natuurlijke van het geluid, van de muziek.

Daardoor vind ik zelf een stereo installatie mèt EQ en DSP ook altijd onnatuurlijk klinken, niet prettig. Tot op heden ben ik er nog geen tegen gekomen die daarin positief opviel :no:. Voor mij een duidelijke no go.


Keuzes, smaak.

xander32

#22
Met alle respect Joep, maar in de gemiddelde NL huiskamer zal er niet de mogelijkheid zijn om ls. zo ruim op te stellen als bij jou.

En dat hoeft m.i. echt niet dweilen met de kraan open te betekenen, als men zorgvuldig de ls. kiest en plaatst.
Voorts accepteren dat een living geen dedicated luisterruimte dan wel een studio betreft.


Citaat van: joep op januari 10, 2015, 11:52:00
Een staande golf is een geluidsgolf welke weerkaatst van bijvoorbeeld een muur of raam achter de luisteraar.
Vooral lange golven, dus de lage tonen hebben er al snel last van. We spreken dan over golven van zo'n 18 meter lengte. Dat heen en weer kaatsen en het vermengen met de golven welke uit de luidspreker komen geven dan een brom-achtig geluid. Veel mensen ervaren dit als lekker lage bassen. Grote onzin natuurlijk daar het helemaal geen onderdeel van de muziek is maar slechts een storingsfactor. Maar als men nog nooit heeft gehoord hoe een plaatje echt klinkt ben je al snel genegen te denken dat dat afschuwelijke gebrom op het plaatje staat. Sommige personen wennen eraan en vinden het zelfs mooi. En als ze dan eens naar een goed opgestelde installatie luisteren vinden ze dat niet mooi omdat ze die lekker zware "bassen" missen. Ze zijn echter gewend geraakt aan een mistoestand. Bijna overal waar ik kom kan ik dat gebrom (meer is het niet) horen.
Het terugdraaien van de lage tonen zou ietsje kunnen helpen maar dan vervorm je het geluid. En zit je niet meer naar de muziek te luisteren zoals die is bedoeld door de artiest. En hoe beter jouw installatie is hoe sneller je last zult krijgen van die staande golf. Mensen geven dus veel geld uit aan een installatie die bij hen thuis niet tot zijn recht kan komen omdat ze te klein behuisd zijn.
Het probleem is wel op te lossen. Geef je geluid de ruimte door de afstand tussen luidspreker en reflecterende wand zo groot mogelijk te maken zodat de staande golf lekker kan uitrollen. Bij mij is die afstand 12,5 meter. En ik heb dan ook geen last van een staande golf. Het is dan ook altijd aan te raden je luidsprekers in de lengterichting van jouw kamer op te stellen. De luidsprekers iets naar binnen buigen zou ook ietsje kunnen helpen maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open.

Rob46

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 10:57:37
Goed bezig.



Zelf heb ik de ls.nu redelijk staan, dat ondanks dat ik er nog niet eens heel veel tijd in heb gestoken. Het is een compromis; wanneer ik een halve meter naar voren ga zitten geeft dat een ietwat meer rustig beeld en wat meer body, echter gaat dat weer ten koste van de energie in het hoog ... Vermoedelijk zou ik dat nog weer kunnen beinvloeden met het indraaien van de ls., maar ik vind het ff prima zo. Al ga ik zeer zeker nog een keer aan het schuiven om uit te zoeken of er mogelijk nog meer in zit.

Ik vind dit een goed punt Robert!


Ik heb in meerdere artikelen ook gelezen dat men op een gegeven moment de situatie ook gewoon moet leren accepteren (situatie = de mogelijkheden dan wel beperkingen van jouw ruimte).
Daar kan ik mij prima in vinden :yes:.

TurboMarco

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 12:43:34
En als ik bij jou lees "De opname is allesbepalend gevolgd door de akoestiek ,de rest is min of meer bijzaak ."
Moet ik je groot gelijk geven. Ga dus niet zitten prullen maar breng je akoestiek in orde. En dat doe je echt alleen goed met een sloophamer.


