'Staande golf'

Gestart door Rob46, januari 09, 2015, 16:15:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Terminologie wat wel eens op dit forum wordt gebezigd. Maar wat is nu precies een 'staande golf'; én hoe is deze herkenbaar?

Maurice

Dit geeft veel inzicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf
Veelal hoorbaar bij lage tonen. Wat kan voorkomen is dat het laag verdubbeld wordt (boom bass effect) of juist uitdooft (geen bass).
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

bas focal marantz

Kan je hele muziek beleving vergallen.

Marantz 81

#3
je kunt het wel herkennen maar meten is weten ,dan kun je zien in welk frequentie gebied het min of plus DB,s zijn , staande golf betekent een ophoping de geluidsgolven kunnen niet uitrollen hopen zich op en versterken

ik heb bijvoorbeeld nog steeds last van staande golf met men monitoren ,maar met zuilen 12 liter versus 35 liter was het effect veel groter ,nou gingen die zuilen veel dieper in het laag maar daar zit het probleem niet vaak juist tussen de 50 en 80 hz

er is sowieso geen concreet antwoord op te geven omdat in dezelfde ruimte een andere indeling al een totaal ander geluid kan geven

hier kun je een hoop leren http://www.soundscapes.nu/home.html   byebye

Rob46

Kijk mannen, allemaal supertips! Ik heb weer wat leesvoer!  :gp:

xander32

Vanwaar de interesse Rob? Golft 't bij jou thuis?


Citaat van: Rob46 op januari 10, 2015, 10:01:10
Kijk mannen, allemaal supertips! Ik heb weer wat leesvoer!  :gp:

Rob46

Twijfel, twijfel Robert. Het is voor mij ongrijpbaar. Ik heb geen last van 'boom bas' oid. Wel zijn er aanzienlijke verschillen te horen als ik ga schuiven. Misschien een akoestiek probleem, misschien een combi akoestiek en plaatsing. Miscchien is het eigenlijk gewoon wel goed zo. Misschien, misschien.......lastig zeg maar.

Rob46

Hmm op dit moment heb ik volgens mij een goede positie gevonden. Even wat (referentie) cd's luisteren.....

WilliamB

Citaat van: Rob46 op januari 10, 2015, 10:46:21
Hmm op dit moment heb ik volgens mij een goede positie gevonden. Even wat (referentie) cd's luisteren.....
Goed bezig Rob  :yes: veel succes.
Komt helemaal goed.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Schuiven met ls, diens plaatsing, zal altijd aanzienlijke verschillen geven :yes:.
Daarom is het ook wijs daar de tijd en energie in te steken. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je veel potentieel laat liggen.


Wat jou specifiek zal helpen; laat eens iemand meeluisteren. Bij mij ontstaan het beeld dat je zoekende bent maar niet goed weet wat en of waar ... Meerdere paar ogen en oren en nemen meer waar dan één paar :wink:.


Citaat van: Rob46 op januari 10, 2015, 10:31:34
Twijfel, twijfel Robert. Het is voor mij ongrijpbaar. Ik heb geen last van 'boom bas' oid. Wel zijn er aanzienlijke verschillen te horen als ik ga schuiven. Misschien een akoestiek probleem, misschien een combi akoestiek en plaatsing. Miscchien is het eigenlijk gewoon wel goed zo. Misschien, misschien.......lastig zeg maar.

xander32

#10
Goed bezig.

Citaat van: Rob46 op januari 10, 2015, 10:46:21
Hmm op dit moment heb ik volgens mij een goede positie gevonden. Even wat (referentie) cd's luisteren.....



Zelf heb ik de ls.nu redelijk staan, dat ondanks dat ik er nog niet eens heel veel tijd in heb gestoken. Het is een compromis; wanneer ik een halve meter naar voren ga zitten geeft dat een ietwat meer rustig beeld en wat meer body, echter gaat dat weer ten koste van de energie in het hoog ... Vermoedelijk zou ik dat nog weer kunnen beinvloeden met het indraaien van de ls., maar ik vind het ff prima zo. Al ga ik zeer zeker nog een keer aan het schuiven om uit te zoeken of er mogelijk nog meer in zit.


