'Staande golf'

Gestart door Rob46, januari 09, 2015, 16:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Een geluidsgolf houdt geen rekening met de eindrekening van de apparatuur. Een golf uit een alles in één Marquant setje geeft eenzelfde golf op een bepaalde frequentie als een setje van een ton.

TurboMarco

Citaat van: marvin op januari 10, 2015, 14:17:49
Een geluidsgolf houdt geen rekening met de eindrekening van de apparatuur. Een golf uit een alles in één Marquant setje geeft eenzelfde golf op een bepaalde frequentie als een setje van een ton.

:gp:
Een dergelijk redenatie kan ook alleen maar uit de pen van Joep komen .
CiteerEn hoe beter jouw installatie is hoe sneller je last zult krijgen van die staande golf.


(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 11:52:00
Een staande golf is een geluidsgolf welke weerkaatst van bijvoorbeeld een muur of raam achter de luisteraar.
Vooral lange golven, dus de lage tonen hebben er al snel last van. We spreken dan over golven van zo'n 18 meter lengte. Dat heen en weer kaatsen en het vermengen met de golven welke uit de luidspreker komen geven dan een brom-achtig geluid. Veel mensen ervaren dit als lekker lage bassen. Grote onzin natuurlijk daar het helemaal geen onderdeel van de muziek is maar slechts een storingsfactor. Maar als men nog nooit heeft gehoord hoe een plaatje echt klinkt ben je al snel genegen te denken dat dat afschuwelijke gebrom op het plaatje staat. Sommige personen wennen eraan en vinden het zelfs mooi. En als ze dan eens naar een goed opgestelde installatie luisteren vinden ze dat niet mooi omdat ze die lekker zware "bassen" missen. Ze zijn echter gewend geraakt aan een mistoestand. Bijna overal waar ik kom kan ik dat gebrom (meer is het niet) horen.
Het terugdraaien van de lage tonen zou ietsje kunnen helpen maar dan vervorm je het geluid. En zit je niet meer naar de muziek te luisteren zoals die is bedoeld door de artiest. En hoe beter jouw installatie is hoe sneller je last zult krijgen van die staande golf. Mensen geven dus veel geld uit aan een installatie die bij hen thuis niet tot zijn recht kan komen omdat ze te klein behuisd zijn.
Het probleem is wel op te lossen. Geef je geluid de ruimte door de afstand tussen luidspreker en reflecterende wand zo groot mogelijk te maken zodat de staande golf lekker kan uitrollen. Bij mij is die afstand 12,5 meter. En ik heb dan ook geen last van een staande golf. Het is dan ook altijd aan te raden je luidsprekers in de lengterichting van jouw kamer op te stellen. De luidsprekers iets naar binnen buigen zou ook ietsje kunnen helpen maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open.
Gebruik tegenwoordig wel eens de Eq om het gebrom tegen te gaan volgens de 3-2-1 methode.Tot 60 Hz -3db,60-170hz -2db en 170-300hz -1db
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

joep

Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 13:11:11
Joep ,
Ik heb nog een dedicated luisterruimte , vandaar mij opmerking :De woonkamer is net als bij 99,9% van de bevolking gewoon een woonkamer met audio/tv daarin .

Zegt mij helemaal niets.


Maar als jij een sloophamer prefereert boven een elektronische interventie , ga dan vooral je gang .

Een andere oplossing is er niet zonder het geluid te verkrachten.

Wanneer breng jij Joep de akoestiek op orde ?

Hoe kom je erbij dat die niet op orde zou zijn?

Een opnametechnicus is aangenomen omdat hij z,n vak verstaat , niet om loonslaaf van een muzikant te zijn .

Nee meneer Bono ik weet het als opnametechnicus beter dan u. En ja ik ga morgen weer fulltime mijn krantenwijkje doen. Zie je het al voor je Marco?