Joep ,
Ik heb nog een dedicated luisterruimte , vandaar mij opmerking :
Citeeren waarom ik dat onzin vind kan ik je laten zien door middel van een meting , en laten horen  in een relatief kleine ruimte met daarin grote vloerstaanders .
De woonkamer is net als bij 99,9% van de bevolking gewoon een woonkamer met audio/tv daarin .
Maar als jij een sloophamer prefereert boven een elektronische interventie , ga dan vooral je gang .

Wanneer breng jij Joep de akoestiek op orde ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Frits Denon

Heb je eigenlijk nooit geen last van een staande golf als je de installatie op een zolderkamer hebt staan en de speakers met de rug naar het schuine dak hebt geplaatst? De andere zijde is ook schuin.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 12:48:06
EQ en DSP helpen om de nadelige effecten van de ruimte in te dammen. Maar daarmee voor mij ook vaak het vloeiende, het natuurlijke van het geluid, van de muziek.

Daardoor vind ik zelf een stereo installatie mèt EQ en DSP ook altijd onnatuurlijk klinken, niet prettig. Tot op heden ben ik er nog geen tegen gekomen die daarin positief opviel :no:. Voor mij een duidelijke no go.


Keuzes, smaak.
Inderdaad , keuzes en smaak .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: Frits op januari 10, 2015, 13:11:49
Heb je eigenlijk nooit geen last van een staande golf als je de installatie op een zolderkamer hebt staan en de speakers met de rug naar het schuine dak hebt geplaatst? De andere zijde is ook schuin.
Schuine wanden gaan staande golven tegen , maar of ze in het geheel uit te bannen zijn ben ik nog niet achter .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Rob46

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 11:12:49
Wel enigzins arrogant om mijzelf te citeren, maar Rob, lees onderstaande eens goed ...


Ik zie bij jou een bepaalde onrust de afgelopen jaren; vele, snelle, wisselingen van componenten. Dat herken ik, van mijzelf maar ook van anderen. Allen op zoek naar ...  het onmogelijke?

De grootste beperking zal (bijna) altijd de ruimte en diens akoestische eigenschappen zijn. in jouw geval Rob, is het iig. niet de hardware, want die is hoogwaardig. Daar hoef je de "verbetering" niet te zoeken :wink:.


Acceptatie.

Ik denk dat dit uiteindelijk het sleutelwoord is....

TurboMarco

#29
@ joep ,

Citeer"Wat denk je dat een opnametechnicus doet" is dus totaal onbelangrijk hij is slechts een instrument welke de goedkeuring van de artiest nodig heeft om ook maar een knopje aan te mogen raken.

Volgens mij mis je iets , wat meen jij op die afbeelding waar te nemen ?


Ben je wel eens bij een opname aanwezig geweest , of heb je überhaupt wel eens een studio van binnen gezien ?

Een opnametechnicus is aangenomen omdat hij z,n vak verstaat , niet om loonslaaf van een muzikant te zijn .

CiteerCorrigeren staat gelijk aan vervormen zodat andere tekortkomingen minder opvallen.
Dus ontwikkelaars en producenten van merken zoals Hypex,Meridian,AVI,Dynaudio , en de lijst is te lang om op te noemen , die ontwikkelaars zitten er helemaal naast ?
Die maken immers in hun top-line gebruik van elektronische correctie .
Heb je enig idee wat een passief gefilterde , en van een passief correctienetwerk voorziene luidspreker doet ?

Ik denk ...nee ik weet het zeker dat je dat niet weet , maar ondertussen ga je toonregeling toepassen met kabeltjes , althans dat denk je  :schater:

edit: elke actieve subwoofer maakt gebruik van een elektronische correctie , zullen we dan ook meteen alle subwoofers afserveren ?
Om terug te komen op een staande golf , een staande golf kan zich ook uiten door een zwakke laagweergave  ,lees daarom de door andere leden aangehaalde links eens aandachtig door .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)