'Staande golf'

Gestart door Rob46, januari 09, 2015, 16:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TurboMarco

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 23:03:51
Jammer Joep, jou had ik ietwat meer klasse toegedicht. Geen chique uitspraak onderstaande :no:.
Het geeft niks hoor , wijsheid is velen malen rijker dan het onderdak .

En bovendien vind ik hobbits wel cool  8-)
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

#46
Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 23:00:35
Kom op Joep , doe niet zo dwars , en lees nou eens op zijn minst de links die de leden geplaatst hebben .

Zal ik je dan als eigenaar van een middelmatig behuisde een tip geven ?
Zoek en verdiep je in golflengte .

Zullen we dan afspreken dat wanneer je die materie begrijpt , dat je dan met onderbouwende argumenten komt ?

Heeft geen nut Marco, ik heb er niets bij te winnen en heb mijn standpunt hier al eerder neergeschreven.
Zij die er hun voordeel mee kunnen doen ga je gang. Misschien dat iemand er anders over denk.
Ik heb persoonlijk nooit een ruimteprobleem gehad. Slechts toen ik mijn luidsprekers in de breedte van de kamer plaatste (slechts 6 meter) merkte ik wat een staande golf is. Dus weer snel in de lengte van de kamer geplaatst en het probleem was weer opgelost.

P.S. Hobbits zijn cool.

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 23:03:51
Jammer Joep, jou had ik ietwat meer klasse toegedicht. Geen chique uitspraak onderstaande :no:.

Is een beetje van kaatsen en de bal verwachten Xander.



joep

Even voor de goede orde. Opmerkingen als:


Je begrijpt er geen jota van , dat geeft niks hoor .

Sorry meneer Joep (die nog geen soldeerbout vast kan houden) , maar een krantenwijk is nog te ingewikkeld voor u

Wanneer je eens aan een echte mannen discussie wil deelnemen ,


mogen van mij ook allemaal hoor. Neem ik geen aanstoot aan. Maar dan moet je ook niet zeuren.

TurboMarco

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 23:10:20
Heeft geen nut Marco, ik heb er niets bij te winnen en heb mijn standpunt hier al eerder neergeschreven.
Zij die er hun voordeel mee kunnen doen ga je gang. Misschien dat iemand er anders over denk.
Ik heb persoonlijk nooit een ruimteprobleem gehad. Slechts toen ik mijn luidsprekers in de breedte van de kamer plaatste (slechts 6 meter) merkte ik wat een staande golf is. Dus weer snel in de lengte van de kamer geplaatst en het probleem was weer opgelost.

P.S. Hobbits zijn cool.
Joep , ik denk dat dergelijke topics ook niet voor jou bedoelt zijn , want in mijn ogen ligt daar ook niet de interesse van jou .
Wat mij dan wel weer verbaast is dat je dan heel stellig deelneemt aan deze topic , en dat zonder enige kennis daarvan .
Kijk het is heel makkelijk te zeggen dat iemand het niet naar jouw( of mijn) mening niet voor elkaar heeft , maar daar schiet niemand wat mee op .
Ik en velen met mij dragen wat bij om tot een oplossing te komen , maar sorry dat ik het zeg , naar mijn mening (en gezien de reacties van anderen ook) draag jij je steentje niet bij .
Je kan bij deze simpelweg niet om natuurkundige wetten heen , en vrijwel iedereen is niet in staat om de woonkamer om te bouwen tot een geluidsstudio .

Maar doe voor jezelf nou eens de moeite nemen om het verhaal achter de golflengte tot je te nemen , het werkt echt heel verhelderend hoor !
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 23:17:26
Even voor de goede orde. Opmerkingen als:


Je begrijpt er geen jota van , dat geeft niks hoor .

Sorry meneer Joep (die nog geen soldeerbout vast kan houden) , maar een krantenwijk is nog te ingewikkeld voor u

Wanneer je eens aan een echte mannen discussie wil deelnemen ,


mogen van mij ook allemaal hoor. Neem ik geen aanstoot aan. Maar dan moet je ook niet zeuren.
Ik zeur toch niet ! , sterker nog , ik probeer nog steeds een dialoog met je aan te gaan .
Dat is iets wat je op de meeste forums niet hoeft te verwachten , laat dat duidelijk zijn .
Ik probeer niets anders dan te delen in de wetenschap , niet dat ik dat uitgevonden heb hoor ! , maar ik zeg het voor de allerlaatste keer , verdiep je eens goed in de materie staande golven + reflecties .
Wat je er daarna mee doet zal mij een worst wezen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

vorige topic ging ineens opslot

dus dan hiermaar mijn reactie omdat die mij wel nuttig leek  8-)

...

De groote van de ruimte is niet zozeer bepalend ,het is de installatie die daarin staat en hoe de acoustiek is ,de electronische middelen verkrachten het geluid niet deze corrigeren de invloeden van de acoustiek en zorgen dus juist dat de opname weer zo wordt weergegeven zoals het in de studio is opgenomen  :-)

wat dan wel van belang is dat die electronische apparaten ook precies corrigeren wat gemeten is wat de acoustiek beinvloed

als je regelmatig naar Live concerten gaat is het lang ook niet altijd voor elkaar maar regelmatig wel en dan kun je pas echt van muziek genieten wat je dan hoort in een middelgrote zaal hoort voelt en ervaart kan geen enkele installatie die thuis staat tegenop , soms is het laag zo heftig dat heel mijn lichaam trilt maar niet storend omdat de grote zaal het aankan  byebye  HB HB HB

joep

Was ook richting Xander, niet tegen jou Marco.