Als je electronisch gaat bijschaven vallen er altijd schilfertjes af. Daar ontkom je niet aan, dus heb je altijd verlies.
Maar misschien is het verlies in geluid een minder grote irritatie dan de staande golf.

bas focal marantz


Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 14:03:43

Dus ontwikkelaars en producenten van merken zoals Hypex,Meridian,AVI,Dynaudio , en de lijst is te lang om op te noemen , die ontwikkelaars zitten er helemaal naast ?
Die maken immers in hun top-line gebruik van elektronische correctie .
Heb je enig idee wat een passief gefilterde , en van een passief correctienetwerk voorziene luidspreker doet ?


precies  stupid
Wat denk je dat al die filteronderdelen in je speaker doen, spoelen, condensatoren en weerstanden.
Wat ik bij fabrieks speakers zie in de prijsklasse die men hier op het forum heeft zijn dat nooit de beste spoelen en condensatoren.
Een mooie koperfolie spoel van een dikke kilo of de originelen veel (te)kleine fabrieks spoeltjes.
Mundorf silver goud olie condensator zie ik ook maar heel zelden in een fabrieks speaker.

Die hypex DLCP is echt super goed.
Lijkt mij vele malen beter dan filtercomponenten in een speaker.

TurboMarco

Joep,
Je begrijpt er geen jota van , dat geeft niks hoor .
Wat wel jammer voor jou is dat je voor de realiteit afsluit , en aan discussies deel neemt zonder vragen te beantwoorden en links die andere leden geven te negeren , maar wel met loze argumenten komt .

Het schijnt maar niet tot je door te dringen dat je het geluid verkracht (om jouw woorden te gebruiken ) met een brakke akoestiek .

Jouw akoestiek is niet veel beter als die van anderen , daarvoor hoef je echt niet geleerd te hebben om dat door te hebben , foto's en afbeeldingen inclusief verslagen spreken voor zich .

En het zou je sieren als je mij gewoon bij mijn naam noemt , of moet ik je het verschil tussen Bono en Marco ook nog uitleggen ?

Sorry meneer Joep (die nog geen soldeerbout vast kan houden) , maar een krantenwijk is nog te ingewikkeld voor u .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: bas focal marantz op januari 10, 2015, 21:53:52
precies  stupid
Wat denk je dat al die filteronderdelen in je speaker doen, spoelen, condensatoren en weerstanden.
Wat ik bij fabrieks speakers zie in de prijsklasse die men hier op het forum heeft zijn dat nooit de beste spoelen en condensatoren.
Een mooie koperfolie spoel van een dikke kilo of de originelen veel (te)kleine fabrieks spoeltjes.
Mundorf silver goud olie condensator zie ik ook maar heel zelden in een fabrieks speaker.

Die hypex DLCP is echt super goed.
Lijkt mij vele malen beter dan filtercomponenten in een speaker.
Een goed ontworpen passief filter heeft naast de overgangspunt(en) ook een correctienetwerk , echter gaat dat ten koste van het rendement + dat de toleranties veel ruimer zijn dan die van actieve componenten .
Een staande golf , of in ieder geval de nadelen daarvan met een passief x-over netwerk aan te passen is zo goed als onmogelijk , en in de pro-audio weten ze dat al een geruime tijd , vandaar dat men 100% actief corrigeert .

Een live registratie gaat niet zonder elektronische correctie , tenzij je de beperkingen graag voor lief neemt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: bas focal marantz op januari 10, 2015, 21:53:52
precies  stupid
Wat denk je dat al die filteronderdelen in je speaker doen, spoelen, condensatoren en weerstanden.
Wat ik bij fabrieks speakers zie in de prijsklasse die men hier op het forum heeft zijn dat nooit de beste spoelen en condensatoren.
Een mooie koperfolie spoel van een dikke kilo of de originelen veel (te)kleine fabrieks spoeltjes.
Mundorf silver goud olie condensator zie ik ook maar heel zelden in een fabrieks speaker.

Die hypex DLCP is echt super goed.
Lijkt mij vele malen beter dan filtercomponenten in een speaker.
Zelfbouw lijkt hierop het antwoord.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

joep

Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 22:04:35
Joep,
Je begrijpt er geen jota van , dat geeft niks hoor . Ben bang dat je zelf te simpel zit te denken om mij te begrijpen maar goed laat ik de moeite nog een keertje doen.
Wat wel jammer voor jou is dat je voor de realiteit afsluit , en aan discussies deel neemt zonder vragen te beantwoorden en links die andere leden geven te negeren , maar wel met loze argumenten komt .