Ik heb in meerdere artikelen ook gelezen dat men op een gegeven moment de situatie ook gewoon moet leren accepteren (situatie = de mogelijkheden dan wel beperkingen van jouw ruimte).
Daar kan ik mij prima in vinden :yes:.

mountainbiker

Citaat van: Rob46 op januari 09, 2015, 16:15:43
Terminologie wat wel eens op dit forum wordt gebezigd. Maar wat is nu precies een 'staande golf'; én hoe is deze herkenbaar?
Denk dat hier wel wat mee kunt.http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

xander32

Mooie tip deze site :yes:. Daar heb ik ook al de nodige bruikbare info vanaf geplukt. Het staat er ook lekker duidelijk beschreven.

Citaat van: mountainbiker op januari 10, 2015, 10:59:05
Denk dat hier wel wat mee kunt.http://www.popschoolmaastricht.nl/college_geluid_snelheid_frequentie_golflengte.php

xander32

Wel enigzins arrogant om mijzelf te citeren, maar Rob, lees onderstaande eens goed ...

Citaat van: xander32 op januari 10, 2015, 10:57:37
...
Ik heb in meerdere artikelen ook gelezen dat men op een gegeven moment de situatie ook gewoon moet leren accepteren (situatie = de mogelijkheden dan wel beperkingen van jouw ruimte).
Daar kan ik mij prima in vinden :yes:.


Ik zie bij jou een bepaalde onrust de afgelopen jaren; vele, snelle, wisselingen van componenten. Dat herken ik, van mijzelf maar ook van anderen. Allen op zoek naar ...  het onmogelijke?

De grootste beperking zal (bijna) altijd de ruimte en diens akoestische eigenschappen zijn. in jouw geval Rob, is het iig. niet de hardware, want die is hoogwaardig. Daar hoef je de "verbetering" niet te zoeken :wink:.


Acceptatie.

joep

#14
Citaat van: Rob46 op januari 09, 2015, 16:15:43
Terminologie wat wel eens op dit forum wordt gebezigd. Maar wat is nu precies een 'staande golf'; én hoe is deze herkenbaar?

Een staande golf is een geluidsgolf welke weerkaatst van bijvoorbeeld een muur of raam achter de luisteraar.
Vooral lange golven, dus de lage tonen hebben er al snel last van. We spreken dan over golven van zo'n 18 meter lengte. Dat heen en weer kaatsen en het vermengen met de golven welke uit de luidspreker komen geven dan een brom-achtig geluid. Veel mensen ervaren dit als lekker lage bassen. Grote onzin natuurlijk daar het helemaal geen onderdeel van de muziek is maar slechts een storingsfactor. Maar als men nog nooit heeft gehoord hoe een plaatje echt klinkt ben je al snel genegen te denken dat dat afschuwelijke gebrom op het plaatje staat. Sommige personen wennen eraan en vinden het zelfs mooi. En als ze dan eens naar een goed opgestelde installatie luisteren vinden ze dat niet mooi omdat ze die lekker zware "bassen" missen. Ze zijn echter gewend geraakt aan een mistoestand. Bijna overal waar ik kom kan ik dat gebrom (meer is het niet) horen.
Het terugdraaien van de lage tonen zou ietsje kunnen helpen maar dan vervorm je het geluid. En zit je niet meer naar de muziek te luisteren zoals die is bedoeld door de artiest. En hoe beter jouw installatie is hoe sneller je last zult krijgen van die staande golf. Mensen geven dus veel geld uit aan een installatie die bij hen thuis niet tot zijn recht kan komen omdat ze te klein behuisd zijn.
Het probleem is wel op te lossen. Geef je geluid de ruimte door de afstand tussen luidspreker en reflecterende wand zo groot mogelijk te maken zodat de staande golf lekker kan uitrollen. Bij mij is die afstand 12,5 meter. En ik heb dan ook geen last van een staande golf. Het is dan ook altijd aan te raden je luidsprekers in de lengterichting van jouw kamer op te stellen. De luidsprekers iets naar binnen buigen zou ook ietsje kunnen helpen maar het blijft natuurlijk dweilen met de kraan open.