Kan alleen mijn eigen ervaring neerschrijven. En die zijn eerlijk en zonder bijbedoeling.
En ik denk dat mensen daar hun voordeel mee kunnen doen. Hoop van jou hetzelfde.
Andere mensen mogen andere meningen hebben.
En al die linkjes, daar ben ik niet zo'n fan van, ben te vaak op (financiƫle) bijbedoelingen gestuit.

joep

Citaat van: Marantz 81 op januari 10, 2015, 23:38:52
vorige topic ging ineens opslot

dus dan hiermaar mijn reactie omdat die mij wel nuttig leek  8-)

...

De groote van de ruimte is niet zozeer bepalend ,het is de installatie die daarin staat en hoe de acoustiek is ,de electronische middelen verkrachten het geluid niet deze corrigeren de invloeden van de acoustiek en zorgen dus juist dat de opname weer zo wordt weergegeven zoals het in de studio is opgenomen  :-)

wat dan wel van belang is dat die electronische apparaten ook precies corrigeren wat gemeten is wat de acoustiek beinvloed

als je regelmatig naar Live concerten gaat is het lang ook niet altijd voor elkaar maar regelmatig wel en dan kun je pas echt van muziek genieten wat je dan hoort in een middelgrote zaal hoort voelt en ervaart kan geen enkele installatie die thuis staat tegenop , soms is het laag zo heftig dat heel mijn lichaam trilt maar niet storend omdat de grote zaal het aankan  byebye  HB HB HB

Het formaat van de luisterruimte bepaalt toch ook mede de akoestiek eigenschappen van de ruimte.

Voor de sfeer ga ik naar een pop concert, niet echt voor de kwaliteit van het geluid.

TurboMarco

Nou begrijp ik niet waarom dat topic op slot gegaan is , ik meen dat we toch respectvol met elkaar omgegaan zijn .
Mocht ik iemand tegen het zere been geschopt hebben ,dan verneem ik dat graag middels PM .

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 23:51:04
Nou begrijp ik niet waarom dat topic op slot gegaan is , ik meen dat we toch respectvol met elkaar omgegaan zijn .
Mocht ik iemand tegen het zere been geschopt hebben ,dan verneem ik dat graag middels PM .

Sluit ik me voor de volle 100% bij aan.

TurboMarco

CiteerHet formaat van de luisterruimte bepaalt toch ook mede de akoestiek eigenschappen van de ruimte.
Jazeker!
Maar het is niet alleen het formaat , de vorm speelt een hele grote rol.
Zo ook de demping en (daar heb je het weer) de golflengte .
In een kleine ruimte is de golflengte te kort om tot staande golf te manifesteren , dit kan bij veel kleine luidsprekers leiden tot bass zwakte , daarvoor kan je beter luidsprekers nemen die wat meer bass produceren , of je corrigeert met een dsp .

Maar het blijft gissen , totdat je gaat meten .
Zo simpel is dat .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

En ik ben juist van mening dat een grote luidspreker beter de lage bastonen kan reproduceren dan een kleine luidspreker. En in een kleine kamer zijn (zelfs halve) golflengte nog niet kan halen en dus na b.v. een kwart van de afstand al wordt teruggekaatst. Zodat het heen en weer kaatsen van onderbroken golven dat gebrom veroorzaken. Dus is mijn conclusie in een kleine kamer ben je beter af met een kleine luidspreker uit. Mijn advies zou dan ook een Totem zijn. Een echt mooi product!
Dus hoe beter de luidspreker in het produceren van lage tonen hoe eerder je last heb van problemen in een kleine ruimte. En iedere vorm van corrigeren is vervormen van het geluid. Hetgeen een kleine luidspreker ook doet daar het de lage tonen voor een stukje weglaat maar wel acceptabel geluid blijft produceren.

Dit is mijn mening en hier wil ik het met alle respect nu even bij laten.

Rob46

#57
Volgens mij heb je een punt Joep! Ik heb overigens de linkjes die gegeven worden even bekeken maar dat is vaak te technisch voor mij. Overigens staan her en der tussen de regels door wel enkele nuttige tips. Het is niet dat ik 'toevallig' Totem luidsprekers heb, maar je hebt wel gelijk dat er uit een relatief rank 'zuiltje' prachtig geluid kan worden geproduceerd. Zo heb ik eens een Totem One mogen beluisteren, goh wat kan er uit zo'n kleine monitor een prachtig geluid komen. Voor de kleinere ruimtes volgens mij inderdaad ideaal. Enfin, er zijn natuurlijk vele merken, afmetingen etc. Je eigen oortjes zullen dit uiteindelijk moeten horen in de eigen luisterruimte. En.......natuurlijk ontvang je alle respect :yes:

xander32

Nu is het weer een constructieve discussie mannen,  :yes:.

joep



Deze is speciaal voor jou Xander.