Ik ga het dan nu heeeeeeeeeeel simpel voor je uitleggen. Zodat zelfs jij het kunt begrijpen. Opletten!

Het schijnt maar niet tot je door te dringen dat je het geluid verkracht (om jouw woorden te gebruiken ) met een brakke akoestiek .

Dit weet ik, waarom zou ik dat niet begrijpen? Niet alleen een brakke akoestiek maar ook het gebruik van elektronische "hulpmiddeltjes" verkrachten het geluid.

Jouw akoestiek is niet veel beter als die van anderen , daarvoor hoef je echt niet geleerd te hebben om dat door te hebben , foto's en afbeeldingen inclusief verslagen spreken voor zich .

Hoe kun jij nu in godennaam over mijn akoestiek een mening hebben zonder er ooit naar geluisterd te hebben? Kom nou toch!

En het zou je sieren als je mij gewoon bij mijn naam noemt , of moet ik je het verschil tussen Bono en Marco ook nog uitleggen ?

Bono ken ik. leadzanger bij de band U2. En een enorme pietlut als het om het mixen van de opnames gaat. Maar hoor graag van jou de verschillen tussen Bono en Marco daar ik denk dat die wel heel erg groot zullen zijn.


Sorry meneer Joep (die nog geen soldeerbout vast kan houden), Vasthouden zal best lukken maar een krantenwijk is nog te ingewikkeld voor u. Te ingewikkeld? Allesbehalve, ik heb in het verleden honderden mensen voor mij krantenwijken laten lopen. Heb namelijk zelf een krant uitgegeven.

TurboMarco

Wat Bas al zei , de Hypex DLCP  is een heel goed uitgangspunt , sterker nog het is heel high-end , echter kom je idd bij zelfbouw terecht wanneer je het enigszins betaalbaar wilt houden .
Wil je niet aan diy beginnen , dan is dergelijke technologie gewoon in een heel prachtig jasje te koop hoor .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Joep ,
Volgens mij was de rode belettering voorbehouden aan het moderatieteam , en ik meen dat jij daar niet tot behoort .

Wanneer je eens aan een echte mannen discussie wil deelnemen , dan zal je toch een keer in de materie moeten verdiepen , en op z,n minst wat vragen kunnen beantwoorden

Trouwens je spreekt jezelf behoorlijk tegen .

Dus kom op ! met die argumenten .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

#41
Joep ,

Je geliefde merk doet al een geruime tijd aan (zoals jij zegt) verkrachting .

http://audioallianceinc.com/product/accuphase-dg-58-digital-voicing-equalizer/





edit: afbeeldingen toegevoegd , om een statement te maken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

joep

Citaat van: TurboMarco op januari 10, 2015, 22:45:57
Joep ,

Je geliefde merk doet al een geruime tijd aan (zoals jij zegt) verkrachting .

http://audioallianceinc.com/product/accuphase-dg-58-digital-voicing-equalizer/

Beste Bono, eh Marco bedoel ik. Het is toch heel netjes dat Accuphase ook rekening houd met de kleinbehuisden onder ons. Zo kunnen alle Hobbits nu ook van een fatsoenlijk stukje muziek genieten.

TurboMarco

Citaat van: joep op januari 10, 2015, 22:54:32
Beste Bono, eh Marco bedoel ik. Het is toch heel netjes dat Accuphase ook rekening houd met de kleinbehuisden onder ons. Zo kunnen alle Hobbits nu ook van een fatsoenlijk stukje muziek genieten.
Kom op Joep , doe niet zo dwars , en lees nou eens op zijn minst de links die de leden geplaatst hebben .

Zal ik je dan als eigenaar van een middelmatig behuisde een tip geven ?
Zoek en verdiep je in golflengte .

Zullen we dan afspreken dat wanneer je die materie begrijpt , dat je dan met onderbouwende argumenten komt ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Jammer Joep, jou had ik ietwat meer klasse toegedicht. Geen chique uitspraak onderstaande :no:.


Citaat van: joep op januari 10, 2015, 22:54:32
Beste Bono, eh Marco bedoel ik. Het is toch heel netjes dat Accuphase ook rekening houd met de kleinbehuisden onder ons. Zo kunnen alle Hobbits nu ook van een fatsoenlijk stukje muziek genieten.